אל תשכחו אותן: כך תכינו את חיות המחמד שלכם לכניסה לממ"ד

לא רק בני אדם נלחצים מאירועי המלחמה ומהמתקפה האיראנית על ישראל, אלא גם בעלי החיים שאנו מגדלים • איך תוכלו להתארגן לכך מראש – ולמה כדאי לכם לשים לב? המומחה מסביר הכל

כלב מפוחד מתחבא. צילום: Getty Images

כאילו המלחמה שישראל נמצאת בה מזה יותר מחצי שנה לא מספיק, הלילה (בין ראשון לשני) הצטרפו למפלס החרדות של המדינה עוד סיבות לחרדת ולחץ – והכל "הודות" לאיראנים.

גם חיות המחמד שלנו עלולות לחוות רגשות כאלו, ולשם כך דיברנו עם ד"ר סטפן בלואר, חבר ארגון הרופאים הווטרינרים הישראלי לחיות בית, מומחה ברפואה וטרינרית התנהגותית, שהסביר לנו איך לטפל בהן בעת הצורך – וכיצד להכין אותן לתרחיש קיצון משמעותי יותר של מלחמה רב-זירתית, שעלול לכלול אזעקות מרובות ושהייה ממושכת במ"מדים.

"בעלי כלבים וחתולים צריכים לשים לב לכל שינוי, קטן ככל שיהיה, בהתנהגות של חיית המחמד שלהם", אמר. "אם בעל החיים תוקפני יותר, מסתגר, מלקק את עצמו יותר, אוכל פחות מבעבר וכדומה – זה עלול להעיד על כך שהחיה עברה טראומה, ויש לשים לב לכך ואף להתייעץ עם וטרינר. כיום יש מה לעשות בנידון ויש איך לסייע לחיית המחמד הן באופן הרגשי ואף באופן התרופתי".

יש שינוי בהתנהגות שלו? כלב מתחבא מתחת למיטה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

בהתייחסות בהכנסת החיות לממ"ד, הסביר ד"ר בלואר כי שהייה בממ"ד תקשה פחות על בעלי חיים חברתיים. כדי להתכונן לכך, הוא הסביר, כדאי להכין להם מראש פינה לעשיית הצרכים, שתכלול גם אוכל ושתייה, וגם כלוב שבו יוכלו לישון ולהרגיש שמדובר בפינה שלהם במרחב המוגן שלכם.

אם יש ברשותכם כלב בעל פנים שטוחות, שהאף והפה שלהם קצרים, עלולות להיות להם קשיי נשימה, מה שעלול להכניס אותם למצב של דחק שיגרום להם לנשום בהיסטריה – ואף להיחנק. נסו להרגיע אותו ככל הניתן, ואם הוא מתקשה להגיב לאחר אזעקה ושהות בממ"ד, פנו איתו לווטרינר בהקדם האפשרי. אם הם חווים קשיי נשימה בזמן שאתם בממ"ד, תוכלו לפתוח את הפה של הכלב ולהוציא את הלשון שלו, מה שיסייע לו לנשום טוב יותר – עם זאת, קחו בחשבון שאין זו פעילות פשוטה כלל וכלל.

העיקר שתגרמו לו להרגיש בנוח. כלב ישן (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

חיית מחמד אהובה נוספת שיש לרבים מאיתנו היא החתול. במצבי חירום ושהייה ממושכת במקום סגור, חתולים מבטאים קושי רב – ואף עלולים להיות תוקפניים, דבר שמצריך היערכות מיוחדת עבורם.

"חתולים הם יצורים שאוהבים בדידות ושצריכים פינה משלהם, ולהם לא נחמד להם להיות צפופים יחד במקום קטן", הסביר ד"ר בלואר. "לכן, אם מתאפשר להכין לחתול פינה שתהיה שלו, כמו מדף גבוה שהוא יוכל להסתגר בו – זה יהיה נהדר, כי אלה דברים שחשובים ויכולים לעזור. כמו כן, כדאי להכין את החתול מראש לאפשרות של שהייה בממ"ד, וזאת על ידי הכנסתו למקום ויצירת היכרות שלו עם המקום. בתהליך ההכרה הזה, כדאי לשים לו אוכל במקום, וכמובן גם להכין את כל שאר צרכי החתול".

ד"ר בלואר התייחס גם למצב שבו החתול חווה מצוקה ונכנס לעקה עקב המציאות. "אם יש אזעקה והחתול מתחיל לברוח ולהתחבא, אז במקרה שניתן להכניס אותו לכלוב שמתאים לו – כדאי לעשות את זה, במיוחד אם הוא מתחיל להראות סימני עצבנות. אם הזמן חולף והחתול רוצה לברוח או מגלה עצבנות, ותרו על כך – והגנו קודם כל על עצמכם.

גם הם יכולים לפחד, צילום: Getty Images

אם אתם מחזיקים ארנבים, אלה אמנם ידועים כחיות חברותיות – אך הם קופאים במצבי לחץ, ולכן אם תכניסו אותם אתכם לממ"ד, זה לא אמור להיות מסובך והם עצמם לא ירגישו את זה, ממש כמו הצ'ינצ'ילות (כן, תתפלאו, אבל יש כאלו שמחזיקים בחיה הזו כחיית מחמד!).

יש ברשותכם תוכי? במקרה של דחק, הוא יכול לפעול בעצבנות ואף להפוך לתוקפני מאוד. אם התוכי שלכם משוחרר בבית, בעת אזעקה כדאי מאוד שתיגשו אליו – בעיקר אם אתם האדם הקרוב אליו ביותר. במקרה והאדם האהוב עליו נעדר והתוכי מגיב בתוקפנות תוך שהוא מנסה לברוח,  קחו מגבת גדולה ועטפו בה את התוכי, בעדינות כמובן, וקחו אותו אתכם.

יכול להפוך לעצבני כשהוא לחוץ. תוכי אפרור אפריקני (ארכיון), צילום: Getty Images

כדי להקל על הסבל שלו, תוכלו לשחק איתו או להביא לו משחקים שיגרמו לו קצת להזיז את הראש. "התוכים מאוד אוהבים משחקים כאלו, שכן הם מאוד מרגיעים אותם, ולכן מאוד כדאי לשים להם בכלוב משחק שיעסיק אותם ויקטין את הקשב שלהם ללחץ שבחוץ", אמר בלואר.

השורה התחתונה של ד"ר בלואר היא בני אדם צריכים לשים לב לחיות המחמד שלהם, בעיקר אם הן בעלות אינטליגנציה גבוהה יחסית, שכן אלו מועדות למצבי דחק ממש כמו בני אדם. "לשם כך, ראשית, עלינו עצמנו לא להיות לחוצים במקרה של אזעקה, מכיוון שהחיה תגיב למצב הלחץ בדיוק כמו ילדים", סיכם. "בכל מצב של שינוי, פשט כדאי ללכת איתו לייעוץ על הווטרינר שלכם, אל תתנו  להן לסבול לחינם".

כל ההנחיות מטעם ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר