דרור אידר

הכתבות של דרור אידר

אל תתרגשו מהשיח הסוער בינינו. זה סוד קיומנו כאומה

בשבת נקרא על הפעם שבה קיבלנו את שמנו, לאחר גלות ומלחמה של האב השלישי וממנו אלינו, צאצאיו • לא התמודדות גלותית בגובה העקב אלא מאבק מעמדת שררה • גם מאבק בתוכנו, שיצר קיום נזיל שעזר לנו לשרוד בגיא צלמוות • הרהורים לשבת "וישלח"

לשמוע את הקריאה הנצחית: אין לנו אפשרות אחרת לבד מניצחון

הגלות אינה עונש בלבד אלא תיקון • פעמים רבות היציאה ממנה היא בריחה • בדיאלוג בינינו לעולם אנו מציגים את תרומתנו לאנושות ומקבלים כמעט תמיד את תשובתו של לבן ליעקב • ואז נשמעת הקריאה הנצחית לשוב הביתה • הרהורים לפרשת "ויצא יעקב"

מכבי תל אביב צריכה לא להיכנע לחממה האנטישמית של אירופה

ראשי העירייה והמחוז בבולוניה הסיתו את הציבור נגד ישראל, וכעת חוששים מההרס שיזרעו המפגינים הפרו־הפלשתינים לקראת המשחק של הצהובים בעיר • שגריר ישראל באיטליה לשעבר על העיר שרוצה לסלק יהודים, במקום להתמודד עם הפורעים

גל אנטישמיות שוטף את העולם היהודי. זאת חייבת להיות התשובה

מערת המכפלה היתה הרחם שהכיל את זרעי הזיכרון הלאומי שהשיב אותנו הביתה אחרי גלות ארוכה • המו"מ המסובך של מייסד האומה למרות ההבטחות האלוהיות, מלמד שיעור בענווה ובסבלנות היסטורית. ועוד: ראייה פסיכולוגית של מה שכלוא במערה ומבקש את שחרורו, וריה"ל שר לציון • הרהורים לשבת "חיי שרה"

אחרי הבחירה בממדאני: קריאה נרגשת ליהודי ניו יורק

בשבוע שבין הקריאה "לך לך... אל הארץ" לבין הולדתו של הצבר הראשון יצחק שמעולם לא ירד מהארץ, נבחר אנטישמי לראשות העיר עם ריכוז היהודים הגדול בעולם • הוא נבחר הודות לתמיכת חלק ניכר מהיהודים שם • לכבודם, הנה מסע קצר בהיסטוריה

בין מבול למהפכה: הבשורה המקראית שנוכחת בפוליטיקה עד היום

ספר בראשית מכיל נוסחאות היסטוריות ומדיניות המלוות אותנו בגיא צלמוות של עמים ולאומים, גלות וגאולה, וגם בשדה הדיפלומטיה • מה היה החידוש של הבשורה האברהמית לעולם • הערות אחדות לפרשה המתחילה את הסיפור העתיק שלנו

חמאס קרא לזה "מבול". את הרמז לגאולה עם ישראל כבר מצא במקורות

זה שלוש שנים אנחנו מיטלטלים על פני מים סוערים • הבריאה הראשונה לא הצליחה, ודווקא השנייה, מעשה ידי אדם, הצליחה. התבנית המקראית העתיקה: לידה מתוך משבר, גאולה מתוך קטסטרופה • זה מסע שהחל בתיאור "ותימלא הארץ חמס" ומציב בפנינו אתגר: לצמוח מחדש כיחידים וכאומה

העולם צריך לשמוע את הסיפור שלנו - ומכאן הוא מתחיל

מספר הספרים, מבשורת משפחת אברהם וההבטחה לרשת את הארץ - הטיעון התנ"כי נכון גם לאומות העולם • התנ"ך מציג תפיסה היסטורית ברוח האמונה; מאיתנו באו לעולם רעיונות מוסר, השגחה פרטית וגאולת הנפש, ומקומו של האדם מול אלוהיו • הבשורות האלה אינן שלמות ללא ארץ ישראל

מעגלים נסגרים ונפתחים - בשמחת התורה

שיבת חטופינו סוגרת מעגל ביחד עם סיום הקריאה השנתית בתורה, ופותחת חשבון נפשם ונפשנו - של העמידה מול שאלת קיומנו כעם • העם הזה, המחזיק באוצר התרבותי והרוחני הגדול ביותר שאומה העמידה אי פעם לצאצאיה, שואל את עצמו "אִם כֵּן, לָמָּה זֶּה אָנֹכִי?" - ולא תמיד הולך "לִדְרֹשׁ אֶת ה'" • הרהורים לשמחת תורה תשפ"ו

אך שמח: להפוך את החג ליום אבל - ההפך הגמור מיהדות

סוכות הוא החג היחיד שהמקרא מצווה לשמוח בו • לא ביטלנו את יום הכיפורים מפני השישה באוקטובר • האויב התקיף אותנו בגלל היותנו יהודים • האבל בהתאם • והערות על היתכנות העסקה, על חרטות של נחשים, על פסיכיאטרים ועל האיסור העתיק להירדם בשמירה בתל יוסף ובית אלפא