פרשת מקץ
הרבנית בילי רבנשטיין (פיזם) היא ראש בית המדרש במדרשת או"ת לינדנבאום מבית רשת "אור תורה סטון".
שני רעיונות ארוגים כחוט השני לאורך סיפורי יוסף: הבור והחלום. הבור מייצג את נקודת השפל. אדם לכוד, קירות סוגרים עליו. ללא יכולת להיחלץ. ללא אופק וללא שמים.
החלום מייצג תמונה הפוכה. דבר אינו כובל את האדם החולם. פרושים לפניו מרחבים אינסופיים. גם השמים אינם גבול. כך חייו של יוסף נעים בין בורות לבין חלומות, כך נעים גם חיינו אנו: עם של חולמים, המעזים להפוך חלום למציאות. עם שלא פעם נופל לתוך בור. בורות של ייאוש וכאב, בורות של שנאת חינם ואובדן המוסר. וכך גם אנחנו, כמו יוסף, מטלטלים בין בור לבין חלום.
יוסף הנער חולם חלומות של גדולה. אלומות אחיו, השמש הירח והכוכבים, כולם מקיפים אותו ומשתחווים לו. החלום נשבר ויוסף מושלך על ידי אחיו הבוערים בשנאה אל הבור במדבר. מן הבור נמשך יוסף, אך מיד יימכר לעבד ויגיע לארץ מצרים, ובתוך זמן קצר יושלך שוב אל בית האסורים המצרי, המכונה אף הוא בשם בור.
בבור יפגוש יוסף חולמים נוספים, שר המשקים ושר האופים. כמו בבית בכנען, גם כאן משוכנע יוסף שהחלום טומן מסר, אולם הפעם מתגלה מורכבותו. עבור שר המשקים נושא החלום הבטחה לישועה, אולם עבור שר האופים נושא החלום בשורת מוות. מסתבר שחלום עשוי להיות מסוכן.
פרשת מקץ היא הסיבוב השלישי במסע הבורות והחלומות. הפעם החולם הוא פרעה מלך מצרים. כדי לפתור את חלומותיו נקרא יוסף מן הבור. והפעם שוב לא ירד אליו. גם כאן מבין יוסף כי החלומות נושאים מסר. גם כאן הוא פוגש הבטחה חיובית בצד הבטחה קשה: הפרות היפות והשיבולים הבריאות מבשרות שנות שפע, אך הפרות הרעות והשיבולים הדקות מבשרות שנות רעב קשה. כעת לא הסתפק יוסף בפיענוח הסמלים שבחלום, אלא הציע למלך פתרון מעשי. פתרון שבאמצעותו יוכל המלך ומצרים כולה להתמודד עם הרעב ולזכות בשפע. כאן בונה יוסף גשר בין החלום לבין המציאות עצמה.
הבורות החוזרים בחיי יוסף מצביעים על הפער העצום שבין שמים לארץ, בין מציאות לבין חלום. הבור הוא הרגע בו יוסף, וגם אנחנו, שואלים את עצמינו: מי אני שהעזתי לחלום? החלום הוא שאיפה, הוא ייעוד, הוא תמצית הטוב שבנו, ושאותו אנחנו מחוייבים להביא לידי ביטוי. אך עלינו ללמוד, כמו יוסף, על הסכנות הטמונות בחלום שלנו.
אם נשגה בחלומות שבהם אנחנו רק מנצחים, אנחנו עלולים למצוא את עצמינו נופלים עמוק אל בור של יוהרה ואדישות. עלינו להשכיל להבין כי האחריות למימוש החלום מוטלת על כתפינו, ועל כתפינו בלבד. עלינו לבנות במו ידינו את הגשר שבין החלום לבין המציאות. אז ורק אז לא ניפול שוב אל הבור, ונצליח להמריא על כנף החלום אל מעבר לשמים.