חגיגה של צבע: ספירת הפרפרים הגדולה של ישראל יוצאת לדרך

בפעם החמישית, הציבור הרחב מוזמן לזהות ולספור פרפרים בכל מקום ברחבי ישראל – משטחים פתוחים ושמורות טבע, ועד מקום מגוריכם • איך משתתפים בספירה ולשם מה בעצם היא נועדה? כל הפרטים

פרפר ממין זנב סנונית נאה. צילום: שלו ויסמן

כולם יודעים שכשהאביב מגיע, איתו מגיעה גם הפריחה – וגם ספירת הפרפרים השנתית של ישראל, שתצא לדרך ביום ראשון הקרוב.

הספירה, המתקיימת בהובלת "אגודת חובבי הפרפרים בישראל", הגופים הירוקים ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, מתקיימת בתקופת האביב ובחג הפסח, אז הפריחה מצויה בשיאה וזני הפרפרים השונים בארץ מנצלים זאת לרבייה. הספירה מתקיימת השנה בפעם החמישית, ובמסגרתה הציבור הרחב מוזמן לזהות ולספור פרפרים בשטחים פתוחים, בשמורות טבע, ביישובים – ובעצם, בכל מקום ברחבי ישראל.

הפרפרים מושפעים משינויים סביבתיים ואקלימיים, ולכן הם משמשים כסמן ביולוגי למצב הסביבה ולשינויי האקלים. כאשר בוחנים את נוכחות הפרפרים לאורך זמן, שינויים בתפוצה שלהם עשויים להעיד על שינויים בסביבה, ולאו דווקא לחיוב. הפרפרים הינם יצורים עדינים ומלאי יופי המשמשים גם כשגרירים לשמירת שטחים פתוחים ובתי גידול ייחודיים.

פרפר נימפית החורשף בנדידה המונית בישראל, בשנה שעברה // צילום: שימי בנימין ולירון שפירא - החברה להגנת הטבע, עינבר שלומית רובין - קק"ל

באביב הישראלי פעילים בעיקר 24 סוגי פרפרים, והם אלו שעומדים במרכז פעילות הספירה של האגודה. ואולם, מספרם של כלל זני הפרפרים המצויים בארץ גדול בהרבה – ועומד על יותר מ-157 מינים ותתי-מינית של פרפרי יום. מינים אחדים מפרפרי ישראל נתונים לסכנה עקב פיתוח מואץ המלווה בהרס בתי גידולם, כשיחד עם הפרפרים, נעלם גם מגוון הולך וגדל של מיני צמחים ובעלי חיים המאפיינים את הטבע הישראלי.

אגודת חובבי הפרפרים פועלת להגנה על מיני פרפרים בסכנת הכחדה, וכבר בשנת 2009 הצליחה להעביר חוק להגנה של 14 מיני פרפרים מוגנים. האגודה יצאה בשנה שעברה במיזם לבחירת "הפרפר של ישראל", מהלך שכלל שיתוף פעולה גם מצד מערכת החינוך והציבור הרחב, שבחרו את כחליל השברק כפרפר המועדף עליהם מתוך רשימה של 12 פרפרים אופייניים לישראל.

פרפר ממין כחליל השברק, צילום: שלם קורמן

יוזמי הספירה מציינים כי כל ההצבעה במיזם פתוחה לכולם, ובכך לתרום מידע על מיני הפרפרים בסביבה. כל מה שנדרש לקראת הספירה הוא הכרת הפרפרים הבולטים בסביבה הקרובה שלכם, ולשם כך הוכן אתר אינטרנט הכולל תמונות של 24 פרפרים אופייניים לתקופת האביב.

רוצים להשתתף בספירה? לשם כך, בחרו מקום באזור טבעי או בטבע עירוני שבו תעמדו ותתבוננו בפרפרים המעופפים. דווחו על כך ישירות לטופס באינטרנט או רשמו את שמות הפרפרים שראיתם על דף, ולאחר מכן דווקא על כך באינטרנט. לטופס הדיווח – הקישו כאן.

לאה בנימיני, נציגת אגודת חובבי הפרפרים ומרכזת הספירה השנתית, אמרה: "השתתפות בספירת הפרפרים הגדולה הינה חלק חשוב באיסוף מידע עבור המדענים, כך שכל ילד וילדה, כל תושב או אורח, יכולים להקדיש זמן קצר ולהיות חלק ממאמץ גדול של איסוף תצפיות על פרפרים באזורים שבהם נמצאים. לשם קביעת מסקנות על אוכלוסיית הפרפרים, יש צורך במחקר מדעי – נתוני הספירה נאספים ומועברים למדענים, וכך אפשר להבין שינויים ומגמות באוכלוסיות הפרפרים בישראל, לעקוב אחר תופעות כמו נדידת פרפרים או הגעת פרפרים טרופיים ארצה.

פרפר ממין נימפית הסרפד, צילום: ראיד שורוש
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר