מגמה מדאיגה? ירידה בכמות הצבאים שנספרו בשמורת טבע ביו"ש

כ-200 צבאים בלבד נספרו בשמורת הטבע הר כביר בידי צוותי רשות הטבע והגנים, לעומת 243 צבאים שנספרו בשנה שעברה – הפרש של 18% • "בצל המתיחות והמלחמה, הספירה הייתה מרגשת מאוד"

צבאים בשמורת הטבע הר כביר. צילום: אורי סעדיה

כ-200 צבאים בלבד נספרו בספירת הצבאים השנתיים בשמורת הטבע הר כביר, זאת לעומת 243 צבאים שנספרו במקום בשנה שעברה – ירידה של 18%. עוד מוקדם לומר אם הירידה בפרטים שנספרו שלשום (שלישי) מצביעה על מגמה מדאיגה, אך זה יהיה ברור יותר לאחר שרשות הטבע והגנים תוכל להבין את הנתונים רק לאורך זמן, מכיוון שזו הספירה השלישית בלבד שנעשית באזור.

כל אחד מצוותי הספירה מורכב משני רכבי שטח עמוסים בצופים בעלי ניסיון בזיהוי צבאים בשטח, אשר משתמשים במשקפות ובטלסקופים. בהתייחס לשנת הגשמים הברוכה, הצבאים נראו שלווים במרעה, ובכל קבוצה נראה זכר גאה עם מספר נקבות שעתידות להמליט תוך חודש במרחבי השמורה.

בכל הארץ נערכות ספירות קבועות של צבאים על מנת לעמוד את גודל האוכלוסייה ומגמות לאורך זמן. פקחי רט"ג של המינהל האזרחי בשטחי יהודה ושומרון מקיימים ספירות צבאים בשישה מוקדים שונים (שמורת הטבע נחל תקוע, שמורת הטבע גאון הירדן, נחל מודיעים, גבעות עופרה ושמורת הטבע הר כביר), שמאפשרות לקבל תמונה רחבה על מצב המין באזור.

הצבי הישראלי הוא מין אנדמי (בלעדי) לארץ ישראל, שתפוצתו מגיעה עד לדרום מדבר יהודה, ששם "מחליף" אותו צבי הנגב. הצבי הישראלי נמצא בסכנת הכחדה בכל הארץ בכלל ובאזורי יהודה ושומרון בפרט, וזאת בשל מגוון סיבות הקשורות לאדם. האיומים העיקריים על הצבי כיום הם ציד, טריפה על ידי כלבים משוטטים, טריפה על ידי תנים וצמצום מרחבי המחיה שלו בשל פיתוח תשתיות ובנייה.

צבי בשמורת הטבע הר כביר, צילום: קובי גורדון - רשות הטבע והגנים

להערכת מומחים, בישראל יש 6,000-5,000 פרטים, קרוב ל-2,000 מהם נמצאים בשטחי יהודה ושומרון, רובם הגדול נמצא באזור השומרון ועשרות בלבד נמצאים באזור יהודה. הצבאים לומדים מהר להכיר את האזורים המאוימים, וזו הסיבה לכך שהם נמצאים סביב ההתיישבות הישראלית ושטחי האש של הצבא, שם אין חשש מציד.

עמוס סבח, אקולוג ברשות הטבע והגנים, אמר: "אירוע הספירה היה מאוד מרגש, בייחוד לאור המתיחות והמצב המורכב שאנו חיים בו. זה מרשים לראות שגם בצל הלחימה, אנשים ממשיכים לדאוג ולשמור על חיות הבר ולסייע לנו בעבודתנו. שיתוף הפעולה בין כל הגורמים חשוב מאוד. אנחנו מצליחים לשמור על הצבי הארצישראלי במצב טוב ולהעלות מודעות לחשיבות השמירה על החי".

צבי בשמורת הטבע הר כביר, צילום: קובי גורדון - רשות הטבע והגנים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר