רק אתם קובעים: מי יהיה "הפרפר של ישראל"?

בישראל קיימת מודעות ציבורית מעטה לתפקידם המשמעותי של הפרפרים במערכת האקולוגית • לרגל יום העצמאות, אגודת חובבי הפרפרים בישראל יזמה את התחרות "הפרפר של ישראל" • כך תוכלו להצביע ולהשפיע

פרפר ממין נמפית החורשף, צילום: לירון שפירא - החברה להגנת הטבע

לרגל יום העצמאות ה-75, אגודת חובבי הפרפרים בישראל יזמה את בחירת "הפרפר של ישראל", כחלק מהליך בחירת סמל טבע נוסף של המדינה.

היוזמה, שמתקיימת בשיתוף החברה להגנת הטבע, קק"ל, רט"ג, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט ועוד, תהווה סמל לאיחוד חובבי הטבע, ותסייע להגברת המודעות הציבורית לקשיים הניצבים בפני פרפרים בשל משבר האקלים ולתפקידם המכריע במערכת האקולוגית.

כדי להשתתף בבחירה, המצביעים יכולים להיכנס לאתר "הפרפר של ישראל" ולבחור שלושה מבין 12 המועמדים הסופיים - שם יש פירוט רחב על כל אחד מהם. ההצבעה מתקיימת עד מחר (שבת), וההכרזה תתקיים למחרת בטקס מיוחד, שבו ישתתפו נציגי הגופים הירוקים והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן. כדי להכיר את מגוון הדעות, אנשים שונים בגילים שונים שיתפו בסיבות לבחירה שלהם בפרפר של ישראל.

מי יהיה המנצח הגדול?

כתום כנף המצילתיים

אופיר תומר - מנהל אוסף הפרפראים במוזיאון לטבע ע"ש שטיינהרדט: "בחרתי בפרפר שמעופו מסמל את תחילת האביב. הכתמים הכתומים הגדולים מבדילים אותו בקלות מהשאר".

כתום כנף המצילתיים // צילום: ירון משען

זנב סנונית נאה

ד"ר רחלי שוורץ-צחור - אקולוגית, מיוזמי ניטור הפרפרים הלאומי: "הפרפר הזה הוא גיבור הפתיח של התוכנית האהובה 'פרפר נחמד'. הוא חי במקומות רבים, וכולם יכולים לראותו".

זנב סנונית נאה, צילום: שלו ויסמן

דנאית הדורה

ראיד שורוש - ד"ר לכימיה, מרצה במכון ויצמן וצלם טבע: "הפרפר היפהפה והצבעוני הזה נפוץ בכל הארץ, וניתן לראותו לאורך כל השנה. הוא מרשים, גדול ונפוץ באזורנו".

דנאית הדורה // צילום: משה לאודון

זנב סנונית המכבים

שלו ויסמן - הייטקיסט ומנהל קבוצת הפייסבוק של אגודת חובבי הפרפרים: "זהו פרפר יפה וגם ייחודי ביחס לאזור, כי הוא לא נפוץ בכל הארץ. גם במקומות שבהם הוא כן נפוץ, מספריו יורדים".

זנב סנונית המכבים, צילום: ירון משען

כחליל השברק

פלג בנימיני - בן 5, לומד בגן ילדים: "הפרפר שהכי אהבתי הוא כחליל השברק. הכנפיים שלו בצבע כחול מבריק, וזה גם הצבע של דגל ישראל. הוא פרפר מאוד יפה".

כחליל השברק // צילום: שלם קורמן

נימפית הסרפד

נטע שפיגלמן - שחקנית: "בעיניי, יש בנימפית הסרפד משהו שיודע לשרוד קשיים. היא מטילה את ביציה דווקא על סרפד, מעשה חכם מבחינה טקטית, וגם שורדת את החורף בארץ".

נימפית הסרפד // צילום: ראיד שורוש

אצילית היערה

שלם קורמן, נער חובב טבע: "הייחוד בפרפר זה הוא שיש לו מעוף אצילי שמבוצע בכנפיים פתוחות. הוא בעל צבע פיזיקלי כחול וכתמים לבנים, ותוכלו למצוא אותו לא פעם על ידכם".

אצילית היערה // צילום: עוז בן-יהודה

לימוני האשחר

מיכל גונן - משוררת: "הפרפר הזה מעביר לי תחושה ברורה של ניקיון, שמחה וחופש. אם זה בגלל צבעו השמשי או בגלל שמו, שמעלה באפי ריח חמצמץ ומטהר. הוא מספר סיפור".

לימוני האשחר, צילום: ראיד שורוש

צמריר הקדד

ד"ר אור קומאי – אקולוג ורכז הספר האדום של חסרי החוליות: "הפרפר הזה מבשר את סוף החורף ואת ראשית האביב. הפרפרים הבוגרים מופיעים רק במשך חודש אחד".

צמריר הקדד // צילום: משה לאודון

כתמית ירושלים

צורי דבש, בעלי מפעל קליל חלונות: "בחרתי בפרפר הזה בשל החיבור שלנו לירושלים, וגם כי הפרפר הוא קרוב משפחה של כתמית קליל, כשם המפעל. זה תת-מין שחי בנחל הקרוב אלינו".

כתמית ירושלים, צילום: שלו ויסמן

צבעון שקוף

לימור גפן - סייעת בגן ילדים וצלמת: "מדובר בפרפר חורף שמאופיין בשערות הארוכות שלגופו, המחממות אותו כשקר. הוא גם מצליח להשתלב היטב בטבע ובהרמוניה שלו".

צבעון שקוף // צילום: עוז בן-יהודה

קיסרית הקטלב

ד"ר משה לאודון - ביוכימאי וצלם: "זהו הפרפר הגדול ביותר בישראל, עם מוטת כנפיים שנעה בין 8 ל-10 סנטימטרים. הוא נפוץ מהצפון ועד להרי ירושלים, מעופו מרשים וצבעיו עזים".

קיסרית הקטלב // צילום: שלו ויסמן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר