"הייתה תחת לחץ רב": צבייה בהיריון הותקפה בידי כלבים משוטטים

הצבייה נמצאה בסמוך לבאר שבע כשהיא תשושה – והועברה לטיפול בביה"ח לחיות בר בספארי בר"ג • פציעותיה התגלו כמינוריות, ולאחר שהתאוששה – שוחררה בחזרה לטבע: "הכלבים המשוטטים מהווים סיכון גם לחיות הבר"

שחרור הצבייה שנפצעה לחופשי // צילום: יניר בן אריה

שמחה רבה נרשמה בשבוע שעבר בקרב פקחי רשות הטבע והגנים במחוז דרום, לאחר שצבייה הריונית שנמצאה בשבוע שעבר אחרי שכלבים משוטטים תקפו אותה – שוחררה בחזרה לטבע.

כאשר הצבייה נמצאה בידי רועי צאן באזור רמת בקע הסמוך לבאר שבע, הוא התקשר מיד אל פקח רשות הטבע והגנים דויד סטרוקוב כדי לקבל ממנו סיוע. אל סטרוקוב הגיעה גם עובדת הרשות רוני אליאס, שביצעה בצבייה בדיקה ראשונית ובדקה את פציעותיה. "היא נראתה תשושה ובלחץ רב. הפציעות שספגה מהכלבים היו מינוריות בלבד, אך בכל זאת הוחלט לקחת אותה להמשך בדיקה וטיפול בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן", אמרה.

לאחר הגעתה לבית החולים, היא נבדקה בידי הווטרינרית ד"ר רותי שבירו, שם ביצעו לה בדיקת אולטרסאונד ובדיקת רנטגן שבמהלכן התגלה כי הצבייה בהריון, שככל הנראה היה בחצי הדרך. מעבר לכך, נמצאו על גופה מספר פצעי נשיכה ושבר בזנב. הצבייה נשארה בבית החולים להשגחה בשבוע האחרון, ולאחר שהראתה סימנים שלפיהם התאוששה, היא הושבה ביום רביעי האחרון בחזרה לטבע, באותו האזור שבו נמצאה.

הצבייה ההיריונית מועברת לביה"ח לחיות בר בספארי, צילום: דויד סטרוקוב - רשות הטבע והגנים


ד"ר זהבה סיגל, אקולוגית במרחב הר הנגב והערבה ברשות הטבע והגנים, אמרה: "אנו נמצאים בשיא תקופת ההמלטות של הצבאים, ולכן נראה עוד ועוד עופרים בטבע. לצד זה, אנו מתמודדים עם הבעיה הגדולה של להקות כלבים משוטטים, שמהווים פעמים רבות סיכון לחיות הבר המקומיות, ממש כמו במקרה המדובר. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להגן על הצבאים שלנו, ואני שמחה לראות את השתתפות הציבור בעזרה בהגנה על חיות הבר".

לפי רשות הטבע והגנים, אוכלוסיית הצבאים בישראל יציבה ומספר הפרטים שלה נאמד בכמה אלפים, אך סכנת הכחדה עולמית עדיין מרחפת מעל ראשם. עונת ההמלטה של הצבאים מתחילה בחורף ונמשכת עד האביב. לקראת תום ההיריון, הנקבה נפרדת מן העדר וממליטה עופר אחד, פקוח עיניים ומכוסה פרווה. בימיו הראשונים העופר אינו מסוגל להתלוות לאימו, ולכן הוא נשאר במסתור כשהוא רובץ על הקרקע ומסתמך על הסוואתו. האם ניזונה במרעה ובאה מעת לעת להניק אותו, ואז מסתלקת שוב. לעיתים קרובות היא נשארת בקרבת מקום ומשגיחה עליו היטב.

במידה ונתקלתם בחיית בר פצועה או בחיה פצעו, אנא פנו למוקד רשות הטבע והגנים במספר 3639*, מבלי לנסות לגעת בה.

הצבייה מקבלת טיפול רפואי, צילום: גאיה טורם
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר