צה"ל על הסנקציות נגד "נצח יהודה": העניין לא מוכר

למרות זאת, במערכת הפוליטית התגובות סוערות: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הטיל את האחריות על הדרג המדיני והביע תמיכה בגדוד החרדי • גם השר בני גנץ, יצא נגד הכוונה האמריקנית: ״הגדוד הוא חלק בלתי נפרד מצה״ל ופועל בהתאם למשפט הבינלאומי" • יו"ר ראש העבודה, מירב מיכאלי, תקפה את הגדוד וכתבה: "זה גדוד שמכשיר את אלימות המתנחלים וגם מייצר אותה בהתלהבות בעצמו"

"הצבא קודם כל שומר עלינו ומאפשר לנו את כל הטוב שקיים". גדוד נצח יהודה. צילום: אי.פי.אי

בהמשך לפרסומים אודות סנקציות אמריקניות נגד הגדוד החרדי "נצח ישראל, דובר צה"ל מתייחס לראשונה ומוציא היום (ראשון) הצהרה בעניין: "לוחמי גדוד ״נצח יהודה״ משתתפים כעת במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה״ל ועקרונות הדין הבינ״ל. לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה״ל.

דוברות נצח יהודה

בהמשך לפרסומים אודות סנקציות נגד הגדוד, העניין לא מוכר בצה״ל. באם תתקבל החלטה בעניין היא תבחן. צה״ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין".

כך או אחרת, הכוונה של מחלקת המדינה האמריקנית להטיל סנקציות על הגדוד החרדי "נצח יהודה" מעוררת תגובות רבות במערכת הפוליטית בישראל. בתוך כך, חיילי הגדוד ממשיכים לפעול גם כעת ברצועת עזה, בין היתר ביצירת התנאים שיאפשרו את העברת הסיוע ההומניטרי האמריקני. גורם בצה"ל אמר ל"ישראל היום": "הם עוסקים בפעילות מבצעית ככל שהגזרה מחייבת ומבצעים פעילות במקצועיות ובמוטיבציה גבוהה. הערכה רבה להם".

טקסט קבלת הכומתה של הגדוד החרדי, צילום: דוברות נצח יהודה

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: הסנקציות האמריקאיות על גדוד 'נצח יהודה' הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן. מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני. העולם מבין ויודע שהשר בן גביר אינו מעוניין שהמשטרה תאכוף את החוק באיו״ש והשר סמוטריץ׳ לא מתנגד לטרור היהודי ולהתפרעויות המתנחלים הקיצונים. התוצאה היא פגיעה חמורה במעמדה של ישראל כמדינת חוק ושחיקה חמורה נוספת במעמדנו הבינלאומי. חיילי צה״ל ומפקדיו הם הראשונים להיפגע ממדיניותה המופקרת וכישלונה המדיני של הממשלה".

כזכור, מכון המידע NGO MONITOR חשף בימים האחרונים כי ארגון בשם DAWN פועל במשך חודשים להפללת כוחות ישראליים. בממשל האמריקני התקבלה החלטה להכריז על יחידת "נצח יהודה" ככזאת שלא עומדת במבחני "חוק לייהי" - ולאסור על העברת נשק אמריקני אליה.

גם השר בני גנץ, יצא נגד הכוונה האמריקנית :״גדוד נצח יהודה הוא חלק בלתי נפרד מצה״ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי", אמר יו"ר המחנה הממלכתי והוסיף: "למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה״ל, וכך גם נעשה. יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקאים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה.אפעל כדי שההחלטה הזו לא תעבור". 

חיילים מנצח יהודה ליד גדר הגבול עם רצועת עזה, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

*יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הכוונה להטיל סנקציות על גדוד 'נצח יהודה', היא כוונה שגויה בעיתוי אומלל, העומדת בניגוד לעקרונות הצדק והמאבק בטרור". 

גם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התייחס לסוגיה וכתב: "החלטה להטיל סנקציות אמריקאיות על צה״ל בזמן שישראל נלחמת על קיומה היא טירוף מוחלט.הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ימשיכו לצה"ל ולכל מדינת ישראל. זה חלק ממהלך מתוכנן לכפות על מדינת ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית ולהפקיר את ביטחון ישראל.

השבעה של חיילי נצח יהודה, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה), צילום: דודי ועקנין

יו"ר מפלגת העבודה, מירב מכאלי, לא הצטרפה בתגובתה לתמיכה בגדוד החרדי כי חייליו אינם משקפים את ערכי צה"ל. "זה גדוד שמכשיר את אלימות המתנחלים וגם מייצר אותה בהתלהבות בעצמו. גדוד שהשאיר אזרח פלסטיני-אמריקאי בן 80 למות בשטח, שהורג פלשתינים ללא סיבה אמיתית, גדוד שמכה עצורים פלסטינים ומתעלל בהם. להגן באופן אוטומטי על גדוד נצח יהודה ולהגיד שהוא "חלק בלתי נפרד מצה"ל" מטיל צל כבד על צה"ל כולו. זה אחד הדברים שגורמים להשחתה של צה"ל, פוגע במקצועיות שלו וביכולת שלו לנצח, בנוסף לנזק הבינלאומי החמור ללגיטימיות של ישראל".

כך או אחרת, חיילי הגדוד ממשיכים לפעול גם כעת  ברצועת עזה, בין היתר ביצירת התנאים שיאפשרו את העברת הסיוע ההומניטרי האמריקני. גורם בצה"ל אמר ל"ישראל היום": "הם עוסקים בפעילות מבצעית ככל שהגזרה מחייבת ומבצעים פעילות במקצועיות ובמוטיבציה גבוהה. הערכה רבה להם"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר