כלבים משוטטים. צילום: עמותת "תנו לחיות לחיות"

"עשרות אלפי כלבים משוטטים בדרום הארץ – ובמשרד החקלאות רוצים להרוג אותם"

ח"כ יסמין סאקס-פרידמן טוענת כי מיליוני שקלים שהוקצו לטיפול בתופעה הפכו לתקציב להמתת הכלבים – למרות שהעמותות מתריעות עליה כבר שנים • היא אומרת: "במקום למצוא פתרון הומני ולא אכזרי, הם עושים זאת בניגוד להבטחות שניתנו לנו" • משרד החקלאות: "כלב בישראל חייב בבעלים, ולפיכך הווטרינר הרשותי מחויב באיסוף כלבים משוטטים גם כדי שיהיה רצף חיסוני לטובת מניעת הפצת מחלות"

משרד החקלאות מתכנן להמית באזור עוטף עזה ובצפון הארץ כלבים משוטטים רבים שניתן להציל, כך טוענת ח"כ יסמין סאקס-פרידמן (יש עתיד), שלדבריה התריעה כבר עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" על הקורה בשטח ועל כך שיש אפשרויות אחרות לטיפול בכלבים – כמו סירוס וחיסון הכלבים.

"לאחר שפרצה המלחמה, אני ועמותות ההצלה של הכלבים הבנו שיש בעיה", אומרת ח"כ סאקס-פרידמן ל"ישראל היום". "גם כך יש בדרום כ-20 אלף כלבים משוטטים, ומאז 7 באוקטובר כלבים רבים נוספים נכנסו מרצועת עזה לישראל. לכן, כינסתי דיון דחוף של ועדת החינוך של הכנסת, האמונה על חוק צער בעלי חיים, וזאת כדי למצוא פתרון הומני ולא אכזרי לבעיה הזו".

כלב משוטט בתוך פח זבל, בסמוך לגבול רצועת עזה, לפני כשלושה שבועות, צילום: איי.אף.פי.

בדיון שהתקיים ב-25 בדצמבר, משרד החקלאות טען כי הוא הקצה כ-2 מיליון שקלים על מנת להתמודד עם בעיית הכלבים באותם אזורים וכדי לעקר אותם ולהחזירם לשטח. אלא שבפועל, כך לדברי סאקס-פרידמן, הכסף הפך לתקציב להמתת הכלבים, כאשר ביום שישי האחרון אף פורסם תזכיר חוק שמטרתו הרג הכלבים.

"בעיית הכלבים המשוטטים היא לא משהו חדש. משרד החקלאות יודע על כך שנים, העמותות יודעות ומתריעות על כך שנים", הסבירה. "נציגי העמותות השונים, סגן שר החקלאות, הווטרינר הראשי של המשרד, יועצת ראש הממשלה לענייני צער בעלי חיים ובכירים נוספים ממשרד החקלאות נכחו בדיון, אליו הבאנו נתונים ברורים. הסברנו שחייבים לקדם את חוק הלכידה, הסירוס, החיסון והשחרור לשטח של הכלבים וגם הבאנו נתונים ברורים על המצב בארץ – אך הם, מצדם, אמרו כי הם מפנים את הכסף לדרום כך שהרשויות יתפסו את הכלבים, יכניסו אותם להסגר ואז יסרסו אותם. כבר אז זו הייתה תוכנית לא ריאלית, שכן תחנות ההסגר ובתי המחסה של העמותות מלאות בכלבים".

כלבים משוטטים בצפון הארץ (ארכיון) // צילום: עמותת "תנו לחיות לחיות"

אלא שלדברי חברת הכנסת, לא רק שהכסף לא הלך בפועל להצלת כלבים, אלא שמשרד החקלאות מייעד את הכספים ללכידה ולהרג הכלבים שייתפסו, וזאת בניגוד להבטחות שניתנו בדיון. "לצערי, בשבוע שעבר יצא תזכיר חוק שמאפשר לכידה והמתה בשטח של הכלבים שיילכדו בדרום, שכולל בתוכו אפשרות להתפשטות הפרקטיקה לצפון, וזאת אחרי כל ההתרעות שלנו, הדיונים וההבטחות. במקום להתייחס לאפשרות האחרת שנמצאת בעולם ושכבר הצעתי אותה לחקיקה לפני כשנתיים, מדינת ישראל מעדיפה להרוג את הכלבים, למרות שהבעיה ידועה מזה שנים ושניתן לפתור אותה. ראוי לציין גם כי כלב שחי בשטח ללא בעלים חיים שורד בממוצע 3 שנים, ולכן ההמתה היא לא רק מעשה אכזרי – אלא גם מיותר", הסבירה.

סאקס-פרידמן זועקת גם על הפרקטיקה שנוצרה בישראל של אימוץ נרחב של כלבים גזעיים על חשבון אימוץ הכלבים הנטושים, שממלאים את בתי המחסה של העמותות. "לצערי, כיום רק 27% שנרשמו ב-2023-2022 הם כלבים מעורבים, כשהשאר הם גזעיים. מדובר ביבוא ענק של כלבים כאלו מחו"ל, מצב שמייצר חוסר אימוץ של הכלבים המעורבים בארץ", אמרה. "התחננתי בדיון שלפחות יוציאו הוראת שעה לשנה של איסור הסחר והיבוא הפראי של הכלבים האלו כדי להציל את הכלבים שכבר מצויים בישראל, אף העברתי בחקיקה טרומית חוק שזו כוונתו – אבל למרות שיש בסמכותו של משרד החקלאות לעצור את היבוא הזה, הם טוענים שזה לא מידתי ושזו פגיעה באנשים שיש להם כלבים כאלו, אבל אני ביקשתי עצירה כזו רק לשנה, דבר שהוא בהחלט בסמכותו של שר החקלאות (אבי דיכטר, א"ג)".

כלב משוטט, צילום: עמותת "תנו לחיות לחיות"


עוד ציינה חברת הכנסת כי היא הציגה עם עמותת צער בעלי החיים השונות את חוק הסגר, הסירוס, החיסון וההחזרה לשטח לצד הסברים על מקורות תקציביים אפשריים כך שהחוק יהיה ממומן לחלוטין, אך לדבריה – המשרד מתעלם ממנה ומההצעות המפורטות בתחום. "אני עושה עבודות שטח טובות, יחד עם תוכנית שהעמותות כתבו", תיארה. "הראנו למשרד החקלאות כיצד ניתן להעביר את החוק הזה לשטח, כשאנחנו מדייקים עד השקל האחרון – אבל הם מתעלמים מאיתנו, למרות שהבעיה מוכרת כבר שנים רבות. זה חוק שקיים אפילו במדינות עולם שלישי".

מדוע לדעתך התוכנית לא יוצאת לדרך, ובמקומה בוחרים להמית את הכלבים?
"משרד החקלאות טוען שהכלבים האלו טורפים עגלים ושהם מזיקים גם לחיילים שבשטח, אבל את זה המשרד ידע כבר מתחילת המלחמה. הייתה מודעת לבעיה, אנחנו התרענו עליה ואף הבאנו לה פתרונות, אבל דבר לא קרה".

כלב משוטט בסמוך לכוחות צה"ל, בסמוך לגבול רצועת עזה, צילום: איי.אף.פי.

מ"תנו לחיות לחיות" נמסר: "תזכיר החוק שפרסם משרד החקלאות להתמודדות עם בעיית הכלבים המשוטטים בעוטף עזה מציג הסדר קיצוני, אכזרי ובלתי מבוסס מבחינת נתונים ומחקר. המשרד לא מחזיק כלל בנתונים ביחס לכמות הכלבים המשוטטים בארץ, ולכן לא ברור כיצד ניתן לקבוע כי 'אלפי כלבים' נכנסו לשטח ישראל מרצועת עזה, שכן מובן שבשלב זה לא ניתן לקבוע מאיפה הגיע כל כלב".

עוד נמסר: "העמותה מפצירה מזה שנים במשרד החקלאות לגבש תוכנית הומנית ומבוססת נתונים לטיפול בבעיית הכלבים המשוטטים, לטובתם ולטובת הציבור ובריאותו. לאחר הזנחה של שנים, המשרד מנצל את מצב החירום שנוצר בחסות המלחמה על מנת לטפל בבעיה באמצעים קיצוניים ואכזריים. כדי להצדיק את ההסדר, המשרד מטיל אימה על הציבור באיומי תקיפה וכלבת. חשוב לציין כי מלבד היותו אכזרי, הרג המוני אף אינו מספק פתרון יעיל וארוך טווח לתופעת הכלבים המשוטטים. פתרונות של סניטציה, מחקר, ניהול אוכלוסייה, מניעת הרבעות, עיקור-חיסון והשבה לשטח של כלבים לא תוקפניים, וכמובן עידוד אימוץ - כולם צריכים להיות חלק מהפיתרון שיתגבש".

ממשרד החקלאות נמסר: "המשרד מחויב לרווחתם של בעלי החיים בישראל ובשמירה על בריאותם של בני האדם מפני מחלות של בעלי חיים. משרד החקלאות מקדם תזכיר חוק לתיקון הוראת שעה, מוגבל בזמן ובמרחב, שתאפשר לווטרינריים הרשותיים בסמוך לגדר המערכת של רצועת עזה, להפעיל שיקול דעת מקצועי לגבי כלבים משוטטים".

"כלב חולה או תוקפן שלא יהיה בר אימוץ, יוכל להיות מוחזק פחות מ-10 ימים אם נגרם לו סבל בהיותו כלוא בכלוב או סובל ממחלה כלשהי. כלבים בעלי פוטנציאל לאימוץ יועברו למשפחות מאמצות או לעמותות, ככל שיהיה להם ביקוש. המודל עקר-סרס-החזר אינו יכול להתקיים במדינת ישראל על פי חוק. כלב במדינת ישראל חייב בבעלים, ולפיכך הווטרינר הרשותי מחויב באיסוף כלבים משוטטים גם על מנת שיהיה רצף חיסוני לטובת מניעת הפצת מחלות. רק כלבים שאינם ניתנים לשיקום ואימוץ ומהווים סכנה לאדם ולסביבה בשל מצבם הבריאותי והתנהגותם התוקפנית וכן מטעמי מניעת צער בעלי חיים, שכן שהיית כלבים רבים בצפיפות בכלבייה עירונית גורמת סבל לכלבים מתפראים שרגילים לחיות בבר - והם יומתו".

ח"כ יסמין סאקס-פרידמן, צילום: אבישג שאר-ישוב
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו