בעזרת בינה מלאכותית: התגלתה השפעת רעשי ספינות על דולפינים

חוקרים באוניברסיטת חיפה ניסו למצוא הוכחה ברורה לכך שהיונקים הימיים מושפעים מרעשי הספינות שעוברות בסביבתם • באמצעות אלגוריתם שפיתחו, התגלה כי כאשר אלו עוברות לידם, הדולפנים מתקשרים בצורה שונה ומשנים את ההתנהגות הווקאלית שלהם

צלילות מחקר אחר דולפינים, באילת // צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים באוניברסיטת חיפה

רעשי ספינות משפיעים לרעה על דולפינים, כך עולה ממחקר שנערך בבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה, שהגיע לתוצאותיו באמצעות בינה מלאכותית.

"למרות שאולי זה נראה לנו מובן מאליו, עד כה לא הייתה הוכחה אמפירית כי הדולפינים מושפעים מרעשי ספינות. בעזרת בינה מלאכותית, הצלחנו להראות כי הם מתקשרים בצורה ייחודית כאשר יש רעש של ספינה באזורם", אמרו פרופ' רועי דיאמנט וד"ר אביעד שיינין, מעורכי המחקר, שפורסם בכתב העת Scientific Reports.

דולפינים במפרץ אילת // צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים באוניברסיטת חיפה

לתעבורה הימית ישנה השפעה רבה מאוד על איכות הסביבה ועל בריאות הציבור, והיא משמשת כמאיץ להגירת מינים ימיים מסביבה ימית אחת לשנייה. עד היום, לא היה ידוע אם דולפינים מושפעים מרעשי ספינות, והעדויות שנמצאו היו מזוהות עם מקרים ספציפיים. הקושי העיקרי במחקר היה לזהות בצורה סיסטמטית התנהגות של דולפינים אל מול הרעשים של הספינות.

המחקר בוצע בשיתוף פעולה בין המעבדה לאקוסטיקה וניווט תת-מימי בראשותו של פרופ' דיאמנט ומעבדת טורפי העל בראשותו של ד"ר שיינין מתחנת מוריס קאהן לחקר הים. החוקרים שילבו בדיקות אקוסטיות של שריקות הדולפינים, המשמשות אותם לתקשורת, עם תוכנה של בינה מלאכותית, שתפקידה היה לסרוק את דפוסי השריקות.

החוקרים בחרו לבצע את המחקר באתר סמוך לריף הדולפינים באילת, שם שוהים באופן קבוע דולפינים מהמין "דולפינן מצוי". מבין כל הקולות שהוקלטו, דגמו החוקרים 120 אלף שריקות של דולפינים, שבאמצעות אלגוריתם שפיתחו הצליחו לשייך כ-60 אלף מהן לדולפינים ספציפיים כשאלה היו בסמוך לספינה באזור, לעומת אלגוריתם שני, שזיהה כ-60 אלף שריקות כאשר לא היו ספינות בסמוך לדולפינים.

החוקרים ודולפינים שנחקרו, במפרץ אילת, צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים באוניברסיטת חיפה

לדברי פרופ' דיאמנט, החוקרים עצמם לא הצליחו למצוא מאפיינים שונים בין שתי קבוצות השריקות. לכן, הם בחרו להשתמש באלגוריתם נוסף של "Deep Learning", שעבר על כלל השריקות, אשר הצליח לזהות 90% מהמקרים שבהם הייתה ספינה באזור. הבינה המלאכותית הצליחה להבחין בדפוס מסוים שמשמיעים הדולפינים כאשר יש רעש של ספינה בסביבתם, גם אם החוקרים לא הצליחו למצוא אחד כזה.

"הבעיה בלמידה של Deep Learning היא שמדובר בסוג של 'קופסה שחורה' שאנחנו לא יודעים מה קורה בה. אנחנו לא יודעים עדיין באיזה דפוס ייחודי הבחינה המכונה, אבל היא בוודאות הבחינה בדפוס כזה, כלומר שהדולפינים מתקשרים בצורה שונה ומשנים את ההתנהגות הווקאלית שלהם כאשר הם נתקלים ברעש של ספינה, ולכן הם בוודאות מושפעים מרעש הספינות", סיכמו החוקרים.

דולפינים וחוקרים במפרץ אילת, צילום: חגי נתיב - תחנת מוריס קאהן לחקר הים באוניברסיטת חיפה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר