שוקלים לאמץ כלב? אלו היתרונות בגידולו כחיית מחמד

מעבר לתפיסתו כחברו הטוב ביותר של האדם, הכלב עושה פלאים לרווחת בעליהם – גם ברמה הפיזית והרגשית • איך כלבים מסייעים להתמודד עם בדידות, עוזרים לילדים ולקשישים – ואפילו שומרים על הבריאות שלנו?

משפחה עם הכלב שלה. צילום: Getty Images

בין אם יש לכם בבית כלב או לא, יום המשפחה שחל מחר (שישי) הוא הזדמנות נהדרת לשקול להכניס כלב ראשון הביתה – או להוסיף אחד נוסף.

מעבר לתפיסתו כחברו הטוב ביותר של האדם, הכלב מעניק לבעליו יתרונות נוספים על ידידות ארוכת שנים – ואף עושים פלאים לרווחת בעליהם: מחקרים מראים שבעלות על כלב טובה לאנשים ברמה הפיזית והרגשית, שהם עושים אותנו מאושרים ובריאים יותר וגם יכולים לעזור לנו להתמודד עם משברים.

גור כלבים נפגש עם פצועים בבית חולים (ארכיון) // צילום: מירב אביטן

"כל מי שאימץ כלב או חתול וצירף אותם למשפחה, יודע להגיד איזו השפעה חיובית יש לבעל חיים", אומרת יעל ארקין, מנכ"לית "תנו לחיות לחיות". "הם עוזרים לילדים לפתח קשרים חברתיים, להתמודד עם פחדים, ללמוד על אחריות, להיפתח ולהעניק מעצמם. אנשים מבוגרים מספרים כי בעל חיים מפיג את הבדידות שלהם, מצחיק אותם ומהווה חבר ופרטנר אמיתי לחיים. מחקרים רבים מעידים שבעל חיים משפיע גם על ירידה בלחץ הדם, הפחתת מתחים, זיהוי מחלות והשפעות הורמונליות. דווקא בתקופה זו, שבה אנחנו מתמודדים עם פחדים, חרדות וחוסר יציבות – בואו לאמץ כלב או חתול, והכניסו אור הביתה".

כלבים מספקים אהבה ותמיכה ללא תנאים, דבר חשוב במיוחד בזמנים קשים. כדי מומחי ביופט ציינו מהם היתרונות העיקריים בגידול כלבים במשפחה, שלפעמים הטיפול בהם הוא הדדי לגמרי.

יעל ארקין, מנכ"לית "תנו לחיות לחיות", צילום: רונן מחלב

גורמים לנו להרגיש פחות לבד

כלבים יכולים להיות שם בשבילכם גם כשאנשים לא מסוגלים לכך. הם מציעים אהבה ללא תנאי, תמיכה רגשית וחיבוקים מתמידים, שעוזרים להדוף את הבידוד. סקר אמריקני שנערך בקרב בעלי חיות מחמד וכאלה שאינם בעלי חיות מחמד בידי Habri, מצא כי 85% מהנשאלים מאמינים שאינטראקציה עם חיות מחמד מפחיתה את תחושת הבדידות וגם כי רובם מסכימים שאינטראקציות בין אדם לחיית מחמד יכולות לעזור להתמודד עם בידוד חברתי.

שמירה על בריאות הלב

איגוד הלב האמריקני הודיע לפני מספר שנים כי חיות מחמד עשויות לעזור בהפחתת הסיכון לחלות במחלות לב. יתרה מכך, מחקרים רבים שפורסמו בין 1950 ל-2019 מצאו כי לבעלי כלבים יש סיכון נמוך יותר למוות, יש להם רמות לחץ דם נמוכות יותר ותגובות טובות יותר למצבי לחץ. המחקרים הגיעו למסקנה שהקשר בין בני אדם וכלבים מפחית מתח, שהוא הגורם העיקרי לבעיות קרדיווסקולריות.

כלב מלקק אישה צעירה, צילום: Thinkstock Photos

עוזרים להתמודד עם הלחץ

הכלב שלכם יכול להציע נחמה ולהקל על הדאגות שלכם. מחקרים רבים מראים כי כלבים וכלבי טיפול מסייעים בהפגת מתח וחרדה. אפילו ליטוף של כלב מוכר מוריד את לחץ הדם ואת קצב הלב, מאט את הנשימה ומרפה שרירים מתוחים.

מדענים מאוניברסיטת וושינגטון סטייט גילו כי ליטוף כלב במשך 10 דקות בלבד, יכול להוות השפעה משמעותית, שכן למשתתפי המחקר הייתה ירידה משמעותית בקורטיזול, הורמון הלחץ העיקרי.

כלבים מעודדים שגרה של פעילות גופנית

אחת מהמטלות העיקריות והמשמעותיות ביותר של בעלי כלבים היא הטיולים היומיים בחברתם. למרות שרבים מוצאים עצמם מקטרים אל מול השגרה המחייבת, הטיולים הללו מועילים לנו לא פחות מאשר לכלבים שלנו. פעילות גופנית סדירה היא דבר שחשוב להקפיד עליו בכל גיל, וכשיש לכם כלב, מדובר באימון לכל דבר, שלא תוכלו לוותר עליו.

בעלי כלבים מבלים כמעט 300 דקות מדי שבוע בהליכה עם הכלבים שלהם, שהם 200 דקות יותר של הליכה לעומת אנשים ללא כלבים.

כלב יוצא לטיול, צילום: Getty Images

השפעות חיוביות על הגיל השלישי

מחקרים שבדקו את ההשפעות של כלבים על קשישים, מצאו כי טיפול בחיות מחמד יכול לשפר את התפקוד הקוגניטיבי של אנשים עם מחלות נפש. מחקר נוסף הראה ירידה משמעותית בהתנהגות פרועה בקרב קשישים עם דמנציה, כמו גם שיפור באינטראקציות חברתיות.

מעבר לכך, תרגול הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות הוא חלק בלתי נפרד משמירה על מוח צלול וחיזוק היכולות המנטליות. גידול כלב או חתול מחייבת את בעליו לא רק לשמור על שגרה קבועה, אלא גם לזכור אינספור פרטים – החל מהחטיף האהוב עליו, דרך זמני ההאכלה והטיולים ועד למועדי החיסונים. כל אלה מאמנים את הזיכרון ברמה היומיומית, כך שעל ידי דאגה לאחר אתם דואגים למעשה גם לבריאות האישית שלכם.

נוכחות חיובית עבור ילדים

אינספור מחקרים כבר הוכיחו מעבר לכל ספק שכלבים מהווים השפעה חיובית על בני הבית, ובמיוחד על ילדים בכל הגילים. ילדים אשר גדלים עם כלב בבית בעצם גדלים עם חבר נאמן צמוד, כזה שלעולם לא יפגע בהם ויהיה שם על מנת לשחק איתם ולנחם אותם במקרה הצורך. ואכן, ילדים בדרך כלל שמחים מאוד להיות בסביבת כלב.

כלבים הם גם גורם מרגיע לילדים, לכן טיפול באמצעות כלבים הפך מאוד פופולרי בשנים האחרונות.

ילדות עם כלב, צילום: יחסי ציבור
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר