X

האם הסדרה "יורשים" מייצגת את מה שקורה בחברות אמתיות?

מאבקי הכוח הבלתי נגמרים בסדרה הפופולרית גמרו לצופים רבים לתהות האם חברה בניהול משפחתי היא מתכון לסכסוך ולכישלון. כעת נראה שיש תשובה מדעית חלקית לשאלה הזו

מתוך הסדרה "יורשים". צילום: יח"צ yes

החל מ-Hermes, דרך שטראוס ועד Waystar Royco (החברה הבידיונית שמהווה את הרקע לסדרה "יורשים"), עבור חברות רבות שהוקמו על ידי משפחות, בחירת קרוב משפחה כמנכ"ל מובנת מאליה. אבל האם מינוי בן משפחה לתפקיד החשוב באמת מועיל לעסק? מחקר חדש שניתח עשרות שנים של מחקרים בנושא זה חושף תמונה מורכבת. נעזרנו ב-Claude כדי להבין את השיקולים.

בסקירה גורפת שפורסמה ב-Journal of Family Business Strategy, חוקרים מאוניברסיטאות ברחבי ארה"ב ניתחו ממצאים מ-175 מחקרים שנפרשו על פני כמעט 40 שנה. המטה-אנליזה שלהם אישרה כמה הנחות נפוצות לגבי האופן שבו ניהול משפחתי נוטה לנווט חברות לכיוונים שונים לעומת מנכ"לים חיצוניים.

לדברי דניאל הוז, החוקר הראשי, מנכ"לים משפחתיים נוטים לתת עדיפות לשמירה על העסק במשפחה – מטרה שאינה כלכלית. לעומת זאת, מנכ"לים שאינם בני משפחה נוטים להתעניין יותר במהלכים להעלאת מחיר המניות. העובדה הבסיסית הזו הולידה כמה הבדלים תפעוליים ברורים: חברות שנוהלו על ידי בני משפחה השקיעו פחות בפעילויות חדשניות כמו מו"פ והתרחבות בינלאומית, ויותר באחריות חברתית-תאגידית. הן גם לקחו על עצמן יותר חובות.

בכל הנוגע לשאלת הביצועים העסקיים, הראיות היו מעורבות: חלק מהמחקרים קשרו מנכ"לים משפחתיים לתוצאות כלכליות חיוביות, בעוד אחרים מצאו השפעות שליליות. הנתונים הסותרים לכאורה הובילו את הוז ועמיתיו לתובנה מרכזית: "הכל תלוי ביעדים שחברות משפחתיות מסוימות חותרות אליהם – אם עסק מעדיף להישאר בשליטה משפחתית לטווח ארוך על פני רווחים כלכליים בטווח הקצר, קרוב משפחה כמנכ"ל יכול להיות ההתאמה הנכונה; אם מקסום רווחים וצמיחה היא ההנחיה העיקרית, מנכ"ל חיצוני עשוי להיות מתאים יותר".

עסקים משפחתיים מהווים חלק עצום מהכלכלה – כולל שליש מ-500 החברות הגדולות בבורסה האמריקאית (Fortune 500). לכן, ההשלכות של ההחלטה מי ינהל אותן משפיעות מאוד. מינוי מנכ"ל מבני משפחת המייסדים נחשב רק לעתים נדירות לבחירה ברורה, בשל העובדה שזה יוצר ניגוד אינטרסים בין משפחת הבעלים לבין המשקיעים שמעדיפים ביצועים פיננסיים טובים.

הגורמים שיכולים להטות את הכף הם ככל הנראה יעדים מוגדרים בבירור: אם סדרי העדיפויות של חברה מעורפלים או משתנים לעתים קרובות, אפילו מנכ"ל משפחתי מוכשר עלול בסופו של דבר לממש אסטרטגיות שאינן מותאמת למטרה האמתית, מה שיוביל לסכסוך או כישלון; מצד שני, כאשר מייסדים, קרובי משפחה ובעלי מניות מתאחדים מאחורי חזון מנוסח בבירור – מינוי המנכ"ל הנכון מתוך המשפחה יכול למקם את החברה בצורה מיטבית לשגשוג.

הניתוח לא הצליח לענות על שאלות קריטיות רבות סביב התכונות והמאפיינים האישיים ההופכים מנכ"לים משפחתיים ליעילים יותר מאחרים – אבל הסקירה מדגישה את החשיבות החיונית של התאמה בין הנהלת חברה לשאיפות שלה, בין אם הן משפחתיות או מסחריות. כאשר שני הגורמים הללו משתלבים בהרמוניה, ההשפעה של יחסי דם חשובה פחות מהמחויבות המשותפת לאסטרטגיה מאוחדת להצלחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר