ממרחק של 24 מיליארד קילומטרים: המהלך פורץ הדרך של נאס"א

לאחר שהיה נראה כי אבד הקשר עם הגשושית "וויאג'ר 1", המרוחקת ביותר מכדור הארץ, בסוכנות החלל האמריקנית הודיעו כי הצליחו לטפל בבעיה • למרות שיש עוד תיקונים לבצע, נראה כי אחת המשימות הוותיקות של הסוכנות חזרה לחייים

הדמיה של הגשושית "וויאג'ר 1". עשורים רבים של מחקר בחלל העמוק. צילום: נאס"א

עדכון תוכנה ממרחק של מיליארדי קילומטרים: סוכנות החלל האמריקנית הודיעה השבוע כי הצליחה לתקן את התקלה בגשושית "וויאג'ר 1", זאת לאחר שבחודש פברואר האחרון דווח כי היא סובלת מתקלת תקשורת המונעת ממנה לשדר נתונים חזרה לכדור הארץ – מה שהעלה חשש רציני לגבי המשך פעילותה של החללית המרוחקת.

הגשושית, שנמצאת במרחק 24 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ, שידרה נתונים חזרה לצוותים של נאס"א מאז ששוגרה לחלל בשנת 1977. בחודש נובמבר האחרון דווח כי וויאג'ר החלה לשלוח לפתע הודעות ג'יבריש לא ברורות, במקום המידע התקין שהייתה שולחת עד אז.

הדמיה של המסלול של הגשושית ''וויאג'ר 1'' במערכת השמש ומחוצה לה // צילום: נאס''א

עד מהרה התברר כי התקלה בגשושית לא פגעה ביכולת שלה לקבל הודעות מכדור הארץ ולתמרן על פי המידע שנשלח אליה, מה שהוביל את צוותי ההנדסה האחראיים לנסות ולברר לעומק איזה חלק במערכת נפגע, ולנסות להציל את המשימה הוותיקה.

הבדיקה המורכבת ערכה זמן רב יחסית מהסיבה הפשוטה שכל תשדורת נתונים הנשלחת אל החללית וממנה, מגיעה ליעדה רק כעבור יותר מ-22 שעות לאחר מכן, זאת עקב מרחקה העצום מכדור הארץ.

המחשה של ההליוספירה - המיקום בו וויאג'ר 1 ו-וויאג'ר 2 היו עד לאחרונה, צילום: נאס"א

פריצת הדרך הגיעה בחודש מרץ השנה, כאשר הצוות הצליח לזהות את הבעיה באחד משלושת המחשבים של הגשושית האחראיים על עיבוד המידע והפיכתו לנתונים קוהרנטיים שנשלחים לאחר מכן לכדור הארץ.

באופן ספציפי יותר – הפגם זוהה באחד מהשבבים של החללית, המאחסן כשלושה אחוזים מהזיכרון של המערכת. בתחילה ניסו המהנדסים לתקן את הבעיה, אך לאחר שהבינו כי לא ניתן לטפל בה מרחוק, הם פנו לתהליך תכנות ארוך שגרם למערכת לעקוף את השבב הפגום ולעבד מידע ללא שימוש בו.

הדמיה של וויאג'ר 2 - התאומה של וויאג'ר 1, צילום: נאס"א

עדכון המערכת נשלח אל הגשושית לפני כשבוע, ולאחר המתנה של כיומיים, התקבלה התשובה החיובית מוויאג'ר 1 שהעדכון הצליח. "צוות המהנדסים קיבל אות מהחללית ב-20 באפריל ונראה שהמעקף פעל. בפעם הראשונה זה חמישה חודשים ניתן לבדוק את הפעילות והמצב של הגשושית", הודיעה נאס"א לפני יומיים. 

יש לציין כי התיקון שנעשה בתוכנה הוא רק חלק מתהליך יצירת הקשר המחודש עם הגשושית. כעת מתוכננות עבודות תיקון נוספות לתוכנה כך שהגשושית המרוחקת תוכל לשלוח שוב נתונים מדעיים על האזור המרוחק שבו היא מצויה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר