סמוטריץ' נגד גלנט: "שר הביטחון תוקע את ההתיישבות ביהודה ושומרון"

12 אלף דונמים בבקעת הירדן אמורים להפוך לאדמות מדינה, אך שר הביטחון בולם את המהלך • שר האוצר פנה לנתניהו במכתב חריף ודרש לקדם דיון דחוף: "לא אסכים לפגיעה בהתיישבות"

גלנט וסמוטריץ', הערב . צילום: צילום מסך

שר הביטחון יואב גלנט בולם תוכניות משמעותיות ביו"ש, שממתינות רק לאישורו לאחר שקודמו על ידי הדרגים הבכירים ביותר בממשלה - כך נודע ל"ישראל היום".

במינהלת ההתיישבות, שאותה מוביל בצלאל סמוטריץ' במסגרת כהונתו כשר במשרד הביטחון, מבקשים כבר תקופה ארוכה לקדם את התוכניות - ובהן הגדרת אלפי דונמים בבקעת הירדן כאדמות מדינה, והשבת מבנים יהודיים שנגזלו בתרפ"ט בחברון - אך אלו נתקעות על ידי השר גלנט.

חדשות | ישראל היום

לאחרונה הוכרזו כ־8,000 דונם בבקעת הירדן כאדמות מדינה, והשלב הבא שאמור היה להתבצע כלל הכרזה על 12 אלף דונמים נוספים בבקעה - דבר שיאפשר את המשך קידום ההתיישבות באזור שנחשב קונצנזוס בציבור הישראלי.

המהלך כולו הוסדר, אך כאמור, גלנט לא מספק את האישור הסופי. לגורמים שעוסקים בנושא לא ידוע מדוע גלנט בולם את המהלך הקריטי להתיישבות, אך מעריכים כי הסיבה היא חשש מתגובת העולם בנושא. כל ניסיון לקבל תשובות מאנשי השר סמוטריץ' עלה בתוהו.

מועצה אזורית בקעת הירדן, צילום: אריק סולטן

מאבקי סמכויות

מהלך נוסף שאמור היה כבר להתרחש ונבלם על ידי השר גלנט הוא בנוגע למבנים בחברון שהיו בבעלות יהודים, ננטשו לאחר טבח תרפ"ט, וערבים מהעיר השתלטו עליהם. באחרונה ביקשו אנשיו של סמוטריץ', בגיבוי כלל הגורמים המדיניים, להתחיל מהלך תקדימי של פינוי הפולשים והחזרת הבתים לידי יהודים, בצעדים משפטיים - וגם אותו בולם כעת שר הביטחון, שבידו הסמכות לאישור מהלכים שכאלו בחברון.

לידי "ישראל היום" הגיע מכתב חריף ביותר ששלח השר סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו ציין שלפני חודשיים הוא הבהיר לנתניהו כי לא יסכים "לעצירת פעולות שהן בסמכותי לקידום ההתיישבות ביו"ש", כאשר בהתאם לסמכות זו הוא פועל לקדם פעולות רבות - אך חלקן "מעוכבות על ידי שר הביטחון, משיקולים לא ענייניים שפוגעים בהתיישבות".

גלנט, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

לדבריו, השר גלנט "עצר קידום פעולות משפטיות שיאפשרו את הרחבת ההתיישבות היהודית בחברון על נכסי יהודים", וכן "מעכב הכרזות על אדמות מדינה בבקעת הירדן, שעליהן הוריתי, שיאפשרו את הרחבת ההתיישבות היהודית באזור".

סמוטריץ' דרש דיון מיידי בראשות רה"מ, וסיכם: "מצער מאוד שראש הממשלה ושר הביטחון צריכים לעסוק בעניינים כאלו בזמן מלחמה".

מלשכת השר גלנט נמסר בתגובה: "הנושאים נבחנים במערכת הביטחון, ויאושרו בהתאם להערכת המצב המבצעית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר