העיר ההיסטורית רמלה בדרך לעשות היסטוריה

רמלה, אחת הערים הוותיקות בישראל, נחשבת בעיני יזמים רבים כפנינה עירונית גולמית במיקום אסטרטגי. כעת, עם הגשת בקשה ראשונה להיתר בניה במסגרת מימוש תכנית ההתחדשות העירונית הגדולה שתוכננה אי פעם בעיר, בהובלת חברת הכשרת הישוב ועיריית רמלה, הפוטנציאל העצום הזה הולך סוף סוף להתממש

רמלה לפני ההתחדשות . צילום: באדיבות הכשרת הישוב

הכירו את המרכז החדש: אם עד לא מזמן רמלה הייתה נחשבת לעיר מרוחקת מהזוגות הצעירים ולא רלוונטית מסיבות שונות, זאת למרות מיקומה במרכז הארץ – בשנים האחרונות נראה כי גבולות הגזרה של "המרכז המבוקש" חוצים את הרצליה-חולון ומכלילים לראשונה את העיר ההיסטורית רמלה, שמתחילה סוף סוף לממש את הפוטנציאל האדיר שלה.

רמלה, צילום: שאטרסטוק

ההתעוררות הגדולה של העיר רמלה בשנים האחרונות מתחילה בהקמה של מרכזי קניות, מבני תרבות ונוער, מבני ממשלה וביטחון שהוקמו ויוקמו באיזור (בין היתר בסיסים צבאיים, תחנות משטרה נוספות, בתי משפט, מבני מחקר מדעי) וכן אלפי יחידות דיור חדשות בפרויקטים של התחדשות עירונית ופרויקטים חדשים. זאת, לצד נגישות תחבורתית מתקדמת הכוללת תחנת רכבת ישראל, והקמת הקו החום של הרכבת הקלה שעתיד לעבור בעיר ולקצר באופן משמעותי את הדרך לתל אביב. כל אלו מושכים לעיר רמלה תושבים חדשים ואיכותיים, רובם זוגות צעירים שרוצים לבנות את העתיד של המשפחה שלהם במיקום אסטרטגי ובמחירים שפויים.

מרכז העיר בדרך להתחדש

לפני מספר חודשים הכריזה חברת הכשרת הישוב התחדשות עירונית על התקדמות משמעותית במגה פרויקט שצפוי להצטרף למנועי הצמיחה של החברה לשנים הבאות. החברה עדכנה כי ועדת משנה לתכנון ולבניה אישרה את תוכנית הבינוי והפיתוח לפרויקט עצום של מעל 3,000 דירות בשכונת בן גוריון הוותיקה ברמלה. תוכנית הבינוי הוגשה בתיאום עם העירייה בהתאם לתנאים הנדרשים לצורך הוצאת היתר בניה בתוכנית המאושרת. משאושרה, החברה נמצאת בתהליך הוצאת היתר בניה לשלב הראשון בפרויקט (כ-270 יחידות דיור), ובמקביל החלה את התכנון לשלב השני בן כ-580 יח”ד.

המשמעות של התכנית היא גדולה: פניה של העיר רמלה הולכות להשתנות – כאשר תוקם שכונה חדשה לחלוטין, שלא רק תשדרג ותשפר באופן דרמטי את חיי התושבים הקיימים בה, היא גם תמשוך לעיר אוכלוסייה צעירה חדשה המחפשת מקום איכותי במרכז הארץ לקבוע בו את ביתה.

פרויקט ההתחדשות הענק כולל הריסה של 528 יחידות דיור ישנות הקיימות כיום במתחם – בתמורה להקמה של כ-2,482 יחידות דיור חדשות וכן חיזוק כ-400 יחידות דיור בתת-מתחם המיועד לעיבוי וחיזוק נגד רעידות אדמה. סך הכל, מדובר ב-6 תתי מתחמים בתוך תב”ע אחת. בנוסף למגורים, הפרויקט יכלול כ-7,500 מ”ר שטחי מסחר וכ-5,600 מ”ר שטחי משרדים, לצד מבני ציבור ושטחים לרווחת התושבים. המתחם בו יוקם הפרויקט משתרע על פני כ-150 דונם ונהנה ממיקום אסטרטגי הכולל נגישות תחבורתית גבוהה (כולל הקו החום), לצד קירבה למוסדות חינוך, פנאי ותרבות, עשיר בגינות ציבוריות לרווחת התושבים. על תכנון הפרויקט אמון משרד האדריכלים בר-לוי אדריכלים ומתכנני ערים; משרד עורכי הדין המייצג את היזם הינו גינדי-כספי.

תוכנית התחדשות עירונית שמקדמת הכשרת הישוב בשכונת בן גוריון רמלה,

“להיות חלק מכתיבת ההיסטוריה של העיר”

“בתחילת הדרך זיהינו ברמלה פוטנציאל מיוחד, אפשר לומר שדמיינו את הפנינה הבאה של המרכז, הנמצאת במיקום מדהים”, מסביר דניאל נמרודי, מנכ”ל הישוב החדש בע”מ, הכשרת הישוב, “בנוסף, ראינו שהאזור מתפתח באופן רציני גם על ידי מוסדות המדינה, כמו בסיסים צבאיים, מפקדות משטרה (ביניהן  תחנה ענקית שתוקם בשנים הקרובות), בתי המשפט השלום והמחוזי ועוד. מהסיבות האלו, החלטנו להוביל שם תהליך היסטורי של פינוי בינוי לראשונה בעיר”.

“ההתחלה הייתה מאד מורכבת היות ולא הייתה מינהלת או מדיניות להליכים של פינוי בינוי ברמלה, אך האמונה שלנו בפרויקט גברה על הקשיים ולא אמרנו נואש. גם הדיירים, שציפו לתכנית הזו שנים רבות, האמינו בה וקידמו דברים יחד איתנו. הם הקימו נציגות דיירים לכל בניין ובניין בעשרות הבניינים הקיימים במתחם, ומשם הם מינו ‘נציגות על’ אשר ניהלה את המו”מ על הסכם הפינוי בינוי ואת התהליך השוטף מול היזם. ב-2018, עלתה אפשרות לקדם פרויקט יחד עם עיריית רמלה דרך הותמ”ל, ומשם האצנו את הליך התכנון שלה, תוך האצת המו”מ על הסכם הפינוי בינוי – והכל כדי להיות הראשונים שמאשרים תב”ע להתחדשות עירונית בעיר. בעלי הזכויות הבינו את גודל השעה ואת חשיבות ההתקדמות המהירה כדי לקדם את התכנון. הם נתנו בנו אמון לאור הרקע והמוניטין של הכשרת הישוב, והתקדמו מולנו עוד מבלי שהייתה תב”ע מאושרת. אמון אשר מתבטא גם בהיקף החתימות, העומד על כ-80% בכל המתחמים המיועדים לפינוי בינוי. מאז, במשך שנים אנחנו בקשר שוטף, מעדכנים על אישור התב”ע, אישור תוכנית הבינוי העיצוב, הפגישות בעירייה ובכל שלב בתהליך. המעורבות שלהם מדהימה, אכפתית ורצינית ואנחנו מודים להם מאד על כך”, ממשיך נמרודי.

“זה לא פשוט להיות פרויקט פינוי בינוי ראשון בעיר מסוימת, לא כל שכן פרויקט בסדר גדול כזה, 150 דונם, שהוא ממש מייצר שכונת ענק חדשה במרכז העיר, וזאת בניגוד להקמת מתחם על קרקע בתולית בפאתי העיר ובניתוק מכל מה שיש להעיר להציע. יש קשיים טבעיים שנובעים מלהיות “בן בכור” של התחדשות עירונית בעיר, שכן את כל הטעויות של ההתחלה עושים עליך”, אומר נמרודי בחיוך. “למשל, ישנה בירוקרטיה שעוד לא הותאמה לצרכים של פרויקט שכזה, או מדיניות התכנון שעדיין מתגבשת, אבל לצד זה יש גם תחושת חלוציות. זו תחושה מדהימה להיות חלק מכתיבת ההיסטוריה של העיר ולהשפיע על אופייה, בתכנון משותף עם עיריית רמלה וראש העיר. זה מרגש להיות חלק מזה ולהמשיך את דרכה של חברת הנדל”ן הוותיקה בבניין הארץ”.

“בעקבות הניסיון שרכשנו בעיר, לאחרונה הזמינה אותנו עיריית רמלה לערב פתוח, בו הסברנו על התהליך לנציגויות האחרות בעיר, בכדי להקל על הדיירים בדרך הארוכה שלפניהם. כעת, אנו פועלים במרץ לקבלת היתר בניה לבניית שלב א’ (כ-270 יח”ד)  ולהתחיל שיווק כבר במהלך שנת 2024. פרויקט זה של הכשרת הישוב התחדשות עירונית מתווסף לפרויקטים בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, מתוכן כמה אלפי יח”ד עם תב”ע מאושרת. נמשיך לחדש את ישראל ולעשות היסטוריה”, מסכם נמרודי.

ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל, בירך גם הוא על יציאתה לדרך של התחדשות הענק שתייצר כאמור אלפי יחידות דיור חדשות בעיר ותשפר את איכות חייהם של תושבי שכונת בן גוריון הוותיקה. "העיר רמלה נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, ובפרט בתחום ההתחדשות העירונית. העירייה בראשותי רואה חשיבות גדולה בהתחדשות השכונות הוותיקות בעיר. תכנית בן-גוריון קודמה בהתאם למדיניות העירונית ובעבודה צמודה עם הצוות המקצועי במנהל הנדסה. התוכנית תאפשר לחדש לא רק את הבניינים הישנים, אלא  לייצר מרחב חיים חדש עם מבני ציבור, גינות ורחובות חדשים. כל התהליך מלווה בשיח עם התושבים ושיח שוטף עם הנציגות הבניינית", אמר וידל.

ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל: העיר רמלה נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, בפרט בתחום ההתחדשות העירונית. תכנית בן גוריון תאפשר לייצר מרחב חיים חדש עם מבני ציבור, גינות ורחובות"

דניאל נמרודי, מנכ"ל הישוב החדש, הכשרת הישוב: "זה לא פשוט להיות פרויקט פינוי בינוי ראשון בעיר מסוימת, אך יש תחושת חלוציות"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר