מחירים סבירים ובלי וויתורים – על טיסות סודיות ובטוחות

תכנון מראש הוא מתכון נהדר לחיסכון אבל גמישות תאפשר לכם חיסכון גדול יותר. יניב לניס, מייסד קהילת 'טיסות סודיות' חושף עוד טיפים איך להשיג את הכרטיס הכי זול (רמז, לא באתר חברת התעופה) ולא להתפשר על הזכויות שלכם

בשיתוף אמון הציבור

בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות

נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור.

לאתר שלנו:  www.emun.org

החופש הגדול כבר כאן, השארנו מאחור את המלחמה עם איראן, וכל מה שנשאר הוא לאסוף את המשפחה ישר לחופשה. אז התיישבנו מיד והתחלנו לחפש את הדיל שישכיח את הטיל.
ואולם, המצב הביטחוני עדיין לא מושלם, וחברות תעופה זרות עדיין מדירות את רגליהן מנתב"ג מה שגורם למחירי הטיסות שוב לשבור שיאים חדשים.

המירוץ האינסופי בין שלל אתרי השוואת מחירי טיסות ודילים לחו"ל שואב זמן רב ולעיתים אף יקר במיוחד. למתח והחרדה שעברנו במערכה האחרונה עם איראן התווסף הקושי לאתר חופשה משפחתית במחירים סבירים שיאפשרו לנו להתאוורר ולהכין את הילדים לשנת הלימודים הבאה שבפתח.

יניב לניס, מייסד קהילת "טיסות סודיות", טוען שעדיין לגמרי אפשרי להוזיל את מחירי הטיסה – אפילו בתקופה הזו, ובכלל: "אנחנו כבר לא בעידן שבו לגיטימי לשלם 400-500 דולר על טיסה לאירופה" הוא מצהיר ומפציר בישראלים להיות יותר גמישים, "גמישות זה חיסכון במחיר. זה אומר גמישות בתאריכים, זה אומר גמישות ביעד וגמישות כשיש מבצע אז לקנות. המחירים לא מחכים לכם".

קהילת "טיסות סודיות", שהוקמה ב־2017, צברה מעל 425 אלף חברים בפייסבוק שמשתפים טיפים, דילים ומידע חשוב על זכויות הטסים – ולא מסתמכים רק על צוות העמוד. "יש שם 400 אלף ישראלים עם הרבה מאוד ידע וניסיון, וכולם פשוט עוזרים לכולם", מסביר לניס.

באופן מפתיע, צרכנים נתקלים במחירים מוזלים דווקא מצד סוכני הנסיעות מאשר מחברות התעופה עצמן וחשוב שנבין את המנגנון שעובד מאחורי זה: "נוצר כשל שוק שבו אתר חברת התעופה הוא המקום הכי יקר לרכישת כרטיס", אומר לניס. "הסיבה לכך היא שאותם סוכנים - בין אם אתרי אינטרנט או אפליקציות, מרוויחים עמלות מצד חברות התעופה, ולרוב יבחרו לוותר על חלק מהעמלה שמגיעה להם כדי להוזיל את המחיר לצרכן ולהיות אטרקטיביים יותר".

אבל המחיר הוא לא רק כל הסיפור וחשוב מאד לשים לב לפרטים הקטנים שמסתתרים מאחורי המחירים הזולים. לרוב, ניאלץ לחשב ולקרוא היטב את אותן "אותיות קטנות" במעמד רכישת כרטיס הטיסה כדי לבדוק שהוא אכן מתאים לצרכים שלנו ולא נופתע בבואנו לטרמינל. עיקר השיח בקרב חברי קהילת "טיסות סודיות" מתמקד בנושאי הפגיעה בזכויות מצידן של חברות התעופה – תופעה שחזינו בה במהלך ימי המלחמה עם איראן. "חברות התעופה לא יגידו לכם מה מגיע לכם," הוא אומר, ומדגיש גם את החשיבות של מודעות צרכנית: "הן עושות הכול כדי להסתיר את הזכויות, אבל קהילות כמו שלנו עוזרות לחשוף את המידע".

דוגמא קלאסית היא נושא הכבודה. חברות התעופה נוהגות לשחק ולהחביא את סעיפי הכבודה שכן מדובר עבורן בתרגיל שיווקי שנועד להציג מחיר נמוך. כל שינוי נוסף יהיה כרוך בתוספת תשלום ולאט לאט מנפח את מחיר הכרטיס הסופי. "חייבים להשוות, ולהשוות תפוחים לתפוחים. זה לא מספיק להגיד בחברה א' זה עולה 1000 דולר ובחברה שנייה זה עולה 500 דולר. כי אם אתם קונים ב-500 דולר אבל מוסיפים עכשיו מזוודות, מושב ואת כל התוספות אתם תגיעו לפעמים להרבה מעל ה-1000 דולר". 

ומלבד הכבודה רצוי וחשוב להקדיש תשומת לב לזכויות שלנו במקרה והטיסה מתבטלת או נדחית, לדעת מראש מה מגיע לנו במקרי קיצון או חירום – על אחת כמה וכמה בימים של אי-וודאות ומציאות ביטחונית משתנה כמו שלנו בישראל. 

ולשאלת מיליון הדולר, איך משיגים באמת טיסות זולות? יניב לניס חושף את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב ומעניק כאן את הטיפים המשמעותיים בדרך למחיר הנמוך ביותר: "צריך לדעת מתי לקנות, לשים לב מתי המחיר יורד. חכו למבצעים, חכו לירידות המחיר, חכו למחירי טעות – זה הטיימינג הנכון לשים את הידיים על הטיסה הכי זולה".

וכיצד נמצה את מלוא הזכויות שלנו, מסכם לניס: "אני חושב שקודם כל צריך לתכנן ולהתכונן לאירוע הזה. אני הולך לטוס – מה מגיע לי? מה קורה אם? תקראו ותגיעו מוכנים וחכמים יותר למשבר אם חס וחלילה הוא קורה. לא להתפשר, לא לקחת איזשהו פיצוי, לא להתפתות לכל שיטות המצליח האלה. אתם צריכים לקבל הכל עד השקל האחרון ואם אתם לא מקבלים בתי המשפט פתוחים בפניכם."

בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות

נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור.

לאתר שלנו:  www.emun.org

בשיתוף אמון הציבור

כדאי להכיר