יש בכל מטבח: הרכיבים שמפחיתים סיכון לדמנציה, לפי מחקר ענק
מחקר ענק שעקב אחר 130 אלף איש מצא קשר בין שתיית קפה ותה לירידה בסיכון לדמנציה ואלצהיימר בשלב מאוחר יותר בחיים • למרות הבשורה המשמחת, מומחים רפואיים מזהירים: "מדובר בקשר סטטיסטי"
Your browser doesn’t support HTML5 audio
מחקר חדש ורחב היקף שעקב אחר מעל 130,000 מבוגרים במשך 40 שנה מביא איתו בשורה לחובביהקפאין. הממצאים מראים כי שתייה יומיומית של קפה או תה עשויה להפחית את הסיכון לפתח דמנציה ואלצהיימר בשלב מאוחר יותר בחיים.
הנתונים מצביעים על כך שאנשים ששתו שתיים עד שלוש כוסותקפהביום, או כוס אחת עד שתיים שלתה, הציגו סיכון נמוך יותר לדמנציה בהשוואה לאלו שנמנעו ממשקאות עם קפאין. עם זאת, מומחים רפואיים ממהרים לצנן את ההתלהבות.
התרומה הקוגניטיבית של ההרגל מסתכמת בחצי שנה בלבד של "צעירות מוחית". ד"ר סלין גאונדר, תורמת רפואית של רשת CBS, הבהירה בראיון בנושא כי "מדובר בקשר סטטיסטי בלבד שנמצא במחקר, ולא בהוכחה חד-משמעית לסיבתיות".
קפאין או פשוט סגנון חיים?
הרופאים מסבירים כי אנשים רבים עוברים לקפה נטול קפאין מסיבות רפואיות כמו לחץ דם גבוה, המהווה בעצמו גורם סיכון משמעותי לדמנציה. לדברי ד"ר גאונדר, "ייתכן שהמחקר מזהה את השינוי הבריאותי הזה, ולא הגנה אמיתית של הקפאין".
מומחי בריאות מזהירים כי מחקרים על קפה, שוקולד או יין אדום הופכים לרוב לכותרות מפוצצות, כיוון שאנשים מחפשים אישור להרגלים קיימים. "זה בדרך כלל משהו פשוט שקשור לתוצאה בעלת סיכון גבוה כמו דמנציה", הסבירה ד"ר גאונדר.
הדרכים המוכחות למניעת דמנציה
במקום להסתמך רק על כוס הקפה או התה בבוקר, המומחים מדגישים כי ישנן פעולות מבוססות מדעית והרבה יותר אפקטיביות לשמירה על המוח. השינויים האמיתיים והמשמעותיים ביותר דורשים לרוב מאמץ ממושך יותר מאשר בחירת משקה במטבח.
כדי להפחית באמת את הסיכון לדמנציה ואובדן זיכרון, מומלץ להתמקד בביצועפעילות גופניתקבועה, שיפורהתזונהוטיפול בעודף משקל. בנוסף, גורם מפתיע שלעיתים קרובות זוכה להתעלמות אך דורש טיפול מוקדם כדי להגן על המוח הוא אובדן שמיעה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
