בשיתוף מעגלים אנרגיה
בעלי נחלות במושבים ובעלי גגות מסחריים באזורי תעשייה וחקלאות יושבים על פוטנציאל כלכלי משמעותי שרוב הציבור אינו מכיר. החלטות רגולטוריות חדשות פתחו דלת לשוק כלכלי חדש שיכול להניב הכנסות קבועות למשך עשרות שנים.
האפשרות להקמת מערכת סולארית של דונם אחד בחלקה א' התאפשרה בזכות החלטות של רשות מקרקעי ישראל ורשות החשמל, המסדירות תעריף גבוה וקבוע למשך 25 שנה של כ-40 אגורות לקוט"ש. הקצאת הקרקע תינתן על ידי רמ"י תמורת תעריף אחיד של 200 שקלים לקילו-וואט. החלטות אלו התקבלו בשנתיים האחרונות ופותחות שוק חדש עבור בעלי חלקות א'. המשמעות הכלכלית מרשימה: "בעל נחלה יכול להכניס כ-10,500 שקלים + מע"מ בחודש ממערכת של דונם אחד, כל חודש למשך 25 שנה. זו מהפיכה של ממש", מסביר יגל יוסף, מנכ"ל מעגלים אנרגיה. "ככל שישנם גגות נוספים בנחלה, ההכנסה תהיה אף גדולה יותר. לחלופין ניתן להקים את המערכת בשותפות עם מעגלים השקעות, ולהכניס כ-40,000 שקלים לשנה".
שחר מזור, סמנכ"ל השיווק של קבוצת מעגלים, מספר שבמסגרת עבודתו הוא נפגש עם אנשים על בסיס יומיומי ומקיים עשרות שיחות טלפון בשבוע. "לא אגזים אם אומר שבחודש ממוצע יוצא לי לדבר ולהיפגש עם כ-400 אנשים שונים, ואחד הדברים שתמיד מפתיעים אותי, שבמקרים רבים אנשים בכלל לא מכירים את הפוטנציאל הכלכלי שיש בבעלותם. למה בדיוק אני מתכוון? במקרים רבים, אני מסתובב עם בעל נחלה בחלקה א' שלו, ובאמצע ההליכה המשותפת, אני עוצר אותנו מלכת ושואל אותו: האם הוא יודע שבדיוק במקום בו אנחנו עומדים, מקום בו במקרה הטוב צומחים קוצים ודרדרים או עשביית פרא סבוכה, כאן ממש הוא יכול להקים מערכת סולארית קרקעית בשטח של דונם אחד בלבד, שתצמיח לו הכנסה קבועה ויציבה של כ-120,000 שקל בשנה עם תעריף מובטח מחברת החשמל למשך כ-25 שנה? פעמים רבות לבעל הנחלה לא היה מושג על כך".
התחום הסולארי הקרקעי דורש מומחיות טכנית שונה מהקמת מערכות על גגות. "מעגלים אנרגיה היא בין החברות הבודדות שאכן התקינה בפועל מאות דונמים של מערכות סולאריות קרקעיות, שזו מומחיות אחרת לחלוטין מהקמת מערכות על גגות, בהיבטי קרקע, ביסוס, עומסי רוח, ביצוע תשתיות תת קרקעיות ועוד", מציין יוסף. החברה פועלת במגזר המושבים כבר 16 שנה וצברה ניסיון במאות דונמים בהקמות בקרקע ומאות פרויקטים על גגות מסחריים.
התהליך הבירוקרטי מחייב היכרות מעמיקה עם הרגולציה. "החברה עובדת במושבים כבר 16 שנה ברצף, ומכירה את כל המורכבויות בתחום המושבים, חריגות הבניה, ההתנהלות מול רמ"י והרגישויות הקיימות בתוך הנחלות", מדגיש המנכ"ל. "בנוסף, מעגלים קיבלה החלטה אסטרטגית להתמקד במגזר המושבים והקיבוצים, ובשל כך הקימה מערך פנימי של רישוי, היתרי בניה, והגדלות חיבור, שעובד כסרט נע ונותן ללקוח מענה מלא מקצה לקצה בכל התהליך המורכב".
סרטון תדמית | באדיבות מעגלים אנרגיה
אז איך זה קורה?
התהליך מתחיל בהגשת בקשה לחח"י למתקן, הליך שלוקח כחודשיים. לאחר מכן עם קבלת אישור המחלק מתחילים הליך הוצאת היתר הבניה שכרוך גם בביצוע עסקה עם רמ"י, הליך של כחצי שנה נוספת. במקביל נדרשת הגדלת החיבור החדש ל-200 אמפר כך שהמערכת תוכל להזרים את כל החשמל לרשת. לאחר קבלת ההיתר מתחילים בעבודות ההקמה ולבסוף החיבור הסופי לרשת. חשוב לציין כי מערכת בחלקה א' אינה מתאימה לבעלי חריגות בניה ויש להסדירן כתנאי לקבלת היתר בניה למערכת הסולארית הקרקעית.
שאלת הבטיחות עולה לעיתים קרובות. "אין כל סיכון בריאותי בהקמת המערכת. המערכת עומדת בכל התקנים המחמירים ביותר לעניין קרינה (שכלל אינה קיימת במרחקים הקיימים בחלקות א')", מבהיר יוסף. האתגר הרציני יותר טמון בביצוע נכון של התכנון וההקמה. "הסיכון העיקרי הוא ביצוע לא נכון של התכנון וההקמה של המערכת, באופן שיכול לסכן את בעל הנחלה בהוצאת כספים והקמת המערכת שתשתזף בשמש ללא יכולת חיבור. מצב זה יכול לקרות בקלות בביצוע לא נכון ולא זהיר של סדר הפעולות הנכון, ועל כך אנו שמים דגש מיוחד. לא נאפשר ללקוח להקים מערכת ללא ודאות מוחלטת ליכולת הסופית לחבר אותה לרשת. הדבר חשוב שבעתיים ללקוחות שלוקחים מימון מהבנק ויכולים למצוא את עצמם עם החזרי הלוואות ללא כיסוי".
התחום הסולארי בישראל נמצא בצמיחה מתמדת. כיום אנו עומדים על כ-13% מסך צריכת החשמל ממערכות סולאריות, בדרך להגיע ליעדים הממשלתיים של כ-30% ייצור מאנרגיה מתחדשת. הזדמנות זו משלבת פוטנציאל כלכלי עם תרומה למעבר לאנרגיה נקייה, ומאפשרת לבעלי נכסים לנצל משאב שנותר עד כה לא ממומש.
בשיתוף מעגלים אנרגיה