ארבע כוסות ועוד לגימה: המשקאות המעולים שעוד לא הכרתם

הרבה מהאלכוהול שאנחנו רגילים לשתות במהלך השנה הוא חמץ • אבל דווקא הגבלות החג, מאפשרות לנו להתנסות בסוגי אלכוהול שונים, ובראשם הקוניאק • אזהרה - ייתכן שתתאהבו

הזדמנות נהדרת להתנסויות חדשות. צילום: GettyImages

יש אנשים שהקושי העיקרי שהם חווים בפסח הוא החוסר בפוקצ'ה ריחנית עטופה בשמן זית ושום, לחם מחמצת, או קרואסון חמאה טרי ונימוח. לגיטימי. לעומת זאת, אנחנו מכירים לא מעט אנשים שהדבר שהכי חסר להם בימי החג הוא דווקא כוסית של וויסקי (העשוי שעורה ולכן הוא חמץ).

נכון, מדובר בסך הכל בשבוע אחד בשנה, ובכל זאת, ובמיוחד בתקופה מלחיצה כמו שלנו, לחלק מאיתנו לגימת וויסקי משובח בסוף היום מרגיעה ומשחררת.

מצד שני, פסח הוא דווקא הזדמנות נהדרת להתנסויות חדשות, גם בתחום האלכוהול. בואו ניקח את הקוניאק, תזקיק הענבים המפורסם המיוצר בחבל קוניאק שבמערב צרפת (מצפון לבורדו), הנושק לאוקיינוס האטלנטי. היו שנים שבהן הוא נחשב ל"משקה של זקנים", בעל תדמית מיושנת ומתנשאת, אבל בשנים האחרונות הוא זוכה לעדנה ולפופולריות גם בקרב קהל צעיר.

קוניאק גודה XO חבית יחידנית, צילום: קוניאק גודה

בדרך כלל הוא מיוצר מזיקוק של הזנים אוני־בלאן, קולומבר ופול בלאנש (שבדרך כלל פחות מתאימים ליין אבל נהדרים כבסיס לקוניאק), ומיושן לפחות שנתיים בחביות עץ, שמהן הוא מקבל את הצבע הענברי העמוק (לעיתים בתוספת קלה של קרמל) וכמובן חלק מטעמיו.

דרגת היישון הראשונה נקראת VS ומציינת התבגרות של בין שנתיים וחצי לארבע וחצי שנים בחבית, הדרגה הבאה, VSOP, מציינת יישון של בין ארבע וחצי לשבע שנים, והדרגה הגבוהה, XO, מציינת התיישנות ארוכה יותר, לרוב יותר משמונה שנים או עשור. כדי להגן על התוצרת האזורית נקבעו כללים וחוקי שימור, שלפיהם כל מה שמיוצר מחוץ לגבולות המחוז לא יכול להיקרא "קוניאק" אלא רק ברנדי, אבל פעמים רבות האיכות לא נופלת מזו של המשקה המקורי, ובמחירים נגישים הרבה יותר.

אלכוהול כשר לפסח, צילום: GettyImages

אגב, אחרי שתתנסו, אנחנו משוכנעים שגם אחרי הפסח לא תרצו לוותר על הקוניאק כל כך מהר - הוא ישתדך נפלא, למשל, עם המופלטות ושאר המתוקים של חגיגות המימונה הקרבות עלינו לטובה, מייד במוצאי החג וגם בהמשך.

אז אם גם אתם חווים לחץ בגלל המצב הביטחוני, או סתם מההתכנסות המשפחתית בחג, הנה ההמלצות שלנו ללגימה הגונה שתשחרר לכם קצת מהמועקה ותיתן "בוסט" לשמחת החג.

ברנדי גרנד אמפרר – ברנדי צרפתי מבית Boinaud, שמזוקק במחוז קוניאק (כנראה הכרמים נמצאים קצת רחוק יותר) והתיישן לפחות שמונה שנים בחביות. בעל צבע ענברי עמוק, בוקה אגוזי נעים, כשבפה מתפתחים טעמי שוקולד חלב עם סיומת תפוזית. נהדר והמחיר אפילו יותר! (139 שקלים).

ברנדי אמפרר, צילום: יח"צ

קוניאק ז'אן דה־שביל VSOP - התבגר לפחות ארבע שנים במרתפי המזקקה על שפת נהר השראנט. בעל גוון בהיר יחסית, בוקה של פרחים ופירות אקזוטיים, תפוז סיני ומייפל לצד וניל ופירות מיובשים. בחך הוא חמאתי ומאוזן, עם טעמים מעודנים שמזכירים מרציפן, קרמל ודבש. תמורה נהדרת לכסף (255 שקלים).


קוניאק מאוקסיון סלקשן XO - מיוצר בבית קוניאק משפחתי (דור עשירי!), שאת רוב תוצרתו מוכר לבתי הקוניאק הגדולים ומשאיר לעצמו חלק קטן המבוקבק באופן עצמאי. באף ארומה של אגס מקורמל ותבלינים, קפה, קרמל, אייריש קרים, תפוח אפוי ושוקולד חלב, מרקם שמנוני וסיומת מתקתקה ואגוזית (499 שקלים).

מאוקסיון סלקשן, צילום: יח"צ

קוניאק גודה XO חבית יחידנית - בית גודה נולד במאה ה־16 בלה רושל, מול האוקיינוס האטלנטי. 500 שנים מאוחר יותר, הוא עדיין בבעלות משפחתית, ושלושת האחים - ז'אן אדוארד, מקסים וסיריל גודה - יצאו בפרויקט ייחודי של שלוש חביות יחידניות, כל אחת משנת בציר משלה;

  • הקוניאק הראשון, Millésime 2003 Champagne Grande, התיישן בחבית כעשרים שנה. הוא בעל צבע ענברי בינוני, אף דבשי מתון, עם ארומות בננה, קרמל ומוקה. בחך הוא יחסית פרחוני, בעל מרקם שמנוני ועגול ונגיעות פרי הדר. מרשים (1,200 שקלים).
  • החבית השנייה, 1992 Grande Millésime Godet, העשויה זיקוק ענבי אוני־בלאן וקולומבר. הקוניאק בעל חוזק אלכוהולי גבוה (51%), ניחן בגוון בהיר, ובעל ניחוח מתקתק. בלגימה הוא עגול ועמוק, עם טעמי אספרסו, טופי, שמנת, וניל ותאנים מיובשות. וואו! (1,690 שקלים).
  • החבית האחרונה, גראנד שמפיין 1990 Millésime, מכילה תזקיק מענבי פול בלאנש מחלקת גראנד שמפיין, בעל צבע מהגוני עמוק, טעמי תפוז, קרמל, שוקולד מריר בלגי, קפה, ציפורן וקקאו. מתפתח נפלא לניחוחות עמוקים של ברולה. נדיר (1,890 שקלים).
גודה חבית יחידנית 1992, צילום: באדיבות קוניאק גודה


לצידם של המשקאות החומים הנ"ל, ניסינו גם כמה משקאות אלכוהוליים שקופים, כשרים לפסח, כדי שגם חובבי הוודקה, הארק או הטקילה לא ירגישו מקופחים.

ארק שליט - המפעל של האחים כהן, יצרני ויבואני אלכוהול, נמצא בירוחם. את הארק המזוקק בשילוב אניס טרי הם מייצרים בהשראת סבתם סעדה, שזיקקה אלכוהול מתאנים ומתמרים עוד במרוקו. האמת? הוא נעים וחלק, עם טעמי אניס מודגשים ואלכוהול מתון. בסקאלת הארקים הוא ממוקם על הצד היותר מתקתק וכיפי (65 שקלים).

ארק שליט, צילום: באדיבות ארק שליט


וודקה Forty - וודקה הולנדית העשויה מזיקוק קנה סוכר. השם שלה מרמז לארבעים שנות נדודי המדבר של עם ישראל בצאתם ממצרים, והאיור של מגדל דוד שעל הבקבוק לוקח אותנו לעבר הגעגועים והתקווה לירושלים. בטעמה היא חלקה, עדינה וקלילה בפה, ובכלל לא בטוח שצריך לצנן אותה. יופי של מוצר, ולא רק לפסח (99 שקלים).

וודקה פורטי,

טקילה גראנד מאיין בלנקו - טקילה מקורית עטורת פרסים, המיוצרת מ־100% אגבה כחולה ומזוקקת שלוש פעמים לקבלת משקה רך ונעים במיוחד. היא מוגשת בקנקן קרמיקה מרהיב וממוספר, המצויר בעבודת יד על ידי אמניות מקסיקניות - יצירת אמנות ייחודית של ממש. באף מריחים ארומה פרחונית האופיינית לצמח האגבה, ולצידה קימל, זרעי שומר, קנה סוכר ורמזים לאניס והדרים. הטעמים עמוקים ונקיים. מושלמת בפני עצמה או בקוקטיילים (470 שקלים).

גראנד מאיין בלאנקו סילבר, צילום: תומר באסל לסטודיו סיגמה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר