השר כהן: יש כבר הסכמה עם החרדים לגבי מתווה חוק הגיוס

שר האנרגיה: אם נצליח לסיים את המלחמה בשלושת החודשים הקרובים, נוכל לחתום על הסכם שלום עם סעודיה עוד לפני הבחירות בארה"ב • על השפל ביחסים עם טורקיה: "ארדואן הוא כפוי טובה" • בנוגע למשא ומתן ועסקת החטופים המתגבשת: "צריך להיכנס בהקדם לרפיח"

ערך מוסף | סוניה גורודיסקי מארחת את שר האנרגיה אלי כהן

שר האנרגיה אלי כהן (הליכוד) התארח הבוקר (חמישי) באולפן "ישראל היום" והתייחס למגוון רחב של סוגיות מדיניות, פוליטיות וביטחוניות. בראיון מיוחד ל"ערך מוסף" הפודקאסט הכלכלי השבועי, כהן התייחס לעסקת החטופים שנידונה בשעות אלה ואמר: "כולנו רוצים שהחטופים יחזרו הביתה כמה שיותר מהר, אנחנו שבועיים לפני חג החירות, וכולנו מייחלים שהם יתאחדו עם המשפחות".

כהן הוסיף: "אנחנו צריכים להגביר את הלחץ הצבאי על מנת לקדם את עסקת החטופים. ככל שלא תהיה תשובה מיידית בעניין עסקת החטופים, צריך להיכנס בהקדם לרפיח. רק הלחץ הצבאי יפעיל את המנופים על חמאס ויחזיר את החטופים למשפחותיהם".

שר האנרגיה אלי כהן, צילום: מארק ישראל סלם

לשאלה האם אכן יש תאריך כניסה לרפיח כהן השיב: "אני לא יכול להכנס לפרטים המדויקים, אבל עדיף שהיום היינו כבר אחרי הפעולה ברפיח ולא לפני הפעולה ברפיח. דבר אחד ברור, אי אפשר לסיים את המלחמה בעזה בלי הפעולה ברפיח כי אחרת לא נשיג את מטרות המלחמה".

עד כמה רחוק ישראל צריכה ללכת בכל הנוגע לשחרור החטופים?

"זאת האחריות שלנו כממשלה ומחוייבות שלנו כמדינה להחזיר את החטופים עד האחרון שבהם למשפחות," אמר השר.

יפעת קלדרון קוראת לשחרור 133 חטופים, צילום: רויטרס

"ראש המוסד והגורמים הרלוונטיים מנהלים מו"מ, לא נכון יהיה לפרט את הפרטים ומה אנחנו מסכימים לתת מכיוון שהדברים מתנהלים ממש עכשיו, ועוד היום מתוכנן דיון של קבינט המלחמה וגם המורחב להמשיך לדון בעסקת החטופים. אבל אנחנו נהפוך כל אבן על מנת להחזיר אותם הביתה".

חוק הגיוס: איך אתה מאמין שתיפתר הסוגייה הזאת?

"כולם מבינים שאחרי 7 באוקטובר חייבים לעשות שינוי וחייבים שכלל האוכלוסיות ייכנסו תחת הנטל הביטחוני וגם תחת הנטל הכלכלי. גם החרדים מבינים זאת. נפגשתי עם המנהיגים החרדים לאחרונה ויש הסכמה על העיקרון שמי שלא לומד - צריך להתגייס".

תפרט בבקשה

"יש כבר הסכמה ויש טיוטא של חוק הגיוס ש-25% מהגברים החרדים יוכלו להתגייס באופן מיידי וצריך להעלות את זה באופן מדורג עד למעלה מ-50%. גם המפלגות החרדיות מבינות שזאת השעה שהם צריכים להירתם, ואירועי 7 באוקטובר יכולים לגרום לכך שסוגיית חוק הגיוס שלא נפתרה עשרות שנים - תיפתר".

מפגינים נגד חוק הגיוס מתחת לבית של היועמ"שית, צועדים לביתו של השר ווסרלהאוף

"כל מי שלא מתגייס, צריך לפחות לעשות שירות לאומי, ואני מתכוון גם לערבים. אני חושב שכולם צריכים לשאת בנטל. יש כאן גם בשורה ביטחונית וגם בשורה כלכלית חשובה מכיוון שאותם חרדים שיתגייסו יוכלו לצאת לעבודה מיידית גם בגיל 21. אני אומר שכן ניתן להגיע למתווה של שותפות בנטל. ואנחנו צריכים את זה לעתיד הביטחון של מדינת ישראל".

היועצת המשפטית לממשלה תתמוך בהסכמה הזאת?

"אני חושב שהיא תהיה חייבת לתמוך באותה הסכמה שבאה ועושה שינוי משמעותי כפי שלא היה בשנים האחרונות," אמר והסביר כי "גורמים באופוזיציה וגם אפילו בקואליציה, גנץ ואחרים, אני לא בטוח שהשותפות בנטל וגיוס החרדים זה מה שמעניין אותם, הם רוצים רק בחירות".

גנץ, צילום: אורן בן חקון

"אם ישאלו גורמים בשמאל האם תרצו עכשיו שהחרדים יקבלו פטור או בחירות, אני אומר לך שהם יגידו שמבחינתנו שהחרדים לא יתגייסו, העיקר שיהיה בחירות. אנחנו פועלים, וגם אני נמצא בשיחות עם הגורמים החרדים, להביא פתרון. אחרי 7 באוקטובר חייבים שינוי".

יו"ר ההסתדרות קרא לקבוע תאריך לבחירות בעוד שנה. אתם הקואליציה לא רוצים בכך, אבל על רקע המחדל של 7 באוקטובר - אתה לא חושב שיש לקריאה הזאת בכל זאת הגיון?

"ברגע שקבועים תאריך בחירות, המפלגות מתחילות להתעסק בפוליטיקה. בתקופה של לפני הבחירות לא רק שיש קואליציה ואופוזיציה, אלא שגם בקואליציה עצמה יש התנהלות פוליטית ופחות עניינית. לקבוע תאריך בחירות גם לעוד שנה - המשמעות היא שאנחנו נהיה בקמפיין בחירות במשך שנה שלמה, זה בטח לא טוב למדינת ישראל".

"יזכרו את שמו בבוז". נתניהו, צילום: מארק ישראל סלם

"האם ללכת לבחירות עכשיו יקדם את עסקת החטופים? התשובה היא לא. האם זה יקדם את ההכרעה מול חמאס? התשובה היא לא. האם זה יסייע באתגר הכלכלי העצום שיש לנו עכשיו? לא".

"מה שנכון עכשיו לעשות - להגביר את האחדות בעם ישראל. אני אומר שגנץ צריך להיכנס לממשלה לא רק בחירום, לא רק כשר בלי תיק, אלא אפילו להיכנס במסגרת ממשלת אחדות, וגם ליברמן יכול גם הוא להיכנס לממשלה וזה הדבר הנכון. באתגרים של מדינת ישראל כעת - צריך אחדות ולא בחירות".

"תוך 3 חודשים הסכם השלום עם סעודיה"

בהמשך השיחה, השר כהן, שעד לא מזמן כיהן כשר החוץ התייחס לסוגיית הסכם השלום עם סעודיה.

בן סלמאן ובלינקן, צילום: אי.אף.פי

"שלום עושים רק עם חזקים," אמר. "הסיבה שנחתמו הסכמי אברהם עם בחריין, מרוקו ואיחוד האמירויות זה בגלל שמדינת ישראל הייתה חזקה ביטחונית וכלכלית. אני הייתי שר חוץ ואני אומר לך אפשר להגיע להסכם שלום עם סעודיה בלי מדינה פלשתינית".

"האינטרס הגדול ביותר של הסעודים לחתום עם מדינת ישראל בכלל נמצא בוושינגטון. הם רוצים לקבל מוושינגטון ברית הגנה מול איראן ומול ארגוני הטרור הקיצוניים. צריך להבין מדינות המפרץ המתונות, בחריין, איחוד האמירויות, סעודיה ואחרות, יש להם את אותו אוייב. החות'ים שעכשיו פועלים נגד ישראל ונגד מדינות באזור הם אלו שתקפו את סעודיה ולכן בהחלט אפשר להגיע לזה בלי מדינה פלשתינית".

מתי ייתם ההסכם לדעתך?

"אם אנחנו נצליח לסיים את המלחמה בשלושת החודשים הקרובים, נוכל לחתום על הסכם שלום עם סעודיה עוד לפני הבחירות בארה"ב. יש שיקולים מסוימים שכדאי לסעודים לקדם את הסכם השלום עוד לפני הבחירות בארה"ב".

"אני רוצה לומר לך גם שקודם כל לפני שזה אינטרס ישראלי שמגביר את היציבות באזור – זהו אינטרס סעודי ראשון במעלה. דבר נוסף – מבחינתי הביטחון של ישראל זה מעל הכל, ולכן לא נאפשר הקמה של מדינה פלשתינית שתפגע בביטחון מדינת ישראל. הדרך של הימין התבררה כדרך נכונה".

האם המשבר עם ארה"ב מאיים עלינו בשאלת המלחמה מול עזה והחזית הצפונית? האם נוכל להילחם גם ללא התמיכה האמריקאית?

"אני מעדיף לבחון את דברים לא על בסיס המילים אלא על בסיס מעשים. האם קיבלנו סיוע בתחמושת, האם קיבלנו סיוע במוסדות בינלאומיים (חוץ מאשר במקרה אחד), ורק היום בבוקר ראינו את ההצהרה של ביידן בנוגע לאפשרות התקיפה מאיראן".

הנשיא ביידן, צילום: אי.אף.פי

"הוא נתן את ההתחייבות שלו למדינת ישראל. אם נבחן במעשים, אנחנו רואים שותפות גדולה מאוד בין ארה"ב לבין ישראל. הרי יש לנו ערכים משותפים, אנחנו הדמוקרטיה היחידה שקיימת במזרח התיכון וכן גם בין ידידים יש מחלוקות".

חזית מדינית בוערת נוספת: אנחנו קרובים לניתוק כללי של הקשרים הדיפלומטיים והכלכליים בין אנקרה לירושלים?

"ארדואן כפוי טובה. כל עוד ארדואן נמצא על הכיסא - אין תוחלת ליחסי טורקיה. בפברואר 2023 הייתה רעידת אדמה בטורקיה. אני הייתי שר החוץ, מדינת ישראל הייתה המדינה הראשונה שהוציאה מטוס עם סיוע, הצלנו 19 אנשים, הקמנו בית חולים שדה, הגעתי לטורקיה, נפגשנו עם ארדואן, דיברנו על הליך חימום היחסים".

נשיא טורקיה ארדואן: "נשלח את נתניהו לאללה שיטפל בו, יאמלל אותו"// רשתות ערביות

"מה שראינו עכשיו זוהי כפיות טובה, ורק לאחר עידן ארדואן יהיה אפשר לדבר שוב על יחסי ישראל-טורקיה. בסופו של דבר, ארדואן פגע במעמד הבינלאומי של טורקיה בהתקרבות שלו לאחים המוסלמים. המדינות שלחמאס יש משרדים הן מדינות מצורעות ואחת מהן היא טורקיה תחת ארדואן".

מה בנוגע להשפעה של החלטת טורקיה על ענף הבנייה הישראלי?

"יש לנו עוד הרבה מקורות למוצרי בנייה, למשל במצריים, אפילו במחירים יותר זולים".

הסכם הספקת המים לירדן – האם לנוכח ההתבטאויות האנטי ישראליות שנשמעו מצד בכירים בממלכה ההסכם הזה - שמסתיים במאי -יוארך?

"אנחנו בוחנים את זה. קצת רקע: אחרי הסכם השלום עם ירדן שחתם עליו רבין, ירדן מקבלת 50 מק"ב מים מישראל במחיר סמלי ועוד 50 מיליון במחיר של כ-20% הנחה. אנחנו מדברים על הכמות הזאת שבהנחה. ההסכם מול ירדן מסתיים ב-15 במאי ואנחנו בוחנים את ההמשך".

בלילה האחרון לחודש רמדאן: הפגנות תמיכה בחמאס מול שגרירות ישראל בירדן, צילום: רויטרס

"צריך לזכור שאחת המטרות של המתקפות של חמאס שממומנת על ידי איראן הייתה לערער את היציבות האזורית ולפגוע בקשרים שלנו עם השכנות, עם מצרים ועם ירדן. ואני לא מתכוון לתת פרס לסינואר ולא לחמאס, והקשרים שלנו עם מדינות האזור הם חשובים ואסטרטגיים".

"אבל מהצד השני, אני גם לא מתכוון לתת את הלחי השנייה ולכן אני מצפה, והמסרים שאני העברתי ואני מצפה לשמוע את ההתייחסות הירדנית זה כבוד הדדי מכיוון שבינתיים הם נשענים גם על מדינת ישראל. גם במים וגם בגז".

"אנחנו כיום מספקים 70% מהגז לירדן שממנו הם מייצרים חשמל. ולכן אנחנו נבחן את זה, לא ניתן פרס לחמאס, אבל אנחנו מצפים לשותפות עם הירדנים על רקע הקשרים בין המדינות".

בעניין החזית הצפונית וההסלמה שעלולה לקרות שם - ישנן גרסאות מאוד שונות לגבי תרחיש העלטה בין משרד האנרגיה לבין רשות החירום הלאומית. ראשית, מה צריך הציבור להסיק מזה? למי להאמין? איך זה שאין בינכם תיאום?

נערכים לכל תרחיש. קריית שמונה, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

"קודם כל יש תרחיש אחד שרואים אותו כלל הגופים: נכון, מתקני האנרגיה הם מתקנים מאויימים והם מתקנים אסטרטגיים ולכן הם זוכים להגנה גם של כוחות הביטחון, של חיל הים, של כיפות ברזל ועוד".

"אנחנו נערכים לכל תרחיש, השקענו מיליארדים, יש לנו עתודות סולר, עתודות של פחם, אנחנו מייצרים חשמל מגז, יש לנו ייצור מאנרגיה מתחדשת, יש לנו מגוון גדול של תחנות כוח, קנינו גנרטורים ועוד - אנחנו ערוכים. האם יכול להיות הפסקות חשמל? התשובה היא כן. אבל האמירה שיהיו הפסקות חשמל לחודשים - הסיכוי לכך הוא אפסי. הוא לא קיים. ואני אומר לך אני לא קניתי גנרטור".

פתיחת שוק החשמל לתחרות – מתי נראה הוזלת תעריף החשמל?

"אתמול בערב רשות החשמל אישרה רפורמה שהובלתי. ב25.07 תרימו טלפון לאחד מ-18 ספקי החשמל ותוכלו לחסוך ב5-20% במחיר החשמל".

"אין הצדקה לריבית גבוהה". נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, צילום: אורן בן חקון

ריבית בנק ישראל נותרה גבוהה השבוע, דעתך?

"בנק ישראל הוא גוף עצמאי, אבל מותר להעביר עליו ביקורת. לדעתי אין הצדקה לריבית הגבוהה. הריבית צריכה להיות נמוכה יותר. האינפלציה היא מתחת ל-3%, ולכן צריך לתמרץ את המשק על רקע המלחמה. שר האוצר צריך להיפגש עם הנגיד ולשאול אותו 'איזה צעדים אתה רוצה ממני על מנת שאתה תרגיש בטוח להוריד את הריבית?'. בסוף היום, ההחלטה היא של בנק ישראל. הורדת הריבית היא המפתח למשק הישראלי. אין הצדקה לריבית הגבוהה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר