הפיילוט החדש שיטפל בתופעת חתולי הרחוב

התוכנית החדשה שמשרד החקלאות הקצה לה 5 מיליון שקלים, תפעל לטובת סיוע בעיקור החתולים, טיפול רפואי בהם ועזרה לרשויות בהתמודדות עם התופעה • ד"ר חן הניג, ראשת אגף רווחת בעלי חיים במשרד החקלאות: "רק באמצעות שיתוף פעולה בין כולם נצליח להגיע לכלל ההישגים שהצבנו בפנינו"

חתול רחוב. צילום: יהושע יוסף

משרד החקלאות הקצה סכום של 5 מיליון שקלים לטובת פיילוט בן שנתיים שיפעל במספר מקומות לטובת סיוע בעיקור חתולי רחוב, טיפול רפואי בהם ועזרה לרשויות בהתמודדות עם התופעה. המשרד החל ליישם את תוכנית ההתערבות הייחודית בקרב אוכלוסיות של חתולים במרחב הציבורי בבאר שבע, באשקלון ובאשכול גליל-מזרחי.

מטרת התוכנית היא לשמש בסיס לקביעת מדיניות ארצית שתיערך בשנים הבאות. במשרד מעריכים כי קיימים בישראל כמיליון חתולים חסרי בעלים, ושצפיפות ממוצעת של חתולים משוטטים בשטח עירוני עומדת על כ-700 חתולים לקמ"ר. גם כאשר חתולים אלה מטופלים חלקית על ידי אנשים שונים הם חשופים למגוון פגיעות ומחלות, סובלים לעיתים תכופות מבעיות רפואיות ואף עלולים לגרום להכבדה סביבתית.

חתולי הרחוב חשופים למגוון פגיעות ומחלות (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן


במספר סקרים נמצא כי כ-30% מהציבור הבוגר בארץ מאכיל חתולים באופן מזדמן או קבוע, מה שמצביע על מעורבות גבוהה של הציבור באוכלוסיות החתולים במרחב הציבורי. לפיכך, הפיילוט מורכב מפעולות שיקדמו את רווחתם ובריאותם של החתולים, לצד חתירה לצמצום מספרם והשפעותיהם הסביבתיות.

באזורי הפיילוט יבוצעו עיקורים בעצימות גבוהה, יוענק טיפול רפואי לחתולים חולים או במצוקה, יוענקו הטבות להאכלה נכונה במקומות מוסדרים, יבוצע ניטור ומעקב רציף אחר אוכלוסיית החתולים המשוטטים ויבוצע שיפור הניקיון הסביבתי. עוד יצוין כי התוכנית תכלול הקמת מערך הסברה וחינוך בנושאי האכלה נכונה, בעלות אחראית ועידוד עיקורים בקרב החתולים הביתיים.

"תוכנית בעלת משמעות רבה". חתול רחוב (ארכיון), צילום: אורן בן חקון


על מנת לאפשר מענה מיטבי בזמן אמת להענקת טיפול רפואי לחתולים פצועים או חולים, יוקם במסגרת התוכנית מערך משולב של מרפאת הרשות המקומית ומרפאות וטרינריות מקומיות שיהיו זמינים לציבור במתכונת של 24/7. כמו כן, תיבחן האפשרות להקמת מתחמי אקלום שיאפשרו הגנה זמנית או קבועה לחתולים שנמצאו במקומות שאינם ראויים למחיה.

ד"ר חן הניג, ראשת אגף רווחת בעלי חיים והממונה לפי חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, מסרה: "אנו עושים את מירב המאמצים כדי שהשפעותיה של התוכנית תהיינה לטווח הרחוק. רק באמצעות שיתוף פעולה בין כולם נצליח להגיע לכלל ההישגים שהצבנו בפנינו. מדובר בתוכנית בעלת משמעות רבה בראש ובראשונה לבעלי החיים ולרווחתם, ולצד זאת גם לשיפור חיי התושבים ופני הערים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר