עוברים לשעון קיץ ומפסידים שעת שינה: איך תתגברו על העייפות?

בעוד כמה ימים נזכה כולנו לתוספת של אור במהלך היום, אך במקביל גם נפסיד שעת שינה חשובה • יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להכין את הגוף לשינוי

שעון קיץ. צילום: GettyImages

שעון הקיץ יחל בישראל השנה בלילה שבין חמישי לשישי, 29 במרץ, אז מחוגי השעון יזוזו שעה אחת קדימה וכולנו נאבד שעת שינה. השינוי עלול לגרום לרבים מאיתנו לעייפות ולתהליך הסתגלות משמעותי עקב אובדן שנת השינה.

"הפתרון הטוב ביותר הוא ללכת לישון מוקדם כ-20 דקות בארבעת הלילות הקודמים לתחילתו של שעון הקיץ", אומר ד"ר ראג' דסגופטה, מומחה שינה אמריקני בראיון ל-CNN. 

גם אם לא התכוננתם בימים שלפני המעבר לשעון הקיץ, עדיין יש מה לעשות. "בשישי, אחרי העברת השעון, פשוט תקדימו את כל הפעילות שלכם. תאכלו קודם ותעשו את הפעילות הספורטיבית קודם. הקדמת הפעילויות תסייע לשעון הפנימי של הגוף לסנכרן את עצמו מחדש. כשקמים בבוקר מומלץ לצאת אל השמש מוקדם כי אור השמש מסייע למערכת הגופנית להתעורר וגם בהמשך ללכת לישון על פי השעון החדש. 

"ביום הראשון לעבודה אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי ואל תמלאו את לוח הזמנים שלכם. אם אתם יכולים אז כדאי שתדחו את הפגישות והאירועים החשובים שלכם להמשך השבוע, אז הגוף שלכם כבר הספיק להסתגל לשינוי".

נפסיד שעת שינה אחת, צילום: Getty Images

במידה ואתם מרגישים מאוד עייפים באמצע היום, ממליץ ד"ר דסגופטה "לתפוס תנוחה של רבע שעה או עשרים דקות לפני השעה שתיים בצהריים. תנומה כזו תפחית את הקושי שלכם. אבל אל תיקחו תנומה אחרי השעה שתיים בצהריים מאחר ואז תפגעו ביכולת שלכם להירדם בלילה ותגדילו את המחסור שלכם בשינה".

טיפים לשנת לילה טובה

  • הימנעו מקפאין וצריכת אלכוהול בשעות הצהריים והערב.
  • אל תאכלו בערב ארוחות כבדות.
  • הימנעו מפעילות גופנית בשעות הערב.
  • שמרו על שגרת השינה החדשה לאורך כל השבוע וגם בשבתות.
  • שמרו את טקסי הכניסה שלכם לשינה גם במהלך תהליך המעבר לשעון קיץ.
  • הניחו את הסלולר לפחות שעה לפני השינה. 
אפשר לקחת תנומה של 20 דקות. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

הסתגלות של ילדים לשעון החדש

בכל הנוגע להסתגלות של ילדים למעבר ציין המומחה כי ראוי להיות יותר סבלניים. "נסו להיות סלחניים יותר לילדים שלכם. אל תכעסו אם יש התקף זעם חריף מהרגיל. ככלל, שינוי בשעון עלול לגרום לשינוי במצב רוח אצל ילדים. אם תסבירו להם מה קורה ותהיו מודעים בעצמכם למצב הרי שזה יקל את התהליך. כמו כן שמרו על עצמכם כי גם אתם עלולים להיכנס למצבי רוח ולכן תיזהרו שלא להתפרץ עליהם יותר" הוא אמר.

ד"ר דסגופטה ציין עוד כי כדאי בימים הראשונים של המעבר לשעון הקיץ למנוע מילדים שינה במהלך היום. "זה יגרום להם לעייפות לקראת הערב כך שילכו לישון מוקדם ועל פי השעון החדש. בנוסף, כדאי להחשיך את חדר השינה שעה-שעתיים לפני שעת השינה עצמה וזאת כדי להעצים את טקס ההליכה לשינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר