כך כלבים עוזרים לילדים עם הפרעות קשב

שני מחקרים חשובים הוכיחו את ההשפעה החזקה שיש לכלבים על ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז • מחקרים אחרים מראים שגידול כלבים או אפילו רק ליטוף שלהם, יפחיתו תחושות חרדה ולחץ

ילד וכלבו. צילום: Getty Images

הקשר המיוחד בין אדם לכלב הוא אחד הקשרים העמוקים והעתיקים ביותר בהיסטוריה האנושית. מה לא נכתב כבר על הקשר שבין האדם לכלב? הכלב נותן לאדם אהבה ללא תנאי, נאמנות וחברות, והאדם מצדו מספק לו מזון, אהבה וטיפול. 

במהלך השנים נחקרו נושאים רבים הקשורים למערכת הגומלין שבין האדם לבעלי החיים, ונמצא כי בעלי כלבים נהנים מבריאות טובה, פיזית ונפשית, והם נהנים מתמיכה רגשית, ביטחון ואפילו סיוע רפואי. שני מחקרים חשובים, אף חקרו באופן ספציפי את ההשפעה שיש לכלבים על ילדים עם הפרעת קשב. פנינו לד"ר שירלי הרשקו, פסיכותרפיסטית, מומחית בכירה בתחום הקשב, מאבחנת ומטפלת, על מנת שתסביר לנו את התחום. 

כלב תחש, צילום: Getty Images

הפרעת קשב הינה נוירולוגית, כאשר כ-10 אחוזים מהילדים מאובחנים עם הפרעת קשב, המאופיינת בתסמינים הכוללים: חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. טיפולים תרופתיים והתנהגותיים מסייעים לשיפור התסמינים.

במחקר שנערך בארה"ב ופורסם השנה, המטרה הייתה לבדוק את ההשפעה של טיפול התנהגותי בליווי כלב אמיתי ובליווי בובת כלב.

ילדה וגור הכלבים שלה, צילום: Getty Images

בניסוי שנמשך 12 שבועות, החוקרים בדקו וקודדו תצפיות התנהגות של 35 ילדים לפי הקריטריונים של אינטראקציה חברתית עם בעלי חיים ואינטראקציה חברתית אנושית.

בסופו של המחקר, נמצאה עלייה באינטראקציה החברתית האנושית (עם מבוגרים ועם ילדים) בנוכחות הכלבים לאורך 12 השבועות. העלייה הייתה משמעותית יותר לנוכח כלבים אמיתיים לעומת בובות כלבים.

ספר ילדי הקשב, צילום: יח"צ

מסקנות החוקרים היו כי ממצאי המחקר מצביעים על שינויים חיוביים באינטראקציה החברתית האנושית (בין אדם לאדם) בנוכחות כלבים.

ילדים הראו עלייה גדולה יותר לאורך זמן, באינטראקציות חברתיות עם בני אדם אחרים, כאשר הם שהו בנוכחות של כלבים טיפוליים חיים בהשוואה לכלבי צעצוע, למרות שמסתמן שילדים מתייחסים באופן שווה יחסית, לכלבים חיים ולכלבי צעצוע.

גור כלבים, צילום: Getty Images

במחקר נוסף שנערך בשנת 2015, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בדקה התערבות טיפולית התנהגותית בעזרת כלבים במשך 12 שבועות עבור ילדים עם הפרעות קשב. נצפתה הנמכה בסימפטומים של הפרעת הקשב, שיפור ביכולות החברתיות וההתנהגותיות, שיפור ביכולות ריסון ושליטה עצמית, ריכוז ותשומת לב.

מחקרים אחרים מראים שגידול כלבים, ואפילו רק ליטוף או משחק עם כלב, יפחיתו תחושות חרדה ולחץ. ליטוף הכלב כשלעצמו, משחרר אנדורפינים, הורמונים המעוררים תחושות של רוגע ושלווה.

ד"ר שירלי הרשקו, צילום: אינגה אבשלום שיליאן

לאורך השנים הצטברו נתונים על יתרונות נוספים שבהם גידול או אימון כלב יכולים לעזור לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, בהתמודדות עם תסמיני ההפרעה המקשים עליהם בהתנהלות היומיום, ואלו הם:

1. להעלות את תחושת הערך והביטחון העצמי ותחושת המסוגלות והאחריות האישית.

2. ויסות רגשות, הרגעה וחיזוק מערכות היחסים בבית.

3. להוות אמצעי לפריקת אנרגיה ולתנועתיות.

4. הפגת רגשות בדידות (כלב הוא חבר לחיים שנותן אהבה ללא תנאי)

5. הקניית הרגלים של סדר יום ושגרה.

6. פיתוח הרגלי משמעת וציות לכללים.

7. מלמד יכולות אמפתיה והבנת האחר.

8. משפר יכולות ויסות חושי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר