הכלבים והחתולים מפחדים מהאזעקות והפיצוצים? כך תרגיעו אותם

בזמן שמבצע "חרבות ברזל" בעיצומו, זכרו שאתם לא לבד • כדי שחיות המחמד שלכם לא ייכנסו לחרדות או ייפצעו מסיבות, אספנו כמה עצות להכנת המרחב המוגן עבורם – וגם: כיצד חיבור עם כלבים יכול לסייע לילדים?

כלב מפוחד מתחבא מתחת למיטה. צילום: Getty Images

האזעקות והדי פיצוצי הטילים הרבים שנורו מרצועת עזה לעבר ישראל במהלך היום (שבת)  הפחידו חיות מחמד רבות, שייתכן שנמלטו מבתיהן בבהלה. הרעשים עלולים לגרום לתגובתיות יתר אצל כלבים וחתולים רבים ואף לגרום להם לרוץ ללא שליטה, לחרדה ואף לקפוץ מגובה, מה שעלול לגרום להם להיפצע.

כדי לסייע לכם להרגיע אותם, ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים ברויאל קנין ישראל, מציע כמה דרכים להרגיע את הכלבים והחתולים שלכם – וגם מה לעשות איתם במקרה שבו הם נכנסים לחרדה.

פגיעה באזור תחנת הכוח באשקלון // כתב: נטע בר, צילום: שמואל בוכריס


לא לשחרר:
קודם כל, חשוב לשמור את הכלבים והחתולים במקום בטוח בסביבתכם, רצוי בקשר עין. מומלץ שלא להוציא את הכלבים לטיול מחוץ לבית, אלא בחצר שלה (במידה ויש כזו), ובמידה ואין ברירה – עדיף לצאת לחצר סגורה ולהקפיד לרשום פרטים מזהים על קולר הכלב, שכן ברגע של פחד הוא עלול להתחיל לרוץ בבהלה וללכת לאיבוד. אם אתם מוציאים את הכלב לטיול (עשו זאת בליווי מבוגר בלבד), יש להקפיד לקשור אותו ברצועה ולוודא שהיקף הקולר תקין.

להוריד ווליום: מומלץ לצמצם את חשיפה בעל החיים לרעש באמצעות חדר אטום לרעשים, ולהכין לכלב פינה מרגיעה ונעימה באותו חדר. זה הזמן לבדוק אם יש אמצעים שהכנתם להם בעבר, כמו מגני אוזניים ייעודיים לכלבים. גם חתולים עלולים להיבהל ולנסות לברוח, ולכן יש לוודא שהם לא יכולים לקפוץ ממקומות גבוהים ולהיפגע כתוצאה מכך.

הראו להם שהם לא לבד. כלב מפוחד מתחבא, צילום: Getty Images


ללטף ולחבק:
לאחר הפחתת החשיפה, ניתן לנסות ללטף או לחבק את הכלב, אך אם הוא לא מגיב מיד ברגיעה, יש לשנות אסטרטגיה שכן ליטופים עלולים להתפרש כחיזוק חיובי למצבו הנפשי של הכלב, ולמעשה להעצים את החרדה.

להרגיע ולשדר ביטחון: נסו להסיח את דעתו של הכלב באמצעות משחק, שדרו ביטחון. כמובן שבמקרים קיצוניים מומלץ להתייעץ עם מאלף כלבים או זואו-פסיכיאטר (וטרינר מומחה להתנהגות בעלי חיים) על האפשרות של טיפול התנהגותי עם או בלי טיפול תרופתי.

מעבר לזאת, ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית בישראל הוציאו גם הם המלצות והנחיות לטיפול בבעלי חיים, כמו תרגול מעבר למרחב המוגן באופן רגוע ובטוח, הכנת המרחב המוגן בדמות אספקת מזון ומים גם לחיות (ותרופות, אם הן זקוקות לכך), הצטיידות באמצעים לפינוי הפרשות ושימוש בכלובי נשיאה בשעת הצורך. במידה ומחליטים לעבור למרחב מוגן, קחו אתכם את חיות המחמד. במידה ואין אפשרות כזו, ניתן להתייעץ עם הווטרינר שלכם או עם עמותות למציאת פתרון זמני.

חתול מפוחד, צילום: Getty Images


ראוי לציין כי הטיפול בכלבים יכול להוריד חרדה בעיקר בקרב ילדים. עופר ביטון, מנהל תחום כלבנות טיפולית בקמפוס ברושים, מסביר כי דווקא הדאגה והטיפול במישהו אחר יכולה להסיח את הדעת מדאגות ולחצים אישיים, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים.

ילד שחש חיוני, שיש לו תפקיד ואחריות, מרגיש מסוגלות ותחושת ביטחון עצמי. מעבר לכך, מחקרים בקרב ילדים הראו כי כלבים מעניקים הקלה במתח ותמיכה רגשית לילדים. כמו כן, לעיתים קל יותר לילדים לבטא רגשות כמו פחד או לחץ באמצעות גורם אחר, והכלבים יכולים לשמש מושא להשלכה עבור רגשות אלה.

ומה צריך לעשות במקרה שמצאתם כלב או חתול שברח מהאזעקות? דבר ראשון, פנו למוקד העירוני שלכם, ובקשו שפקח וטרינרי של הרשות המקומי יסרוק את השביב שלו.

מעניקים תמיכה רגשית. ילד וכלבו (אילוסטרציה), צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר