לא תאמינו על מה הכלבים שלכם חולמים

חלומותיהם של חיות המחמד הפרוותיות עשויים לכלול חוויות ופעילויות מחיי היומיום שלהם, כגון ריצה, משחק, חקר הסביבה, ואינטראקציה עם בני משפחה • הבנת הקשר בין חלומות והתנהגויות במהלך השינה תורמת לתובנות חשובות בתחומי אילוף כלבים ושינוי התנהגות

כלב ישן מתחת לשמיכה. צילום: Getty Images

אי פעם התבוננתם בכלב שלכם בתרדמה עמוקה ותהיתם אילו חלומות עשויים להתבשל במוחו? כלבים מציגים מחזה שובה לב של התנהגויות במהלך השינה, ואילו אנחנו – משתאים ומהרהרים במסתרי החלומות שלהם.

מירב גמליאל בושן, מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם ביופט, מתעמקת בחקירה המדעית של חלומות כלבים והשפעתם הפוטנציאלית על ההתנהגות בזמן הערות שלהם.

כלב נח,

כלבים, כמו בני אדם, עוברים מחזורי שינה הכוללים שלבי REM (תנועת עיניים מהירה) ושלבים שאינם REM. במהלך שנת REM, סביר להניח שחלומות יתרחשו. התבוננות בדפוסי השינה של כלבים, מספקת תובנות לגבי מצבם הנפשי במהלך חלומות. 

הסימנים של חלומות אצל כלבים

בעלי חיות מחמד מבחינים לעתים קרובות בסימנים פיזיים המעידים על כך שהכלבים שלהם חולמים.

שינה של כלב מלווה לרוב בסימנים עדינים המרמזים על התרחשותם של חלומות, ביניהם חתירה בכפות, עוויתות, כשכשושים בזנב וקולות רכים. אלו סימנים נפוצים לכך שהכלב נמצא בעיצומו של חלום.

בולדוג ישן, צילום: Getty Images

אז על מה כלבים חולמים?

בעוד שתקשורת ישירה עם כלבים על החלומות שלהם היא בלתי אפשרית, חוקרים השתמשו בהקלטות אלקטרואנצפלוגרמה (EEG) כדי לחקור את פעילות המוח במהלך השינה. כאמור מחקרים מצביעים על כך שכלבים חווים מחזורי שינה דומים לבני אדם ונכנסים לשנת REM, אותו השלב הקשור לחלום.

המחקרים מראים שחלומותיהם של כלבים עשויים לכלול חוויות ופעילויות מחיי היומיום שלהם, כגון ריצה, משחק, חקר הסביבה, אינטראקציה עם בני משפחה ובעלי חיים אחרים ואפילו תגובה לגירויים.

ואם תהיתם לגבי אוכל – מכיוון שאוכל הוא חלק משמעותי משגרת יומו של הכלב, סביר שהוא חולם גם עליו.

כלב ישן, צילום: Getty Images

דוגמאות להתנהגויות הכלבים המובעות בחלום

  • התנהגויות שובבות ושמחות: כלבים עשויים להפגין במהלך החלומות התנהגויות שובבות המזכירות את פעילויות היום שלהם. זה יכול לכלול משחקים של הבאה, השתוללות משמחת או אינטראקציות עם כלבים אחרים או בני אדם.
  • התנהגויות שנלמדו במסגרת אימון: כלבים שעוברים שיעורי אימון ולומדים התנהגויות חדשות, עשויים לשחזר במהלך החלומות שלהם את אותן התנהגויות שנלמדו.
  • דינמיקה חברתית: כלבים, בהיותם חיות חברתיות, עשויים לחלום על אינטראקציות חברתיות. זה יכול לכלול רגעים של קשר עם המשפחה האנושית שלהם, משחק עם חיות מחמד אחרות, או אפילו מפגש עם פנים או סביבות חדשות.
  • התנהגות חקרנית: עבור כלבים עם נטייה סקרנית, חלומות עשויים לכלול חקר סביבתם. זה יכול להתבטא ברחרוח, חקירת ריחות חדשים, או אפילו הרפתקאות מדומות בנופים מוכרים או חדשים.
הכלב והבעלים, צילום: Shutter Stock

הבנת הקשר העמוק בין חלומות והתנהגויות במהלך השינה תורמת לתובנות חשובות בתחומי אילוף כלבים ושינוי התנהגות. על ידי שילוב תובנות הנגזרות מעולם החלומות של הכלב, מאלפים ובני משפחה יכולים ליצור גישות אילוף מותאמות אישית, יעילות ואמפתיות.

לדוגמה, התאמת תרגילים המבוססים על התנהגויות הקשורות לחלום, זיהוי והתייחסות לכל סימני חרדה או מתח שנצפו במהלך השינה, והתאמת לוחות זמנים לאימונים כדי להתיישר עם מחזורי השינה והערות הטבעיים של הכלב.

אל תפריעו להם לישון, צילום: Getty Images

חשוב לדעת שבעוד חלומות יכולים להיות נעימים, ישנה גם אפשרות לסיוטים אצל כלבים. כלבים שחווים טראומה או מתח עשויים להביע את הרגשות הללו בחלומותיהם. זיהוי והתייחסות לחלומות מציקים עשויים להיות חיוניים לבריאות הנפשית הכללית של הכלב.

כלבים, כמו בני אדם, חווים חיי חלום עשירים התורמים לרווחתם הנפשית והרגשית. התייחסות וכיבוד היבט זה של קיומו של הכלב (אל תפריעו לו באמצע החלום) מעמיק את הקשר שלנו עם בני המשפחה הפרוותיים שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר