אסון סביבתי מצער באמזונס: יותר מ-100 דולפינים מתו עקב עליית טמפ' המים

המוות ההמוני שהתחולל בימים האחרונים מעורר דאגה בקרב מדעני האקלים המאפיינים את המקרה כעדות נוספת להשפעה הקשה של הגורם האנושי על הסביבה • נתיב המים הגדול בעולם, סובל מבצורת קשה ומיעוט משקעים • בהתאם, חום המים עולה ובעלי חיים שחייהם תלויים במקור המים החלו להראות עדויות משמעותיות לסבל

דולפין. צילום: Getty Images

יותר ממאה דולפינים מתו בנהר האמזונס, לאחר שטמפרטורות המים הגיעה לרמה של 38.9 מעלות צלזיוס. מצבו של האמזונס קשה ביותר בזמן האחרון, וזאת בשל בצורות היסטוריות, ועליית טמפרטורת המים לשיאי חום חדשים.

ארבעת הנעדרים הילידים הועברו לבית חולים בקולומביה לאחר מציאתם באמזונס// רויטרס

האסון המצער אירע באגם טפה, בו נמצאו הדולפינים המתים, באחד האגמים שנוצרו על ידי הנהר ומשיקים אליו. המוות ההמוני שהתחולל בשבעת הימים האחרונים מעורר דאגה רבה בקרב מדעני האקלים המאפיינים את המקרה כעדות נוספת להשפעה הקשה של הגורם האנושי על הסביבה, ולבצורת הקשה בנהר.

השפעות האקלים פוגעות בבעלי חיים ובני אדם

מכון המחקר הברזילאי Mamirauá, שממומן על ידי משרד המדע הברזילאי מסר בהקשר לאירוע החריג כי "מוקדם עדיין לקבוע מה גרם לאירוע הקשה הזה, אבל לפי המומחים שלנו יש בהחלט קשר בין האירוע לבין הבצורת הקשה וטמפרטורות המים באגם שמגיעות לרמה של 39 מעלות צלזיוס".

האמזונס, נתיב המים הגדול בעולם, סובל מבצורת קשה ומיעוט משקעים. בהתאם, חום המים עולה, עקב השפעת האקלים והבצורת, ובעלי החיים שחייהם תלויים במקור המים או שחיים בהם החלו להראות עדויות משמעותיות לסבל.

נהר האמזונס בברזיל. הבצורת מקשה על בעלי החיים כמו גם על בני האדם החיים בסמוך, צילום: GettyImages

בהקשר לכך פעילי טבע וחוקרים שונים פועלים במבצע מיוחד שמטרתו לחלץ את דולפיני הנהר ממקומות חמים כמו אגם טפה ולגונות אחרות ולהעבירם אל הזרם הראשי של הנהר שבו המים קרים יותר. אולם, כיון שמדובר באזור מרוחק וקשה להגעה, מדובר בהליך מורכב. בנוסף, חוקר ממכון המחקר ממירואה (Mamirauá), הסביר כי ישנם קשיים בהעברת הדולפינים כיון שיש לבדוק לפני תהליך העברתם שאין עליהם וירוסים שעלולים לפגוע בסביבה החדשה והקרה אליה הם יועברו.

בתוך כך, הבצורת הקשה באמזונס לא משפיעה רק על בעלי החיים בנהר אלא גם על בני האדם החיים סמוך אליו ותלויים בו. על פי דיווחים שמגיעים מ-59 רשויות עירוניות הצמודות לנהר, גובה המים ירד מאד עקב הבצורת, מה שמקשה את התעבורה בו עבור הדייגים, ופוגע בפרנסתם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר