עוד 20 עובדים פרו-פלשתינים פוטרו: לגוגל יש בעיה, והיא הרבה יותר עמוקה משנדמה

לאחר ש-28 עובדים פוטרו בעקבות ההתפרעות במשרדי גוגל קלאוד, הודיעה ענקית הטק על עוד פיטורים • אבל הבעיה של החברה היא לא רק העובדים הסוררים, אלא עצם העובדה שהם אפשרו לעצמם התנהגות שכזו • התרבות שגוגל ניסתה לטפח כל השנים חוזרת אליה כבומרנג, וזה מעיד בעיקר על חולשתה שלה

צעיר יהודי מול הפגנה במשרדי גוגל, אפריל 2024. , צילום: רויטרס

לפני כשבוע דווח כי גוגל פיטרה 28 עובדים שהתפרצו למשרדי גוגל קלאוד והתבצרו במשרד של המנכ"ל תומס קוריאן, במחאה על פרויקט "נימבוס" – חוזה בתחום הענן שחתמה ענקית הטק יחד עם אמזון מול ממשלת ישראל בשווי של 1.2 מיליארד דולר.

אבל זה לא נגמר שם. בימים האחרונים נודע כי גוגל פיטרה עוד קבוצה של עובדים שהיו קשורים להתפרעות במשרדי החברה שהתרחשו בניו יורק ובקליפורניה, מה שהעלה את מספר המפוטרים בחברה ל-50 אנשים נכון לעכשיו.

עובדים פרו-פלשתינים בגוגל מחו נגד הקשרים של החברה עם ישראל, התפרעו ופוטרו // צילום: רויטרס

ארגון "בלי טכנולוגיה לאפרטהייד", העומד מאחורי המחאות, טען כי ענקית הטק "מתנקמת באופן בזוי ואגרסיבי בעובדים שהביעו מחאה לגיטימית על הקשרים של גוגל וממשלת ישראל והשתתפו באירוע ההיסטורי שהתרחש בשבוע שעבר (ההתפרעות במשרדים, ד"ג)".

מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, הגיב לנושא בראיון וטען: "בגוגל קיימת תרבות עשירה ורב-גונית של דיונים פתוחים במגוון רחב של נושאים, המאפשרים לנו לייצר מוצרים מדהימים ולהפוך רעיונות טובים לתוצרים אמיתיים, וחשוב לנו לשמר את זה".

"יחד עם זאת, אנחנו מקום עבודה וחשוב לנו להבהיר: זהו עסק, ולא מקום בו ניתן להתנהג באופן שמפריע לעובדים אחרים או פוגע בתחושת הביטחון שלהם. החברה היא לא מקום ליצירת פלטפורמה אישית למאבקים בנושאים פוליטיים", כך לדבריו.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי. עצם העובדה שהיה צריך להבהיר שהחברה שלו היא עסק - מעידה על הבעיה הגדולה., צילום: רויטרס

תרבות בעייתית

לאחר שהבנו את הרקע לבלגן של השבוע האחרון, נצלול לעניינים. גוגל צדקה כשפיטרה את העובדים שהתפרעו במשרדיה. לא מדובר פה ב"נקמנות" משום סוג או רדיפה של עובדים על סמך דעות פוליטיות, אלא בחברה עסקית שלא מוכנה שעובדיה יעשו ככל העולה על רוחם, יתפרעו ויפריעו למהלך העבודה ולאחר מכן יצאו מזה ללא פגע. כל חברה אחרת הייתה מתנהגת כנראה באותו האופן.

אבל בסופו של דבר, יש פה הרבה מן האשמה של גוגל, שקוצרת את מה שזרעה לפני זמן רב. כבר שנים שגוגל משדרת לעולם, ובאיזשהו מקום גם לעצמה, שהיא יותר מסתם עסק – היא המקום הכי מגניב שתוכלו לעבוד בו, המקום שהוא תמיד "נכון" פוליטית וחברתית, מעין קמפוס סטודנטיאלי אם תרצו.

מטה גוגל בקליפורניה. מאחורי התדמית הנוצצת וההיפסטרית עומד תאגיד על שעיקרו טכנולוגיה ורווחים., צילום: רויטרס

אבל למרות התדמית, גוגל היא קודם כל תאגיד. אחד התאגידים הגדולים והמשפיעים ביותר של המאה ה-21, עם 200 אלף עובדים וכסף שיכול לנהל את העולם. מאחורי תרבות המשרדים המעוצבים עם האוכל בחינם והפינוקים הנלווים, עומד עסק שמטרתו בין היתר היא להצליח לנהל את עצמו, לפתח טכנולוגיה ולקצור רווחים תוך כדי.

עצם העובדה שפיצ'אי היה חייב להבהיר בדבריו כי גוגל היא קודם כל עסק, היא גם זו שמעידה עד כמה עמוקה בעיית התרבות בחברה, שטיפחה "חממה" בה עובדים מרגישים כמו סטודנטים שיכולים למרוד נגד ההנהלה בגלל אידיאולוגיה כזאת או אחרת (בדומה לגל המחאות באוניברסיטאות בארה"ב).

משרדי גוגל קלאוד בארה"ב. קבוצת העובדים המתפרעים פוטרה., צילום: רויטרס

לא רק זאת - מבלי שהתכוון לכך, פיצ'אי שיקף באופן הטוב ביותר עד כמה המצב בגוגל בעייתי. אף עובד או עובדת לא אמורים להתבלבל ולחשוב שמקום העבודה בו הם נמצאים הוא פלטפורמה חברתית יותר מאשר עסק, או שהם יכולים להתנהג כפי שהם רוצים, להביע "מחאה" ולקבל טפיחה על השכם בעבור "האומץ שלהם לעמוד על מה שנכון", כפי שקורה באוניברסיטאות ובארגונים חברתיים שונים.

וזה, בסופו של דבר, גם הלקח מכל הסיפור הזה – מישהו בגוגל התבלבל, וכנראה מדובר גם בעובדים וגם במעסיק שלהם. היה צפוי שבעיית התרבות האמריקנית בכללותה, שאנו עדים לה בימים אלו עם ההתפרעויות בקמפוסים האקדמיים וברחובות, תגיע גם להייטק, אך זה מתפקיד החברה לקבוע כללי ברזל ולאכוף אותם. העובדה שעשרות עובדים הרגישו שהם יכולים להפריע לעמיתיהם ליום אחד, אומרת הרבה על התרבות בגוגל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר