מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? ה-כ-ל

כל מה שחשבתם שאתם יודעים – השתנה אחרי השבעה באוקטובר. באותה שבת שחורה מדינת ישראל התעוררה למציאות אחרת, בכל המובנים. גם שוק הדיור של לפני המלחמה לא דומה כלל לזה שאחריה • אז מה נשתנה בעולם הנדל"ן בחצי שנה? עופר פטרסבורג עושה לכם סדר

מקלט . צילום: שאטרסטוק

כל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו. זה היה נכון לפני אלפי שנים, ונכון יותר מאי פעם בזמן כתיבת שורות אלו. כמו רבים מידי לצערנו שהיו לפניו, גם היום השביעי בחודש אוקטובר של שנת 2023 ייחקק עמוק בזיכרון הקולקטיבי של העם הישראלי, מיציאת מצרים ועד הכניסה לעזה.

באופן טבעי, השבעה באוקטובר שינה את מצב הרוח הלאומי, וחדר עמוק לביתו וליבו של כל אחד מאיתנו. באותו בוקר שחור התעוררנו למציאות אחרת, ומה שחשבנו שאנחנו יודעים, בהרבה תחומים כבר לא רלוונטי. אחד מהם הוא ענף הנדל"ן, שהשתנה כמעט כליל מאז תחילת המלחמה – אם זה במצבת העובדים באתרי הבנייה, מחירי הדירות והשכירויות, הליך חיפוש הדירה, מימון העסקה ולקיחת משכנתה, מועדי המסירה, משוואת הביקוש וההיצע, ההעדפה לדירה חדשה עם ממ"ד, הדרישה להתחדשות עירונית, אזורי הביקוש בארץ ובעיקר יהודי העולם שהפכו קהל יעד מרכזי בעקבות האנטישמיות הגואה.

בהגדה של מדינת ישראל לאחר השבעה באוקטובר – ה"מה נשתנה" של עולם הנדל"ן מוסיף נופך משלו; בבואכם לחפש דירה אחרי יציאת הדרום והצפון המשולה כעת ליציאת מצרים, תפגשו שוק דיור שונה לחלוטין מזה שהכרתם קודם. מי פרעה, מי משה, מי אהרון ומה נעשה עם הארון? את זה תחליטו בעצמכם.

קודם כל הביטחון

הממ״דים הפכו לכיפת הברזל של האזרחים. באשקלון פינו בזמן המלחמה 27 אלף תושבי שיכונים רק בגלל היעדר ממ״דים. רכישתן של דירות יד שנייה ישנות או שכירותן הצטמצמו פלאים בגלל שאנשים מחפשים קודם כל ביטחון.

נזכיר כאן שנכון להיום רק 44% מהדירות בישראל ממוגנות בממ״דים. במילים אחרות, למעלה ממחצית מהדירות, 1.6 מיליון ליתר דיוק, ללא ממ"ד. זאת, כיוון שההתחדשות העירונית טרם הגיעה אליהן מסיבות כאלה ואחרות, רובן כלכליות וחלקן בירוקרטיות. הידעתם לדוגמה שכיום בפקק צנרת התכנון תקועות למעלה מרבע מיליון דירות עתידיות עם ממ"ד, הממתינות לאישור המיוחל בוועדות התכנון? כשליש מהן מיועדות לבעלי דירות שחיים בדירות מסוכנות ללא מיגון.

דפוסי הרכישה של הציבור משתנים מאז אירועי אוקטובר השחור. הכלכלן הראשי במשרד האוצר צופה את ההאטה בדירות יד שנייה חסרות מיגון. "יתכן וירידה זו במשקל דירות יד שנייה ברכישות משפרי הדיור עשויה להיות מוסברת בין היתר בהעדפה גוברת של משפרי הדיור לרכישת דירות עם ממ"ד", נכתב בסקירת הכלכלן הראשי שמתייחסת לחודש הראשון של שנת 2024. ככלל, מאז ה-7 באוקטובר נרשמה עלייה של קרוב ל-200% בחיפושי דירות עם ממ"ד.

המסקנה היא, ללא ספק, שהצעד הבא שהמדינה צריכה לעשות, בהמשך למתן ההקלות לבניית ממ"דים, הוא להכניס את היד לכיס ולממן. זה אומר ליזום בניית ממ"דים לאותן אוכלוסיות שאין להן אפשרות לעשות את זה בעצמן; ולחזק את הבתים שנמצאים בסיכון גבוה ולא מעניינים יזמים. בואו גם נזכור שחלק לא מבוטל מהשיכונים המוזנחים ביותר הם של הדיור הציבורי – קרוב ל-50 אלף דירות. כ-95% מהדירות בדיור הציבורי חסרות ממ"דים או מיגון הולם בקרבת מקום. מדובר באבסורד, אם המדינה לא תממן, אז מי יממן? אנשים קשיי יום בדיור הסוציאלי? המדינה חייבת להכניס את היד לכיס.

אודי בלום, מנכ״ל מטרופוליס, מסכם: "בעקבות מלחמת חרבות ברזל אנו מרגישים שאנחנו נמצאים במציאות נדל״נית אחרת בה תחום התחדשות עירונית צובר תאוצה בלתי רגילה. ישנם אזרחים רבים, שבגלל המצב הביטחוני והאתגרים שהוא מביא איתו, מבקשים לקדם תהליך התחדשות עירונית על מנת למגן את בתיהם בצורה מיטבית. אם בשנים האחרונות ראינו שיש נסיגה מהביקוש למרחבים מוגנים דירתיים (ממ"דים), והסתפקות במרחבים מוגנים קומתיים או ציבוריים, היום זה לא המצב. אני מקווה כי בעקבות הביקושים הגוברים להתחדשות יתקצרו התהליכים לקידום פרויקטים, וזאת מתוך בשלות גבוהה של כל הגורמים להתקדם במהירות לעבר המוצר הסופי".

אודי בלום, מנכ״ל מטרופוליס: "ישנם אזרחים רבים, שבגלל המצב הביטחוני והאתגרים שהוא מביא איתו, מבקשים לקדם תהליך התחדשות עירונית על מנת למגן את בתיהם בצורה מיטבית"

הצעירים מסתערים על שוק הדיור

מבולבלים? בהחלט יש על מה. לא הרפורמה המשפטית, לא הריבית ולא המלחמה עצרו את הצעירים מלשבור שיא של כמעט שנתיים ברכישת דירות. כן, דווקא עכשיו, בתקופה הכי טעונה.

הדוח של הכלכלן הראשי באוצר מציג התאוששות מדהימה בחודש ינואר 2024: עלייה דרמטית בעסקאות נדל"ן, עם זינוק משמעותי ברכישת דירות מצד זוגות צעירים. מהדוח עולה כי רכישות הזוגות הצעירים בחודש ינואר הסתכמו ב-4,705 דירות, גידול חד של 40% בהשוואה לינואר 2023, הרבה לפני שנכנסנו לאווירת מלחמה. עוד, עולה מהדוח, כי גם הקבלנים מציגים נתונים אופטימיים: בחודש ינואר הסתכמו המכירות שלהם ב-3,716 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי. מדובר בגידול חד של 46% בהשוואה לינואר אשתקד, והרמה הגבוהה ביותר במכירות הקבלנים מאז מאי 2022 !

שכונת פארק אפקה בקרית ביאליק השכונה הפופולארית על זוגות צעירים, צילום: הדמיה_all in_אול אין

ולמרות הכל – אל לנו להשלות את עצמנו, ולהאמין בטעות כי המצב של הצעירים משתפר. דוח אחר, הפעם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מציג נתונים על דירות בישראל בפילוח לפי בעלות ושכירות בין השנים 2013-2023. לפי הדוח, אם נשווה עשור אחורה כאמור, נרשמה ירידה במספר בעלי הדירות בבעלות עד גיל 34, ובהתאם גדל מספר הצעירים בגילים האלו שגרים בשכירות. כך, 52% מהדירות של צעירים בגילים של עד 34 לפני עשור (בשנת 2013) הן דירות בשכירות, לעומת 58.4% בשנת 2023.

מחירי השכירויות, צילום: גרף מערכת נדל"ן היום

ומה המדינה עושה? חוסכת כסף על חשבון הצעירים. במקום לתת הטבות ישירות, היא פועלת בשיטת הקזינו. ההגרלה האחרונה של תכנית דירה בהנחה הייתה לפני כחודשיים, ואליה נרשמו 104,909 משקי בית. כמה דירות הוצעו להם? כ-7,000 זכאים בלבד יזכו לרכוש דירה בהנחה משמעותית ב-16 יישובים ברחבי הארץ. נו, באמת.

רוני כהן, מנכ"ל ושותף באלדר שיווק, מסביר כי "בחלק מהפרויקטים ברחבי הארץ השאיפה היא להקטין את שטחי הדירות בצורה שלא פוגעת בפונקציונליות של הדירה. אם בעבר דירות 4 חדרים נבנו בשטח של 105-110 מ"ר, כיום אנחנו נוכחים לראות גם דירות 4 חדרים שנבנות בשטח של 95-100 מ"ר, מה שמאפשר מחיר אבסולוטי נמוך ונגיש יותר".

רוני כהן, מנכ"ל ושותף באלדר שיווק: “בחלק מהפרויקטים השאיפה היא להקטין את שטחי הדירות בצורה שלא פוגעת בפונקציונליות, ומאפשרת מחיר אבסולוטי נמוך ונגיש יותר"

שוק של הזדמנויות

למרות המלחמה (או בגלל) מחירי הדירות חזרו לעלות בתחילת 2024. מדובר על עליית מחירים ממוצעת של 1.2% בחודשים הראשונים. עם זאת, עדיין אפשר למצוא הזדמנויות.

מניתוח נתוני אתר יד2 למחירי הדירות בחודשים ינואר-פברואר 2024 לעומת המחירים בספטמבר 2023, טרום המלחמה - עולה כי השוק לא מראה מגמה אחידה ולכן נרשמות עליות מחירים בחלק מהערים וירידות בערים אחרות; לפי הניתוח, בממוצע הארצי לדירות יד שנייה בנות 4 חדרים לא נרשם שינוי משמעותי, עם ירידה של 0.3% במחיר הממוצע – שעומד נכון לפברואר 2024 על 2.365 מיליון שקל, לעומת 2.372 מיליון שקל בספטמבר 2023.

שוק הזדמנויות, צילום: גרף מערכת נדל"ן היום

הממצאים מסמנים את 10 הערים שבהן נרשמו ירידות המחיר החדות ביותר בדירות יד שנייה בנות 4 חדרים. כך, באופקים שבדרום, אחת הערים שנפגעו כזכור בשבעה באוקטובר, נרשמו ירידות מחירים משמעותיות של כ-11% – ומחיר דירה ממוצעת עומד נכון לפברואר 2024 על 1.197 מיליון שקל, לעומת 1.339 מיליון שקל בספטמבר 2023.

ערים אחרות שנמצאות בקו העימות בצפון ובדרום, ואף באזור יהודה ושומרון, רשמו גם כן ירידות מחירים חדות, לפי הניתוח; במעלה אדומים, לדוגמה, שנמצאת ממזרח לירושלים מעבר לקו הירוק, נרשמה בין שתי התקופות ירידת מחיר ממוצעת של 7.3% – ומחיר דירה ממוצעת עומד על 2.082 בפברואר 2024, לעומת 2.247 מיליון שקל בספטמבר. בערד שבדרום נרשמה ירידה של 7.1% ל-988 אלף שקל בממוצע לעומת 1.063 מיליון שקל; בקריית שמונה שבצפון נרשמו ירידות מחירים של כ-5% בממוצע ל-1.005 מיליון שקל לעומת 1.06 מיליון שקל לפני המלחמה; במגדל העמק נרשמו ירידה של 3.2% בממוצע ל-1.263 מיליון שקל מ-1.305 מיליון שקל.

רמת דקל חברת שתית חיפה הדמיה גיא שחם, צילום: (הדמיה): גיא שחם

ערים נוספות שרשמו ירידות מחירים בדירות בנות 4 חדרים על פי הניתוח: יהוד מונוסון שבה נרשמה ירידת מחיר של 10.4% ל-2.540 מיליון שקל מ-2.835 מיליון שקל; פרדס חנה-כרכור עם ירידת מחיר של 6.1% ל-2.033 מיליון שקל; רמלה עם ירידה של 5.3% ל-1.954 מיליון שקל; קריית מלאכי עם ירידה של 5% ל-1.558 מיליון שקל; ולוד עם ירידה של 3.6% ל-1.734 מיליון שקל.

יעקב אטרקצ’י, מנכ״ל אאורה, נותן לרוכשים עצה קטנה:  “זה הזמן לחפש ולהתמקח, לנסות להוריד את המחיר, לקבל תנאי מימון טובים ולרכוש דירה. להערכתי, מחירי הנדל"ן יעלו ממחצית שנת 2024 ועד סוף השנה בכ-7%, ובשנת 2025 יעלו בשיעור דו ספרתי".

אוהד אסרף, מנכ"ל ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מוסיף כי למרות שסביבת הריבית עדיין גבוהה, מספר העסקאות לרכישת דירות שבוצעו בינואר 2024 הן הגבוהות ביותר מאז מאי 2022 (בנק ישראל התחיל להעלות את הריבית באפריל 2022).

אמיר כהן, סמנכ"ל שיווק י.ח. דמרי, מסכם: "משקיעים רבים חזרו להתעניין בערי הדרום מתוך ההבנה שהעתיד יהיה בטוח יותר והאזור ימשוך ביקושים רבים. כיזמים אנחנו מציעים היום תנאי תשלום גמישים ונוחים לרוכשים שמאפשרים לכל סוג של רוכש מסלול מותאם, וזה עובד, כפי שניתן לראות מהתוצאות בשטח. בצד הביצוע, מעבר לסגירת אתרי הבנייה בהוראת הצבא בחודש הראשון, יש פגיעה ביכולת הייצור בענף, לאור הירידה בכמות העובדים הפלסטינים ועיכובים בשינוע החומרים, מה שכבר משפיע וגורר עליות במחירי הביצוע שישפיעו על מחירי הדירות בקרוב".

יעקב אטרקצ’י, מנכ״ל אאורה: “להערכתי, מחירי הנדל"ן יעלו ממחצית שנת 2024 ועד סוף השנה בכ-7%, ובשנת 2025 יעלו בשיעור דו ספרתי"

אמיר כהן, סמנכ"ל שיווק י.ח. דמרי: "משקיעים רבים חזרו להתעניין בערי הדרום מתוך ההבנה שהעתיד יהיה בטוח יותר והאזור ימשוך ביקושים רבים"

הרוכשים,

ההעדפה של הרוכשים

בחודש ינואר 2024 נמכרו סה"כ 7,887 יחידות דיור, מתוכן 3,751 דירות חדשות מקבלנים ו-4,136 דירות יד שנייה – כך שהדירות החדשות היוו 48%, כמעט מחצית מסך העסקאות. כאשר מנתחים את נתוני העבר, בשנת 2023 כולה שיעור עסקאות חדשות היווה 42% מסך העסקאות ובשנת 2022 הוא עמד על 39%.

סביר כי מבצעי מכירות משמעותיים של הקבלנים, שהחלו בשנת 2023 ונמשכו גם בחודש ינואר האחרון, תוך התמקדות בתנאי מימון נוחים לרוכשים, הם אלו שתרמו להתאוששות הניכרת בפלח שוק זה. בנוסף, ניתן להניח כי גם ההעדפה של הרוכשים לדירות עם ממ"ד תרמה מצד אחד לגידול ברכישת דירות חדשות ומנגד להמשך הדשדוש במכירת דירות יד שנייה.

תומר אולמן, סמנכ"ל שיווק בסלע בינוי, מסביר: “המגמה הבולטת ביותר מאז פרוץ המלחמה היא עלייה חדה בביקושים לקניית דירות חדשות, שאנו מבחינים בה כבר מאז חודש דצמבר. בעקבות התעוררות המשק, חיפשנו בפרויקטים שלנו את הפתרונות הנגישים ביותר עבור הרוכשים הפוטנציאלים. דוגמה לפתרון כזה, הוא שיפור ניכר בתנאי התשלום של הרוכשים – מבצעים כמו 20/80 ואפילו 10/90, שבו הרוכש משלם במעמד החתימה 10% ואת השאר משלים במעמד קבלת המפתח. כל זאת, כאשר הוא פטור מהצמדה למדד תשומות הבנייה ומריביות מה שהופך את העסקה למשתלמת עוד יותר".

דן מויאל, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשיכון ובינוי, מוסיף: "העלייה בביקושים נובעת ממספר גורמים וקשורה בין השאר לתנאים כלכליים אופטימליים יותר מבעבר, לצד היבטים פסיכולוגיים של שקט וביטחון שמתקשרים עם רכישת דירה. מעניין לראות שטווח הדירות שנמכרו הוא רחב ותמהיל הדירות הוא מגוון, מה שמעיד גם על שונות בקרב הרוכשים. אפשר להעריך שהעלייה תימשך. כעת, נותר לראות כיצד כלל הגורמים, המדינה, הרשויות המקומיות והיזמים יפעלו להגדלת ההיצע".

20-80: הקוד לעולם הנדל"ן החדש

המינוח החדש בזמן המלחמה הוא 20-80. אם אתם לא מבינים את שם הקוד הזה, אתם כנראה לא במשחק. ההסבר של ד"ר גוגל: “המשמעות של תשלום 20% בחתימת חוזה הרכישה ו-80% רק באכלוס הדירה, היא שהרוכשים אינם צריכים לקחת משכנתה ולשלם ריביות גבוהות על ההלוואה, אלא ליטול מימון מהבנק בעוד מספר שנים, רק כאשר הדירה מוכנה לאכלוס".

נשמע משתלם. עד אז, הרי, הריבית תרד, לא? אז ככה: זה היה נכון עד להחלטת הממשלה להעלאת המע"מ ב-1% החל מה-1 בינואר 2025. המהלך הזה של הממשלה מעלה את המחיר הסופי של הדירה ב-1% אחד לפחות ביום הראשון של 2025, מה שמשבש את התכניות עם התייקרות בלתי מתוכננת של עשרות אלפי שקלים בממוצע, שהיו מאפשרים לרוכשים לבנות את מטבח חלומותיהם או להחליף את האוטו. “הקבלנים, ואפשר להגיד בחוכמתם, לא הורידו מחירים באופן דרסטי, כי הם פשוט חששו מאפקט כדור שלג מתגלגל שילך ויגדל," מסביר מוטי שויקה, כלכלן, יועץ משכנתאות בכיר בחברת קדמי יעוץ משכנתאות.

צריך לציין כי ההטבה 20-80, שאמנם טובה לחלק מהזוגות, מהווה גם סכנה עבור זוגות אחרים. לדברי שויקה, "נניח, לפי חוזה רכישת דירה חדשה ששווה 2 מיליון שקל, הרוכשים שילמו לקבלן סכום של 400 אלף שקל הון עצמי, לפי מבצע של 20-80 כאמור, וקיבלו גם פטור ממדד. את יתרת הסכום, שהיא 1.6 מיליון שקל, הם ישלמו בעוד מספר שנים בעת קבלת מפתח. אם הכסף יגיע ממכירת דירה קיימת באותו הסכום, יוצא שהם לא תלויים בקבלת משכנתה חדשה. עד כאן הכל מעולה, הם יודעים איך הם מתחילים את העסקה ויודעים כמעט בוודאות מהיכן תגיע יתרת החוב לקבלן בעוד מספר שנים, שכן ככל הנראה לא תהיה ירידת מחירים דרמטית בשוק בתקופה הזו".

"עם זאת, לצערי לא כל המשפחות חושבות באופן הזה. ישנם זוגות שרכשו בשיטה הזו דירה לפני שנה ושנתיים וכיום הם בבעיה להשלים את העסקה", מסביר שויקה. "לדוגמה, זוג עם שני ילדים יצא לדרך עם עסקה זהה לפני כשנתיים, כשהשכר של בני הזוג היה 20,000 שקל ברוטו והם תכננו לקחת מיליון שקל משכנתה. מדובר בסכום שהוא גם כך על הקצה מבחינת התנאים ללקיחת משכנתה, ואכן לצער המשפחה, אחד מבני הזוג פוטר ממקום עבודתו באופן לא צפוי לפני מספר חודשים, וכעת הבנקים מסרבים לתת משכנתה כי הם לא עומדים בתנאים מבחינת ההכנסה למשק הבית. כמובן שיש דרכים לסייע לבני הזוג, כמו להכניס ערבים, אך לא תמיד זה מתאפשר. היו מקרים שהזוגות נאלצו לבטל את החוזה ולשלם את הפיצוי המוסכם שהופיע בחוזה הרכישה מול הקבלן. זה כסף שנזרק לפח ומרחיק אותם עוד יותר מרכישת הדירה".

ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל, מסכם: ״צריך לזכור שלמרות המצב, יזמים לא הורידו מחירים אלא יצאו במבצעי מימון, ואלה ייעצרו כשהריבית תתחיל לרדת. המחירים לא ירדו מסיבות רבות: יזמים רכשו קרקעות במחירים גבוהים והם לא יכולים למכור בהפסד. עלויות הבניה התייקרו, חומרי הגלם, כוח העבודה התייקר, העיכובים בהיתרי הבניה וכיוצא בזה".

תומר אולמן, סמנכ"ל שיווק בסלע בינוי: “המגמה הבולטת ביותר מאז פרוץ המלחמה היא עלייה חדה בביקושים לקניית דירות חדשות, שאנו מבחינים בה כבר מאז חודש דצמבר"

ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל: “צריך לזכור שלמרות המצב, יזמים לא הורידו מחירים אלא יצאו במבצעי מימון, ואלה יעצרו כשהריבית תתחיל לרדת"

דן מויאל, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשיכון ובינוי: "שוק הנדל"ן מתעורר עם עלייה עקבית, שנובעת בין השאר מהיבטים פסיכולוגיים של שקט וביטחון המתקשרים עם רכישת דירה"

מחירי השכירויות בירידה

אפקט המלחמה על שוק השכירות בא לידי ביטוי, מסתבר, בירידות מחירים משמעותיות אחרי תקופה ממושכת של עליות. דוח שהתפרסם לאחרונה מציג כי מחירי שכר הדירה ברוב הערים בישראל רשמו ירידות בחודשים ינואר-מרץ השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשיעור ממוצע של עד כ-20%. ירידה בשכר הדירה נרשמה גם לעומת הרבעון האחרון של 2023, שבו כזכור פרצה מתקפת הפתע של חמאס שהובילה למלחמת חרבות ברזל.

לפי בדיקה שנערכה על ידי מדלן – אלו הן 5 הערים השיאניות בירידת מחירי השכירות בדירות 4 חדרים בישראל ברבעון הראשון של 2024, אל מול הרבעון האחרון של 2023: מעלות תרשיחא רשמה את אחוז ההוזלה הגדול ביותר, עם ירידה של 20% במחיר; אחריה ברשימה נמצאות שתי ערי מרכז: גבעת שמואל עם ירידה של 19.03% ויהוד מונסון עם ירידה של 13.18% מתחילת המלחמה ועד היום; עיר צפונית נוספת ברשימת היורדות הגדולות בשכר הדירה עבור דירות 4 חדרים היא מגדל העמק, בה מחיר הדירה הממוצע ירד ב-13.33%; את החמישייה הראשונה של היורדות הגדולות במחירי השכירות סוגרת העיר הדרומית קרית גת – עם ירידה של 13.20%;

את רשימת 5 הערים השיאניות בירידת מחירי השכירות בדירת 3 חדרים מאז תחילת המלחמה, פותחת פרדס חנה כרכור עם ירידה של כמעט 17.80% במחיר; יהוד מונסון חוזרת גם ברשימה הזו עם ירידה ממוצעת של 16.66%; בהרצליה המפתיעה עומד הפער על 15.40%, אך שכר הדירה הממוצע בעיר עדיין גבוה במיוחד ועומד על 9,556 שקל, בעיקר בעקבות דירות היוקרה בהרצליה פיתוח; העיר הצפונית ביותר ברשימת היורדות הגדולות בשכר הדירה עבור דירות 3 חדרים היא נהריה, עם ירידה של 13.33% מאז תחילת המלחמה; גם כאן סוגרת את החמישייה הראשונה העיר קרית גת, עם ירידה מחירי שכירות של 12.35%;

המשקיעים חוזרים לשוק

מאז המלחמה נראה כי המנוע טורבו של עולם הנדל״ן, המשקיעים, חוזרים לשוק אחרי שהוציאו מיליארדים לחו"ל. המדינה עשתה הכל כדי להבריח אותם בטיעון ההזוי שהם תופסים דירות לצעירים, לא חשוב שנפנפנו כאן ובכל מקום אפשרי בעובדה המצערת וההגיונית שהמשקיעים הם המשכירים ובלעדיהם לא יהיו דירות להשכרה.

הבעיה, שוב: מס רכישה על משקיעים חוזר ככל הנראה ב-1 בינואר 2025 לשיעור של 8%. מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ', הסביר כי "לפי הנתונים שאנחנו בודקים יש לזה כח להרחיק משקיעים מהשוק. צריך לקבל החלטה עוד במושב הכנסת הזה, האם ממשיכים כמו שהצעת החוק אומרת, או שלא ממשיכים ולהודיע על זה, כי אחרת השוק ייכנס לקיפאון. אם נקטין ואח"כ שוב נעלה, נריץ את המשקיעים לשוק וניצור מגמה הפוכה ממה שרצינו. אנחנו בדיונים על זה עם יו"ר ועדת הכספים. הצו ככל הנראה יוארך בשנתיים, ויישאר על 8%".

לאחרונה גם דיווחנו שמס דירה שלישית חוזר לשולחן ונבחן מחדש ברשות המיסים, למרות שכבר הוכח שמרבית בעלי הדירות הנוספות הם פנסיונרים עצמאיים שמבטיחים כך את עתידם.

ולמרות הניסיונות של הממשלה להרחיק אותם מהשוק, המשקיעים החדשים מבינים היום שההזדמנויות שנקרות בעולם הנדל"ן לא יחזרו. שנת 2023 הייתה אמנם הגרועה ב-20 השנים האחרונות, אבל כבר למדנו שההזדמנויות בשוק קופצות דווקא כשהדם זורם ברחובות.

למשקיעים החוזרים: דירות 3 חדרים בפחות ממיליון שקל
אין כמו סיסמוגרף המתווכים. מדיווח עסקאות של סניפי רי/מקס עולה כי בסניפיה בלבד נסגרו 30 עסקאות בשבוע אחד ברחבי הארץ, כאשר נתח גדול מהרכישות הן דירות 3 חדרים בפחות ממיליון שקל, למשקיעים אשר חוזרים לשוק. כמה דוגמאות מעסקאות שנסגרו בשבועות האחרונים ברחבי הארץ:

  • בבאר שבע, דירת 3 חדרים, רחוב כחול לבן, שכונה ה', 75 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב-610,000 שקל. דירת 3 חדרים נוספת בבירת הנגב, רחוב אלעזר בן יאיר, שכונה ד', 60 מ"ר, קומה 2 מתוך 2, נמכרה ב- 595,000 שקל.
  • בנהריה דירת 3 חדרים, ברחוב קיבוץ גלויות, 60 מ"ר, קומה 4 מתוך 4, חניה, נמכרה ב-760,000 שקל.
  • בחולון דירת 3 חדרים, רחוב יצחק הלוי, 60 מ"ר, קומה 4 מתוך 4, נמכרה ב- 1,560,000 שקל.

בעיה נוספת: המדינה הופכת צעירים למשקיעים
בזמן שהמדינה מנסה להרחיק משקיעים משוק הדיור, היא הופכת בטיפשותה את הזוגות הצעירים למשקיעים בעל כורחם. זוג צעיר מנס ציונה, לדוגמה, לרוב ירצה להמשיך לגור בעיר לצד החברים והמשפחה. לכן, את הדירה בעפולה בה זכה במסגרת תכנית דירה בהנחה, ככל הנראה ירכוש וישכיר כמו כל משקיע, תוך שהוא שוכר דירה בנס ציונה.

אז נכון, זה טוב שהזוג הצעיר נכנס למשחק והצליח גם להרוויח מההנחה, אבל מה קורה כשהדירה לא מושכרת והמשכנתה מתקתקת? צרה צרורה. נזכיר כי מדובר בזוגות שרוכשים את הדירה הראשונה שלהם, ורובם הגדול גם היו מעדיפים לגור בה בביטחון, מאשר להפוך למשקיעים.

עלייתו של האי השכן

בסיור שערכתי בזמן המלחמה בקפריסין השכנה, לטובת צילומי סרט של חברת נדל"ן ישראלית בלרנקה, נדהמתי לגלות את האחווה. בכל כמה קילומטרים היו שלטי חטופים בדרישה לשחררם. בשיחה קצרה, תושבי האי השכן גילו לי אהדה שלא מצאתי כמעט בשום מקום אחר בעולם, אולי מאז האהדה שהייתה לישראל בזמן מלחמת ששת הימים. גם ראש עיריית לרנקה אותו פגשתי, קורא לישראלים להגיע לגור בעיר: "הישראלים יותר ממוזמנים לכאן, אנו רואים בהם שכנים קרובים ואהובים".

לרנקה, קפריסין.,

האמת, שקפריסין היא סוג של מחוז ישראלי. 400 קילומטרים בים מערבה, כמו אילת פלוס פלוס. בבואינג 777 זה לקח 35 דקות. נזכור ששנים הגענו לאילת במטוסי הדש המיושנים בשעה וקצת. הנתון הבא מדהים לא פחות: נכון להיום 30 אלף ישראלים מושקעים באי. חלקם בפועל עברו לגור, אבל רובם בדירות להשקעה. חברות ישראליות מציעות כאן פרויקטים חדשים, במרחק הליכה קצר לים של עד קילומטר.

הבשורה הישראלית הגדולה מגיעה מהקמת מיני-עיר תיירותית חדשה במעגנה של לרנקה, Land of tomorrow, שנבנתה בהשקעה אדירה כחול לבן של מיליארדים. משפחת נקש ויקיר גבאי מאחורי המיזם הענק שמדבר על שינוי פניה של לרנקה.

אלא שלגן העדן הזה צפוי אולי סוף. מדינת ישראל פתחה את עיניה. רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים והכנסות של ישראלים בקפריסין. "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ", מסביר גורם ברשות. החשש הכבד הוא מפני מיסוי של עד 50%. גם המדינה רוצה ליהנות מהאי השכן. מחוז ישראלי כבר אמרנו, לא?

משנים גבולות גזרה, צילום: שאטרסטוק

משנים גבולות גזרה

כבר שנים שמדינת ישראל מדברת על גדרה-חדרה כעל גבולות הביקוש שלה. במלחמה, הפך המונח למדינה בתוך מדינה. קרית שמונה, שלומי, שדרות ויישובים רבים נוספים התפנו למרכז והותירו חלל נדל"ני עצום. לא כל היישובים באזורים הללו התפנו, יש לציין. גם אופקים הותקפה, אבל ראש העיר איציק דנינו סירב לפנות את תושביה, ומהר מאד היא חזרה לעצמה. ״אופקים חוותה ב-7 באוקטובר אירוע קשה של חדירת מחבלים, בו נרצחו 48 מתושביה״, מספר דנינו, ״גיבורי העיר הצילו אותה מאירוע קשה וכואב אפילו יותר".

אופקים הייתה גם בין הערים הראשונות שחזרו לשגרה אחרי הטבח – בחינוך, בתעשייה, בתעסוקה ועוד. בחודשים אוקטובר-נובמבר הייתה העיר שיאנית במכירת יחידות הדיור בארץ, ובשנים האחרונות שווקו לא פחות מ-12.5 אלף דירות. “אנו קשובים לכל הצרכים של היזמים, עושים הכל על מנת לעודד ולחזק את המיזמים שהם משקיעים בעיר וביחד ממשיכים בפיתוחה של אופקים", הוסיף דנינו.

קריית שמונה,

ראשי העיר מתפקדים בעוצמה גדולה, אך מדינת ישראל חולמת בהקיץ. קחו את משרד המשפטים לדוגמה שהבטיח למצוא פתרון לשוכרי ומשכירי הדירות במקומות שפונו. בפועל, לא נמצא הפתרון. ומה עם אדון לוי משדרות או גברת נחמיאס מקרית שמונה שקנו דירות בעידוד המדינה, וכעת הדירה עומדת ריקה למרות שמושכרת? ומה עם השוכר שמסרב בצדק לשלם שכר דירה כי הוא פונה ממנה? מחכים לתשובה מהמדינה כדי להבין על מי האחריות, על המשכיר שנאלץ להמשיך לשלם משכנתה או על השוכר שכבר אין לו עבודה והוא לא גר בדירה כתוצאה מכח עליון.

גם יישובי הספר הופקרו על ידי המדינה. חלק ניכר מתפוקת החלב מגיע ממחלבות ביישובי העוטף. הלולים בגבול הצפון בטווח ישיר לטילים של חיזבאללה. כלכלת תנובת המזון הישראלית בבעיה קשה.

מצד שני, השוק עודו פעיל. אחרת, איך אפשר להסביר 10 הצעות למכרז של רשות מקרקעי ישראל שהושלם בדצמבר האחרון, ובו שווקה בהצלחה קרקע לבניית 12 יחידות דיור במתחם אחד בקרית שמונה?

הזדמנות להתחדשות הרחק מהמרכז

אם תהיתם, גם בזמן המלחמה ההתחדשות העירונית המשיכה שלא להשיג את מטרתה המקורית – חיזוק מבני מגורים מפני רעידות אדמה. דוח הלמ"ס מציג כי כ-20% בלבד מהדירות שנבנו בפרויקטים של פינוי-בינוי היו מחוץ לתל אביב והמרכז. המשמעות הקשה: מעל ל-4 מיליון ישראלים חשופים לסכנה הממשית של רעידת אדמה וטילים.

כך, עולה, כי מאז שנכנסה לתוקף תכנית תמ"א 38 ועד סוף שנת 2023, בעיר אילת נבנו 136 יחידות דיור, בטבריה 419 יחידות דיור, ובקריית שמונה עומד הנתון על 11 דירות בלבד. בבית שאן הנמצאת בסמוך לשבר הסורי-אפריקאי, לא התקיים פרויקט אחד של תמ"א 38 שיועדה כאמור לטובת חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, וכך גם בעיר צפת. זאת, לעומת ערים הנמצאות באזורי הביקוש כמו רמת השרון עם 3,212 יחידות דיור, בהרצליה 6,422 יחידות דיור, רמת גן עם 23,985 דירות, ופתח תקווה עם מעל ל-16 אלף יחידות דיור.

כיום, לפי הנתונים של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ישנן תוכניות של כ-250 אלף דירות עם ממ"דים המונחות על שולחנם של מוסדות התכנון ונמצאות בשלבי אישור שונים. מדובר בנתון בלתי נתפס ואפילו מקומם לאור המצב המורכב בו אנו נמצאים היום.

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים, אומר כי “המדינה צריכה לתמרץ כלכלית את הקבלנים ולקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, כדי לתת מענה ביטחוני לתושבים באזורי העימות ובכלל".

גל קסטל, משנה למנכ"ל אורון נדל"ן, הוסיף: "המלחמה שמתנהלת בישראל בארבעת החודשים האחרונים השכיחה מאיתנו, לצערי, את הסכנה האדירה שברעידות האדמה, שלפני פחות משנה הלכו והתרבו באזורנו. גם כאן – הכתובת על הקיר. הבעיה הנפיצה של בניינים ישנים יכולה להתפוצץ לנו בפנים, הן במלחמה, הן ברעידת אדמה ולא פחות חשוב מכך – בהתלקחות של פערים חברתיים שההתחדשות העירונית מייצרת. הגיע הזמן לצאת מהתפיסה המיושנת שעוסקת רק בשיקולי צפיפות, גובה, תשתיות ונתונים טכניים, ולהסתכל במאקרו על מה שחייבים לעשות כאן ועכשיו".

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים: “המדינה צריכה לתמרץ כלכלית את הקבלנים לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית כדי לתת מענה ביטחוני"

גל קסטל, משנה למנכ"ל אורון נדל"ן: "הבעיה הנפיצה של בניינים ישנים יכולה להתפוצץ לנו בפנים, הן במלחמה, הן ברעידת אדמה ולא פחות חשוב מכך – בהתלקחות של פערים חברתיים"

 

איחורים אדירים במסירה

בחודש אוקטובר השחור, בעקבות מלחמת חרבות ברזל, כ-23% בלבד מאתרי הבנייה היו פעילים בצורה מלאה או חלקית. חודשיים לאחר מכן, בחודש דצמבר, חלה אמנם התאוששות כשנתון זה עמד על כ-61% מאתרי הבנייה, אך זה עדיין אומר שמעל שליש (כ-39%) מאתרי הבנייה ברחבי ישראל לא היו פעילים, חלקם מסיבות ביטחוניות, וחלקם מהקושי הרב בגיוס עובדים, עקב המחסור החמור שנוצר עם תחילת המלחמה והסגר על העובדים הפלסטינים.

על פי דוח הלמ"ס, נכון להיום טרם החלה בנייתן של כ-60% מסך הדירות להן הופקו היתרים ברבעון הרביעי של שנת 2023, ושל למעלה משליש מסך הדירות בהיתרים שהופקו ברבעון השלישי של שנה זו.

היישובים שבהם החלה בנייתן של יותר מ-2,000 דירות במהלך 2023 היו: ירושלים (5,780), תל אביב-יפו (5,080), אשדוד (2,590) ובת ים2,100) ); בין היישובים הבולטים שבהם נרשמה עלייה ניכרת במספר הדירות שהחלה בנייתן בשנת 2023, לאחר ירידות שנרשמו בשנת 2022, היו: טבריה, גבעתיים, נצרת, רחובות, נתיבות ואור יהודה;

המשמעות בכל זה: איחורים במסירה, פחות דירות על הנייר בפריסייל עם הנחות גדולות וצורך הולך וגובר בעובדים זרים. כעבור חצי שנה של שיתוק בלמעלה ממחצית מענף הבנייה והתשתיות – לא רואים עדיין צבירה בקצב מספק של עובדים שיוכלו להמשיך את הבנייה.

כח אדם זר לבניה הודו, צילום: באדיבות תאגידי כח

ברוכים הפועלים מהודו

המלחמה טרפה את הקלפים בענף הבנייה. הסינים שרפו את הגשרים אחרי ששמנו את כל מבטחנו בפועלים הסינים. גם מולדובה הפסיקה לשלוח אלינו עובדים מהפחד. 6,000 עובדים זרים מתוך 22 אלף שהיו בארץ ערב השביעי באוקטובר ברחו חזרה לארצם. וזאת, כידוע, כאשר כ-100 אלף עובדי בניין פלסטינים תחת סגר ביטחוני עד הודעה חדשה; התוצאה היא שאתרי בנייה רבים נותרים סגורים או עובדים ב-50% מהיכולת שלהם, עקב מחסור משמעותי בידיים עובדות.

עד כה, התאחדות הקבלנים מיינה בהודו 19 אלף עובדים סה"כ בשני מחזורי גיוס, מתוכם כ-9,000 עובדים יקבלו היתר ויגיעו לארץ. מדובר בשרשרת בירוקרטית מאד מורכבת הכוללת בדיקות רפואיות של העובדים בארצם, חתימה על אישור נוטריוני, אישור העלאה למטוס, זמן התארגנות עם המשפחות, ועוד. כל אלו מעכבים את הגעת העובדים בחודשיים לפחות, מאשר היה אפשרי ללא כל הבירוקרטיה. כל יום בלי בנייה הוא נזק אדיר למשק, ואין אחד בענף הבנייה שלא מתעסק בנושא הזה עד היום, כאמור חצי שנה בתוך המלחמה.

כך, ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, טען לאחרונה כי "ממשלת ישראל נכשלה כשלון קולוסאלי בהבאת עובדים זרים. אפשר לתת לה ציון אפס. אם האנשים בממשלה היו עובדים במגזר הפרטי הם היו מפוטרים מזמן. שר האוצר, עם אותה הנחישות של התנגדות להכנסת פלסטינים לעבודה בישראל, היה יכול להביא לכאן תוך שבועיים אלפי עובדים זרים".

יגאל סלוביק, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, הוסיף גם בנושא ואמר כי "מדינת ישראל עשתה טעות עוד לפני כן בכך שהטילה את כל הרציפות התפקודית של הבניה והתשתיות בישראל שיסתמכו רק על הפלסטינים. המדינה חייבת לייצר תמהיל שאם חלילה קורה לנו שוב משבר כזה, הענף יכול להמשיך לעבוד. לא במאה אחוז תפוקות אבל לפחות באופן חלקי".

בנוגע לפתרון למצב הקיים, אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כח אדם זר בענף הבנייה, הכריז: "הפתרון המוחלט: שחרור כבלי הבירוקרטיה וחזרה למתווה הגיוס החופשי כפי שהיה בסוף שנות ה-90 עד תחילת שנות האלפיים. בדרך הזו, נוכל להביא לכדי 50 אלף עובדים זרים, מתוך 65 אלף שהמכסה מאפשרת, תוך חודש וחצי-חודשיים מהיום".

ומה לגבי העובדים הפלסטינים? איתן דנגוט, לשעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הסביר כי "במערכת הביטחון יש תמימות דעים כי יש מקום לשחרר לחץ מיהודה ושומרון ולאפשר לפיילוט ראשוני של כמה אלפי עובדים פלסטינים לצאת לדרך".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: “ממשלת ישראל נכשלה כשלון קולוסאלי בהבאת עובדים זרים. אפשר לתת לה ציון אפס"

מחיר המלחמה, צילום: פריפיק

מחירה של מלחמה

מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ', דיבר על נזקי המלחמה סביב פיצויים ותשלומי מס רכוש, וחשף כי מדובר בסכום חסר תקדים של למעלה מ-20 מיליארד שקל עבור נזקים ישירים ועקיפים. בפועל אף אחד לא ממש יודע, לא נערכה בדיקה מקיפה והמלחמה טרם הסתיימה. בנוסף, יש להחזיר במסגרת הטבות מיוחדות את התושבים לצפון ולדרום.

המלחמה הובילה גם לפגיעה בהכנסות המדינה ממכרזי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל. אם בשנת 2022 מכרזי רמ"י הניבו למדינה למעלה מ-40 מיליארד שקל, 2023 הציגה ירידה של כמחצית בהכנסות המדינה ממכרזי מקרקעין. באופן כללי, רשות מקרקעי ישראל הפנתה בשנים האחרונות את מלוא תשומת הלב שלה לפיתוח ושיווק הקרקעות במרכז הארץ, שם מחיר הקרקע גבוה ומוביל לתמורה גדולה יותר להכנסות המדינה. אולם, אזורי הפריפריה די הוזנחו, וזאת למרות שעתודות הקרקע באזורים הללו גבוהות בהרבה מהקרקעות במחוז מרכז. התמורות לכך ניכרות בשטח ובעיקר ביישובים אשר נמצאים בסמיכות לגבול, שם כמעט ולא שווקו קרקעות ביחס לפוטנציאל המגולם באזור.

ולאלו המספידים את מצבם של הקבלנים, אין מה למהר. בניתוח תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים (נדגיש כי במונח זה אנו מתכוונים לתמורה הכספית בגין מכירת הדירות, ללא תלות במועד בו תתקבל תמורה זו ולפני קיזוז התשומות המותרות בניכוי), נמצא כי הוא עמד בחודש ינואר 2024 על 8.9 מיליארד שקל, גידול ריאלי של 32% בהשוואה לינואר אשתקד.

חנה שוורץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות אבני דרך, מסבירה כי "מדינת ישראל מתמודדת מאז ה-7 באוקטובר עם מצב רוח לאומי נמוך לצד גזירות כלכליות שגורמות למרבית מהאזרחים תחושה של חוסר וודאות המשולבת בהיעדר ביטחון כלכלי ותעסוקתי. גורמים אלה הצריכו את חברות הבנייה והיזמות להניח בצד את כל שיטות השיווק המסורתיות והמוכרות, כדוגמת מבצעי פרסום, יום פתוח לקהל במשרדי המכירות, סרטוני תדמית ועוד, ולהתמקד בהידוק הקשר הרגשי עם הרוכשים".

הטבות למילואימניקים 
האמת, בנושא הזה ציפינו להרבה יותר, בעיקר בגלל שאין אדם אחד בישראל שיתנגד לכך, לפחות בפומבי. ובכל זאת, משרת מילואים ששירת 45 יום ומעלה מאז ה-7 באוקטובר, ורוצה להתיישב בפריפריה המרוחקת – יוכל ליהנות מהטבות לא רעות כלל.

כך, הממשלה קבעה שמשרתי המילואים יהיו זכאים להפחתה נוספת של 10% משיעורי התשלום שנקבעו באזורי עדיפות לאומית. הנחת האזור המוגדלת תהיה בנוסף להנחה שהייתה עד היום, של עד 100,000 שקלים חדשים בהתאם למיקום הקרקע וערכה. בהתאם להחלטה, ההנחה שתינתן לחייל מילואים מחוסר דיור ברוב היישובים באזור עדיפות לאומית א' תגיע עד ל-90% מערך הקרקע.

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המיסים: “אם נקטין את מס הרכישה ואח"כ שוב נעלה, נריץ את המשקיעים לשוק וניצור מגמה הפוכה ממה שרצינו"

חנה שוורץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות אבני דרך: "חברות הבנייה והיזמות התבקשו להניח בצד את כל שיטות השיווק המסורתיות ולהתמקד בהידוק הקשר הרגשי עם הרוכשים"

 יהודי העולם מתכנסים לארץ הקודש

בעקבות מלחמת חרבות ברזל גברו בחודשים האחרונים פעולות האלימות כנגד יהודים בעולם והפגנות המסיתות לפגיעה ביהודים. על פי דוח שפרסמה ממשלת ישראל יחד עם ההסתדרות הציוניות העולמית והסוכנות היהודית, מאז תחילת המלחמה נרשם זינוק של 1,180% (!!) בתקריות אנטישמיות בעולם.

הפגנות,

לאור המצב, כבר כעת מתעוררים יהודים רבים ברחבי העולם ובוחנים אפשרות לעלות לישראל ולהקים כאן בית עם סיום המלחמה. נהירה? עוד לא ממש. אבל במשרדי חברות הנדל"ן למגורים מתקבלות פניות מיהודים בעולם, והצפי בהתאם הוא לגידול הרכישות על ידם, בין אם יעלו לישראל או רק ייערכו עם דירה במדינה למקרה שיחליטו לעלות בעתיד.

האם צפוי גל עלייה של יהודים בדומה לזה שהתרחש בשנות התשעים מברה״מ? לא בדיוק, אבל בהחלט ניתן לראות כבר היום מדינות שבהן מסתמנת תופעה של עלייה המונית ארצה. ואיך ישראל נערכת לקליטת כמויות כאלו של עולים חדשים? מאד פשוט, היא לא. גם בתי המלון תפוסים נכון להיום על ידי המפונים.

בראש המדינות האלו עומדת דרום אפריקה. 42 אלף יהודים חיים שם כיום. ראשי הקהילה מספרים על פחד ואימה, ועל שנאה חסרת היגיון מבלי להכיר את הסכסוך בכלל. קפטן נבחרת הקריקט עד גיל 19, דיוויד טיגר, הודח אחרי שהביע תמיכה בישראל. אייל רוזנבוים, זכיין קלר ויליאמס, המקיים ירידים מעבר לים, מספר על התעניינות גוברת והולכת מצד יהודי דרא״פ. מה שמונע מהם לעלות, הוא מספר, זה שרבים מהם אינם עשירים כפי שנהוג לחשוב, ויוקר המחיה כאן, כמו קושי להתאקלם ולמצוא עבודה, מדאיג אותם.

גם יהודי שוודיה בחרדות. האירוויזיון הוא רק קריאת כיוון. כיום כ־10% מתושבי שוודיה הם מוסלמים. מאלמו, עיר הנמל שבה מתגוררים כ־350 אלף תושבים, הפכה מעיר רב־תרבותית קוסמופוליטית לעיר שבה מחצית מהתושבים זרים, מוסלמים ברובם. אלו, כמובן, מצטרפים ליהודים שחיים בבריטניה, צרפת, איטליה והגרעין היהודי בארה"ב שכבר לא חש נינוח כתמול שלשום.

לדברי אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית: “ניסיון העבר מלמד כי מצב כזה של אנטישמיות גואה ברחבי העולם מוביל לעלייה של יהודים רבים לישראל. ברור כבר כעת שהגירה של אלפי יהודים תהווה חלק ממנועי הצמיחה של הענף והמדינה בתקופה שלאחר המלחמה. מדינת ישראל חייבת להתחיל כבר בשלב זה להיערך ליום שאחרי. הגעתם של מאות אלפי עולים חדשים תוביל לתוספת ביקושים לדירות על אלה שכבר קיימים בשוק ועלינו להיות ערוכים לקליטתם ולביקוש המוגבר. בימים אלה אנו עדים להתעניינות גוברת של משפחות יהודיות בעולם שחושבות על דיור עתידי כחלק מבחינת האפשרות לעליה ארצה. ניתן לשער שהחלטות כאלה לא תתקבלנה בימי מלחמה, אבל ההתייעצות של היום תיושם ביום שאחריה. לכך יש להיערך באמצעות אישור מהיר של תוכניות והיתרים וצמצום חסמים ביורוקרטיים, אשר מעכבים את האפשרות לקדם במהירות פרויקטי דיור משמעותיים שיפשירו אלפי יחידות דיור".

יוני בראל, סמנכ"ל שיווק ומכירות באזורים, מוסיף כי “בטווח הקצר, אנו רואים ביקושים עולים וגוברים ורכישות של דירות בקרב יהודי התפוצות בישראל. בטווח הארוך, אנו עתידים לראות משקיעים חוזרים להשקיע בישראל, בדיוק כמו שראינו בתקופת מגפת הקורונה".

יוני בראל, סמנכ"ל שיווק ומכירות באזורים: “אנו עתידים לראות משקיעים חוזרים להשקיע בישראל, בדיוק כמו שראינו בתקופת מגפת הקורונה"

אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית: “בימים אלה אנו עדים להתעניינות גוברת של משפחות ישראליות בעולם שחושבות על דיור עתידי בישראל"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר