23.10.2017
ג' בחשון תשע"ח
ישראל היום
ארכיון מהדורה מודפסת וידאו החזון אודות העיתון פרסום צור קשר
23.10.2017
> לניוזלטר בתאריך
שתף ב-facebook | שלח לחבר
תביעות הדיבה של רן ארז וארגון המורים נגד "ישראל היום" - נדחו

התביעות, בסכום כולל של 2.5 מיליוני שקלים, הוגשו לפני כשנתיים בגין כתבות תחקיר של מרדכי גילת, עוזי דיין ומיכל שבת • בכתבות נטען, בין היתר, כי ארז הוא "איש מושחת שהקיף את עצמו בבובות" • משיכת התביעות בידי ארז והארגון נעשתה רק אחרי שמיעת עדי ההגנה, חשיפת פרשות נוספות וקיום הליך של גישור • "ישראל היום" וכותבי התחקיר לא חזרו בהם מאף לא אחת מההאשמות שפירסמו

צבי הראל, כתבנו לענייני משפט

יו"ר ארגון המורים, רן ארז
|
צילום: ליאור מזרחי

שופטת בית משפט השלום בת"א, רונית אלט-פינצ'וק, דחתה שתי תביעות דיבה שהגישו ארגון המורים והעומד בראשו, רן ארז, נגד כתבי "ישראל היום" מרדכי גילת, עוזי דיין ומיכל שבת, בסכום כולל של 2.5 מיליוני שקלים. זו דחייה שנייה של תביעות דיבה נגד כתבי "ישראל היום" אחרי שבחודש שעבר, בסיום הליך של גישור, משכה גם מד"א תביעה שהגישה בסכום של 2.5 מיליון שקלים.

תביעת הדיבה הראשונה הוגשה בעקבות פרסום כתבת תחקיר על רן ארז ועל המתרחש בארגון בהנהגתו, והיא נשאה את הכותרת "שלטון הפחד". הכתבה סיפרה על קבוצת מורים אמיצה בראשות מורה לפיזיקה, דוד פרידמן, שמאסה במנהיג המושחת וביקשה להתמודד מולו בבחירות דמוקרטיות.

פחד וסתימת פיות

ארז חסם את דרכה בכלים אנטי-דמוקרטיים, סירב להעמיד לרשותה את ספר הבוחרים, ומנע ממנה לפרסם מודעות בביטאון הארגון אפילו בתשלום מלא. החלטת הדחייה בפרשת ארז ניתנה רק אחרי שעדי הגנה מטעם העיתון העידו וסיפרו על הפחד של העובדים, על סתימת הפיות ועל החתמת חברי הנהלה וחברי ועדת הביקורת על הצהרת סודיות. במקום שקיפות מלאה, הוביל ארז להסתרת מידע מהמורים.

ההחלטה ניתנה רק אחרי הליך גישור בין הצדדים שהתנהל בפני עו"ד עמוס גבריאלי; רק אחרי חקירה נגדית של רן ארז שבמהלכה נחשפו מעשים קשים נוספים; רק אחרי שארז אישר בעדותו כי בפרשה שכונתה "המורה הפיקטיבי" (הוא קיבל כספים במשך שנים בלי ללמד) כתבו עליו שופטי בית המשפט העליון "דברים מאוד חמורים".

ארז משך את שתי התביעות שהגיש נגד העיתון ונגד כותבי התחקיר אחרי שאלה הודיעו כי אין בכוונתם לחזור בהם מהדברים שהם פירסמו עליו. עוה"ד רון דרור, אופיר מנצ'ל וסתיו ירקוני, שייצגו את כותבי התחקיר, הבהירו שוב ושוב כי הפרסומים היו אמת, נשענו ונשענים על מסמכים ועל ראיות מוצקות, והיה בהם עניין ציבורי.

נוסף על פסק הדין של בג"ץ בפרשת ארז, הוצגו במשפט הדיבה שני פסקי דין של בית משפט שלום בראשון לציון ובחיפה שבהם נחשפים מעשי שחיתות גם של נשיא ארגון המורים, אבי קומפני. על פי פסקי דין אלה, התחזה קומפני לדוקטור שמלמד באוניברסיטת בר-אילן, היה מעורב בהונאת אנשים שפנו לחברה שבה עבד ולא העיד אמת בבית המשפט.

בנוסף הציגו פרקליטי "ישראל היום" פסק דין של בית הדין המשמעתי בלשכת עורכי הדין, שהרשיע את אב ביה"ד של ארגון המורים, עו"ד אריאל בוכניק, במעשים שבמהותם הם פגיעה קשה בטוהר המידות. בוכניק, נקבע, הציג מצג שווא "והונה במעשיו במתכוון את משרד הקליטה". יצוין כי שלושת הבכירים הנגועים ממשיכים בעבודתם בארגון תוך התעלמות מהדברים ששופטים כתבו עליהם.

ארז היה העד היחיד

הכתבה שבגינה הוגשה תביעת הדיבה הראשונה פורסמה בדצמבר 2008. נוסף על הקביעה שמדובר ב"איש מושחת", נאמר בה: "ארז נגוע שנים בבעיות של יושרה ושחיתות ציבורית"; "הוא הקיף את עצמו בבובות, בצייתנים ובחותמות גומי"; "הוא יצר מצב שבו אין פיקוח אמיתי על מעשיו"; "והגרוע מכל: הוא רומס כל הליך דמוקרטי היכול לאפשר את החלפתו".

ארז טען בתביעת הדיבה כי הפרסום עליו ועל הארגון היה שקרי, מבזה ונעשה בידיעה שהדברים אינם אמת. הוא דרש תיקון והתנצלות ונדחה על ידי הכותבים. כעבור זמן, בעקבות פרסום אחר, הגיש הארגון תביעה נוספת, שגם ממנה חזר עכשיו.

כותבי התחקיר סירבו כאמור לחזור בהם מהדברים שפורסמו ונשענו בבית המשפט, בין היתר, על עדות בכירים לשעבר בארגון. ארז היה העד היחיד שהתביעה העלתה לדוכן. המשפט התנהל במשך כשנה והחלטת הארגון לסגת ממנו התקבלה לפני כשבועיים.

את רן ארז וארגון המורים ייצגו בהליכים השונים עוה"ד צבי גלמן, סיגל פעיל וזוהר גיבס ממשרד עו"ד אריאל שמר.

*   *   *

חשבון נפש

נדחתה גם תביעת מד"א

בניגוד לרן ארז ולארגונו, שניהלו משפט והליכים נלווים במשך יותר משנה, אנשי מד"א חזרו בהם בשלב מוקדם יחסית מתביעת דיבה מהגדולות במדינה, בסכום של 2.5 מיליון שקלים, שהגישו לפני כשנה וחצי. התביעה הוגשה בעקבות פרסום שלוש כתבות תחקיר על מנכ"ל הארגון אלי בין ועל אחרים בארגון.

מד"א בחר כאמור בדרך אחרת, עניינית יותר: הוא עצר עוד לפני שלב הגשת התצהירים, השתתף בהליך גישור בפני עו"ד עמוס גבריאלי, הכיר בחלק מהנושאים הטעונים תיקון ומשך את התביעה. גם בתיק זה יוצגו גילת, דיין ושבת בידי עורכי-הדין רון דרור, אופיר מנצ'ל וסתיו ירקוני. גם בתיק זה עמדו הנתבעים על כך שהפרסום היה אמת ושהיה בו עניין ציבורי.

חזרה לדף ראשי | לניוזלטר מתאריך: