"מצג מנותק והטעיה צרכנית": דרישה מחברת טרה להסיר מיתוג פרסומות לחלב עם פרות מחייכות

במכתב מטעם "חוות החופש" שנשלח אל החברה המייצרת מוצרי חלב, זו התבקשה להפסיק להשתמש בסדרת האיורים החדשה שלה • "המוצרים עלולים להטעות את הצרכן, זהו ניצול ציני של ילדים ובני נוער" • מטרה נמסר: "המיתוג עומד בכללי הרגולציה"

בקבוקי חלב של טרה

"חוות החופש" ממושב עולש שלחה אל חברת טרה מכתב מעורך דין בבקשה להפסיק את הפרסומים על האריזות החדשות של מוצרי החלב של החברה, שבהן נראות פרות מאוירות מחויכות, בטענה כי אלה מהוות הטעיה לציבור, שכן לדברי אנשי החווה אלה מנותקים ממציאות חייהן של הפרות שמייצרות את החלב.

• "מתקשות בסערות": כך הציפורים מתמודדות עם הסופה "ברברה"

• "חוסך חרדה וכסף": המכשיר הישראלי שמאפשר אבחון וגילוי מוקדם של סרטן בכלבים

• מפגש מרגש: צבת ים ששרדה נשיכת כריש תועדה במפרץ אילת

טרה השיקה לאחרונה אריזות חדשות למוצריה, המשלבות דימויים וביטויים שלדבריהם "אין כל קשר בינם לבין הנעשה בתעשיית החלב". על חזית האריזות המדוברות נמצאות איורים של פרה חייכנית האוחזת בפיה גבעול פרח, ופונה לצרכנים במסרים שונים. על אריזת חלב נטול לקטוז, למשל, הפרה "אומרת" כי היא "נטולת דאגות", הפרה המופיעה על החלב המועשר אומרת "אני מוו עשרת!", ועל משקה החלב בטעם מוקה מופיע הביטוי "תפסתי צבע".

פרסום של "חוות החופש" הקורא להסיר מיתוג של חלב טרה // צילום: קירות שקופים


אנשי החופש כתבו במכתבם כי "השפה העיצובית הנקייה והפסטורלית אינה רק גימיק, אלא מהווה מסר פרסומי הפונה לציבור הרחב, שלפיו מדובר במוצרים המופקים מ'פרות מאושרות' או 'נטולות דאגות'. מצגים שיווקיים אלה מנותקים ממציאות חיי הפרות שמגופן הופק המוצר, ובכלל זה שגרת ההתעברות הכפויה והחליבה האינטנסיבית; הפרדת הצאצאים לאחר הלידה ונטילת החלב שגופן הפיק עבורם; העיוות הגנטי והתחלואה השכיחה; ושחיטתן כשהן קורסות או כשחייהן הופכים להיות 'בלתי משתלמים כלכלית'".

עוד כתבו: "בנסיבות העניין, המצגים על גבי סדרת האריזות החדשות של מוצריכם עלולים בוודאות קרובה להטעות את הצרכן בעניין מהותי לעסקה, בניגוד לסעיף 2 (א) לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981, איסור אשר חל הן על הטעיה באריזה (ס' 6 לחוק) והן על פרסומות (ס' 2(ג) לחוק)".

הם הוסיפו: "מעבר לכך שהצרכן הסביר אינו בקיא בשיטות החקלאיות הנפוצות בתעשיית החלב, הרי שהטעיה זו מקבלת משנה תוקף באשר דרכי שיווק אלה, המופנות לילדים ולבני נוער, תוך ניצול מוגבר של גילם, תמימותם וחוסר ניסיונם, ובאופן ציני גם של אהבתם וסקרנותם כלפי בעלי חיים. כל אלו מעצימים עוד יותר את פערי הכוחות והידע בין הצדדים, ומהווים דרכי שיווק אסורות לקטינים בניגוד לסעיף 7א לחוק, ובניגוד לתקנות הגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים)".

"אין כל קשר לנעשה בתעשיית החלב". בקבוקי חלב של טרה,


המגישים מבקשים מטרה לחדול לאלתר מהשימוש בסדרת האריזות החדשות בטענה כי מדובר ב"הטעיה הכרוכה באריזה ובפרסום".

עידית רומנו, מייסדת שותפה של חוות החופש, מסרה: "מדובר במצג מסולף, בחוסר שקיפות, בהטעיה צרכנית וברשלנות. על חשבון מי הבדיחה העצובה הזאת?".

מחברת טרה נמסר: "המיתוג עומד בכללי הרגולציה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר