עשרות אלפים הפגינו בתל אביב; אישה פצועה בינוני וארבעה באורח קל באירוע דריסה, הנהג נעצר

מוחים צעדו עם לפידים והדליקו מדורות על דרך מנחם בגין בעיר בקריאה לבחירות ולהשבת החטופים, בין 2 ל-3 נעצרו • במקביל - הפגנות התקיימו בעשרות מוקדים נוספים • ניצולת 7 באוקטובר: "לקחו לי הכל - ובמשך חצי שנה לא שמעתי מילת התנצלות אחת", "ממשלת ישראל - את לא ראויה למדינה הזו" • כאלף מחו בירושלים בקריאה לעסקת חטופים

המחאה בקפלן בקריאה לבחירות . צילום: קוקו

אירוע חמור במחאה נגד הממשלה בתל אביב: נהג דרס הערב (מוצ"ש) שלושה מפגינים שצעדו על דרך מנחם בגין בתל אביב לאחר ההפגנה המרכזית בקפלן - ונעצר. אישה בת כחמישים נפצעה באורח בינוני, ארבעה נוספים באורח קל - החמישה פונו לבית החולים איכילוב בעיר.

מחאה למען בחירות בחיפה, צילום: הרצי שפירא

מוקדם יותר, עשרות אלפים הגיעו לקפלן ול-50 מוקדים נוספים ברחבי הארץ כולל ירושלים, קיסריה וחיפה הערב כדי למחות למען הקדמת הבחירות והחזרת החטופים. עם סיום ההפגנה המרכזית בתל אביב רבבות החלו לצעוד, כשהם מדליקים מדורות, אוחזים בלפידים, וקוראים "אלעד סליחה", לזכר אלעד קציר, שגופתו הוחזרה בסוף השבוע משבי חמאס. צועדים רבים התקדמו על רחוב ארלוזורוב בתל אביב, לכיוון ההסתדרות. בין שניים שלושה מפגינים נעצרו לאורך הערב. 

עשרות אלפים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב // צילום: משה בן שמחון

"אל תדברו איתנו על ניצחון מוחלט, זאת תעמולה ריקה. אנחנו לא מאמינים במושגים האלה יותר. פגעו בנו קשות, פגענו חזרה אפילו יותר. הגיע הזמן להחלטות", אמרו השחקן יוסי מרשק וגל פיחוביץ' - אמא ללוחם, תושבת דורות בעוטף עזה שהנחו את ההפגנה.

מפגינים צועדים על דרך בגין, צילום: גג

״חצי שנה מאז 7 באוקטובר - והקיום שלנו שוב בסכנה. איומים איראניים, בידוד מדיני, שינוי המדיניות האמריקנית, היתכנות ממשית למלחמה כוללת, ניהול כושל ונגרר של ממשלה לא מתפקדת, קבינט קיצוני ומופרע, שרים שמשתלחים ביועמ״שית וברמטכ״ל, ומעל לכל ראש ממשלה שעסוק בהסתה ובפילוג, שלא עסוק בנו", אמרו השניים. 

"שעות שהחזקתי את ידית הממ"ד. זעקתי והתפללתי על חיי", אמרה ענת גילור ממייסדות קיבוץ חולית אשר ניצלה בשבת השחורה לאחר ששהתה לבדה בממ"ד כ-12 שעות. "לפני 183 יום עברנו גיהינום – טבחו בנו, שרפו את בתינו, בזזו את רכושנו והרסו כליל את גן העדן שלנו. איבדנו חברים, איבדנו פרנסה, איבדנו בית. יצאנו ללא כלום, למעט חולצה ומכנסיים מלאי אבק שריפה, ונפש חרוכה, הלומה, שסועה, מסויטת ומפוחדת. שעות שהקיבוץ הקטן שלי שרץ מחבלים, ואף אחד לא היה שם בשבילנו. 15 נפלו בני אדם, ונחטפו שישה. נלחמנו בעל כורחנו ואף אחד לא היה שם". 

ענת גילור בקפלן, הערב, צילום: ליאור שגב

"לקחו לי חברים אהובים, לקחו לי הגנה, לקחו לי ביטחון, לקחו לי אמון. כל מה שהיה מובן מאליו בחיי. במשך חצי שנה לא שמעתי מילת התנצלות אחת", הוסיפה גילור.

"עברה כבר חצי שנה ולא שמעתי מילת התנצלות אחת, ואני כועסת, זועמת. כשאני וחבריי יצאנו מהתופת, עם שלם התייצב עבורנו. עם שלם שלא מפסיק, גם היום, לתת ולתרום ולעודד ולחזק. ורק אתם – לא הייתם בשבילנו. אני זועקת בזעם. אין סליחה ואין מחילה. אסון במשמרת שלכם שיישאר כמצבה לדיראון עולם. הפקרתם אותנו למות, השארתם מדינה שלמה בטראומה. איך אתם עדיין לא מתביישים? איך עדיין לא הלכתם"? לסיום אמרה: "חברי ממשלת ישראל - אתם לא ראויים למדינה הזו".

צעדה הקוראת לבחירות בחיפה, צילום: הרצי שפירא

תא"ל במיל' גיורא ענבר, לשעבר מפקד עוצבת לבנון (יק״ל), מח״ט גבעתי, מפקד סיירת גולני ושלדג. שירת לאחרונה במשך 4 חודשים בגבול לבנון, דיבר גם הוא בקפלן: "מילואימניקים שעזבו משפחות, בתים ועסקים, כדי להגן על העם והארץ, לוחמות ולוחמים בנחישות והקרבה, מכים באויבינו ומחרפים נפשם למען המולדת - שאבתי מכם עידוד וגאווה. כשחזרתי הביתה מצאתי ממשלה מפלגת ומסכסכת שלא עושה דבר כדי להפוך את הצלחת חיילינו שהושגה במחיר נורא ,להתקדמות מדינית ויצירת בטחון לאזרחי המדינה. בצבא למדנו לקרוא ‘אחרי׳! אנחנו נבחר במנהיגות שתוביל אחריה את העם הזה באומץ, תבונה וביושרה״.

שי קידר, מפקדת בשלדג במילואים, סטודנטית, ממובילות תנועת ״היום שאחרי״ ומפונה מהצפון ללא פיצויים סיפרה: ״אני חיה את המלחמה בכל הרבדים, הפינוי מהצפון, המילואים האינטנסיביים ויותר מהכל - האובדן הנורא של חברים קרובים ואהובים. כשאני נעה בין המילואים למחאות, כשאני משרתת את המדינה שכל כך חשובה לי, אבל תחת ממשלה שאני לא סומכת עליה, ממשלה שמרסקת אותנו מבפנים!

שי קידר בקפלן הערב, צילום: ליאור שגב

״איך יכול להיות שהכנסת בפגרה? זה אומר שגם המחבלים שמתעללים ואונסים בפגרה? המילואימניקים בפגרה? משפחות מפונות שיעשו עוד חג במלון בפגרה? ובזמן שהם בחופש,
משטרת בן גביר משתמשת באלימות כלפי משפחות חטופים? באיזה מציאות אנחנו חיים? הגיע הזמן שהם ילכו הביתה ״אנחנו חייבים לבנות פה משהו אחר! ליצור מציאות עם ביטחון פיזי וכלכלי ולהצמיח הנהגה שראויה לנו, הנהגה אמיצה עם חזון אמיתי לחברה הישראלית״.

אלפים בהפגנה נגד הממשלה בירושלים // צילום: יוני ריקנר

"אני לא מבינה איך אתם ישנים בלילה"

כאלף בני אדם הגיעו לכיכר פריז שבירושלים למחאה למען השבת החטופים. "הם עוברים התעללויות ואתם תמשיכו להתעלם", אמרה עדי שרעבי, אחיינית של יוסי שנהרג בעזה ואלי שרעבי. "אני לא מבינה איך אתם ישנים בלילה כי אני לא ישנה כבר חצי שנה. כל יום אנחנו מקווים שיעבור בלי עוד בשורה קשה מכל, והנה היא הגיע למשפחת קציר אתמול. הבשורה שאנחנו מנסים למנוע שלא תגיע לעוד משפחות. המצב הזה וההרג משני הצדדים חייב לעצור. ראינו שהחטופים חוזרים אלינו בעסקאות ולא בלחימה. תחזירו אותם כבר כי אין להם זמן. אני כבר מתקשה להאמין שהם ישובו כל עוד אתם תמשיכו להיות כל כך כושלים במדינה הכל כך מובנת מאליה"

המחאה בירושלים, צילום: "שומרות ושומרים על הבית המשותף"

יוסי היה בגיהנום הזה מאה ימים. אחרי מאה ימים של תקווה גם הוא נרצח. שלושת הבנות שלו נותרו בלי אבא. למיטב ידיעתנו אלי עדיין בחיים. עדיין. אנחנו נואשים לחבק אותו. אני מתגעגעת לחיוך שלו ולצחוק שלו המדבק שלו. לטוב הלב . אלי אם אתה איפה שהוא שם שומע אותי, תחזיק חזק חזק בתקווה. אני מבטיחה לך שאנחנו פה עושים הכל הכל כדי שנראה אותך שוב. ולמקבלי ההחלטות אני אומרת, תעשו שנראה אותו שוב. תעשו שנראה את כולם שוב".

מחאה בירושלים, צילום: "שומרות ושומרים על הבית המשותף"

שרון שרעבי, אחיהם של יוסי ואלי שרעבי: אני מודה לכל מי שמגיע כל שבוע ועומד פה למען 133 חטופים שעדיין נמצאים בשבי החמאס 183 ימים. האחים שלי הם האחים שלכם. אנחנו משתוקקים לניצחון, והניצחון של כולנו הוא לא רק במיטוט החמאס, הוא לא רק בהשבת החטופים, הוא לא רק בישוב העוטף מחדש. הוא בעיקר באחדות שלנו. הערבות הדדית שלנו. לא רק האחים שלי שם, לא רק 133 חטופים. נמצאים שם טובי בנינו שהמציאות נכפתה עליהם להיות שם ולהקריב את נפשם, לסכן את גופם ואת נפשם למען ביטחון כולנו. חיילי צהל אתם הגיבורים של כולנו. בשבעה באוקטובר הופר ההסכם עם כל אזרח בישראל. הגיע הזמן להחזיר את האמון כדי לתקן אותו. לקבוע מחדש את עתידה וגורלה של המדינה".  כ-300 צעדו מהכיכר לבית הנשיא בעיר והפגינו שם בדרישה לקיים בחירות. 

כ-2,000 מחו בקיסריה, שלושה נעצרו

כאלפיים מפגינים הגיעו עם צאת השבת לקיסריה להפגין ליד מעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המפגינים הניפו דגלי ישראל ושלטים עליהם נכתב: "פליטים בארצנו", "הדחה עכשיו", "אשם", "האשם סכנה לביטחון המדינה", "אין מחילה" ועוד. שלושה נעצרו. 

מפגינים נגד נתניהו בקיסריה, צילום: ירון דורון

הם קראו: "אתה הראש, אתה אשם", "הדחה עכשיו", "עד שהוא יילך", "אין מחילה", ועוד.
האלוף במיל' דני יתום, ראש המוסד לשעבר, נאם: "איבדת את דרכך. אינך מסוגל להנהיג את ישראל בשעותיה הקשות. אתה מלהטט כמו פוליטיקאי אך לא כמנהיג".

מוחים נגד נתניהו בקיסריה, צילום: ירון דורון

מיד אחריו דיבר אלוף במיל' גיא צור. מפקד זרוע היבשה בעבר: "בפעם הראשונה שפגשתי אותך ואני חבר במטה הכללי, לא האמנתי. כאשר ראיתי החלטות שנגועות בפוליטיקה, חשבתי בתמימותי אז שיש שיקולים שאינני מודע להם. היום רוב העם וכל ידידינו בעולם מבינים שאתה מסכן את קיום ישראל כי זה מתאים לאינטרס הפרטי שלך. ידידי ישראל האמיתיים בראשם ביידן הציוני, לא מבינים איך אנו רואים את הפושע חותר להשמדתנו ואנחנו רגועים. שקר האחדות בפיו הוא רק כלי להרדמתנו. צאו לרחובות, אחים גיבורים". כוחות ממשטרת חדרה נערכו כדי למנוע ניסיונות של מפגינים להגיע עד למעון עצמו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר