פרשת השבוע
חיי שרה: מבט חדש על משמעות החיים שלאחר המוות
האם יש חיים לאחר המוות?
זו אחת השאלות העתיקות והעמוקות ביותר שמעסיקות את האנושות מאז ומעולם. פרשת "חיי שרה" מציעה זווית מפתיעה על השאלה הזו – גם אם לא באופן ישיר.
לכאורה, שם הפרשה מרמז שהיא עוסקת בחייה של שרה אמנו. אך בפועל, היא נפתחת דווקא עם הידיעה על פטירתה:
“וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה: וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ” (בראשית כ"ג)
בהמשך מסופר כיצד אברהם רוכש עבורה חלקת קבר. ומכאן ואילך, שרה אינה נוכחת עוד בסיפור. אז מדוע הפרשה נקראת דווקא “חיי שרה”? יש שיאמרו ששמות הפרשות נבחרו לפי המילים הראשונות בפסוק הפותח, ללא קשר מהותי לתוכן; אך פרשנים רבים טוענים שהשם נבחר כדי לשקף את מהות הפרשה כולה. כדי להבין זאת, כדאי לשאול: מה נחשב “חיים”?
חיים ביולוגיים מול חיים של משמעות
ההגדרה הרפואית לחיים ברורה: אדם חי אם מוחו פועל. אך האם זו ההגדרה היחידה? ייתכן שאדם חי מבחינה פיזית, אך אינו פועל טוב, אינו מתקשר, ואינו משפיע על סביבתו – האם חייו נחשבים חיים?
המסורת היהודית מציעה הבחנה מעניינת: “רשעים – בחייהם קרויים מתים.” לעומתם, “צדיקים – במיתתם קרויים חיים.” כלומר, אדם שכל חייו מוקדשים לפגיעה באחרים – חייו חסרי ערך; ואילו מי שפעל לטובת הכלל ממשיך להשפיע גם לאחר מותו ונחשב “חי” אף שחייו הביולוגיים הסתיימו.
בבתי מדרש, כשמצטטים דברי חכמים, לא נאמר “רבי עקיבא אמר”, אלא “רבי עקיבא אומר” – בלשון הווה. דבריהם ממשיכים להדהד, ללמד, להשפיע. כך גם הם עצמם ממשיכים “לחיות” דרך רעיונותיהם.
חיי שרה – חיים של השפעה
שרה אמנו הקדישה את חייה להמשכיות הדור. רק בגיל 90 ילדה את יצחק, והלכה לעולמה כשהיה בן 37, ועדיין לא נשוי. ההגשמה המלאה של חייה מתממשת דווקא לאחר מותה – כאשר יצחק מתחתן ומקים משפחה.
בכך מתממש החלום הגדול של שרה: המשכיות של חיים עם משמעות וערך – דור חדש, עתיד. אנחנו, צאצאיה וצאצאי צאצאיה החיים לאורה, מהווים את המשך חייה. לכן, דווקא פרשה זו ראויה לשם “חיי שרה”.
חיים שממשיכים גם אחרי
בשבועות האחרונים הוחזרו לישראל גופותיהם של כמה חללים נוספים שנחטפו. העצב על מותם מהול בתחושת הקלה על השבתם. אך השאלה הקשה נותרת: איך ממשיכים את חייהם, למרות שאינם איתנו?
מה מתוך מעשיהם ממשיך להשפיע? מה יישאר לדורות הבאים, כדי שחייהם לא יסתיימו עם מותם הביולוגי? זו משימה שלנו, החיים עלי אדמות, להמשיך את חייהם הרוחניים: לשאוב מתוך מעשיהם ערכים, השראה ומשמעות – ולהעביר אותם הלאה. כך הם ממשיכים לחיות גם לאחר מותם.
אם “צדיקים – במיתתם קרויים חיים”, הרי שמי שנפלו למען הגנת העם והארץ ודאי ראויים לתואר הזה. שבת שלום.
הרב יונתן אורן הוא ראש המדרשה בקמפוס טל של המרכז האקדמי לב.