שעון קיץ 2024: מתי מזיזים את השעון? כל התשובות לקראת המעבר

הלילה ישראל עוברת לשעון קיץ, כל מה שצריך לדעת לקראת הזזת השעון• בדקנו מה בכלל הביא להחלטה להחליף את השעון – ומהן השלכותיה

התאמת שעון (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

מתי שעון קיץ 2024?

הלילה שבין יום ה' ליום ו' ב-29 במרץ 2024, בשעה 02:00, מדינת ישראל תזיז את השעון שעה אחת קדימה – ובכך נעבור כולנו לשעון קיץ, שיימשך עד 27 באוקטובר 2024.

שר הפנים משה ארבל: "האביב הגיע ומסוף שבוע הקרוב יחל שעון הקיץ. כולנו נהנה משעת אור נוספת אשר תסייע לכלכלה ותביא לחיסכון גדול באנרגיה. במצב המלחמה בה אנו נתונים היום, אני מקווה כי שעת אור נוספת תסייע ללוחמים ונחזה כולנו בהחזרת החטופים בשלום במהרה".

מעבר לשעון קיץ, צילום: ללא

מזיזים את השעון שעה קדימה

במעבר לשעון קיץ אנחנו מזיזים את השעון שעה קדימה כך שבלילה אנחנו מפסידים שעת שינה אחת.

עדכון החלפת השעון בסמארטפון (אייפון / אנדרואיד)

ברוב המקרים החלפה לשעון קיץ בסמארטפון מתבצעת באופן אוטומטי.

המכשיר שלך אמור להתעדכן באופן אוטומטי עם המעבר לשעון קיץ, בתנאי ש:

  • הגדרת תאריך ושעה אוטומטיים: ודא שהאפשרות "תאריך ושעה אוטומטיים" מופעלת בהגדרות המכשיר שלך.
  • אזור זמן נכון: ודא שאזור הזמן המוגדר במכשיר שלך נכון.

עם זאת, מומלץ תמיד לבדוק ידנית שהשעה במכשיר שלך מעודכנת לאחר המעבר לשעון קיץ.

כיצד לבדוק ידנית:

  • באנדרואיד: פתח את אפליקציית ההגדרות, לחץ על "ניהול כללי / מערכת", לאחר מכן על "תאריך ושעה". ודא שהשעה המוצגת נכונה.
  • ב-iOS: פתח את אפליקציית ההגדרות, לחץ על "כללי", לאחר מכן על "תאריך ושעה". ודא שהשעה המוצגת נכונה.

    למדריך מפורט לעדכון השעון בסמארטפון (עם תמונות)

שעון קיץ באירופה ובארה"ב

מעבר לשעון קיץ בארה"ב

בארצות הברית החלפה לשעון קיץ מתבצעת ב - 10 במרץ 2024 שיימשך עד ה - 3 בנובמבר 2024. המעבר לא חל על מדינות הוואי ואריזונה שאינן מחליפות לשעון קיץ.

שעון קיץ באירופה

במדינות אירופה ההחלפה לשעון קיץ מתבצעת כיומיים לאחר המעבר בישראל ב - 31 במרץ 2024 ותמשך עד ה - 27 באוקטובר 2024 (בדומה לישראל).

לרשימת מדינות שביטלו את שעון הקיץ

מדוע מזיזים את השעון?

בעת של רומא העתיקה, השעות חולקו ל-12 יחידות שוות, שהראשונה שבהן התחילה בזריחה – כך, נוצר מצב שבחורף כל יחידה כזו ארכה עד 75 דקות מודרניות, עוד בחורף הן צומצמו לכדי 44 דקות בלבד, מה שהצריך לשנות את האורך שלהן בהתאם לעונות השנה.

השינוי המהותי הגדול של שעוני החורף והקיץ הגיע בשנת 1784, כאשר בנג'מין פרנקלין, שגריר ארצות הברית בצרפת דאז, הציע לצרפתים דרך שבאמצעותה יוכלו לחסוך כסף רב – במקום שהצרפתים יתעורר מאוחר בבוקר ויישארו ערים בלילה, עליהם להתעורר עם הזריחה וללכת לישון מוקדם יותר. כך, לפי הצעתו, הם יוכלו לחסוך בעלויות של הנרות שתושבי המדינה משתמשים בהן כדי להדליק לעצמם תאורה, ובכך לחסוך עשרות מיליוני קילוגרמים של שעווה לייצורם ובעשרות מיליוני לירות.

הרעיון של המדען והממציא הנודע הביא לכך שבעצם התאמת השעות שבהן בני אדם ערים ביחס לשעות שבהן השמש זורחת, תביא בתורה לחיסכון באנרגיה שמתבזבזת על תאורה, שכן בשעון קיץ יהיו יותר שעות אור במהלך היממה שבהן אפשר לבצע דברים.

הסיבות לכך ששעון הקיץ אומץ על ידי מדינות רבות ברחבי העולם היה מלחמה העולם הראשונה, שממש בשיאה, ב-1916, גרמניה אימצה לראשונה את הרעיון (בשטחה ובשטחים שהיא כבשה באירופה), שהתבסס על הצעתו של פרנקלין – וזאת בשל המחסור הרב בפחם, שנגרם בשל המלחמה. בריטניה הצטרפה אליה עוד באותה שנה, רוסיה עשתה זאת ב-1917 וארצות הברית הזיזה בפעם הראשונה את השעון קדימה ב-1918.

חיילים במלחמת העולם הראשונה, צילום: Getty Images

המשמעות הכלכלית של מעבר לשעון קיץ

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO אמר בשיחה עם "ישראל היום" כי "המעבר לשעון קיץ מייצר תועלת כלכלית משמעותית למשק, המוערכת ביותר מ-400 מיליון שקל לשנה, בזכות הגדלת הסנכרון בין שעות הפעילות לבין שעות היום. המחקרים מראים שמעבר לשעון קיץ מביא לחיסכון של כ-0.3% בצריכת האנרגיה".

כיצד החלפת השעון משפיעה על הבריאות שלנו?

כמובן שישנו גם היבט בריאותי להחלפת השעון. חשיפה רבה יותר לאור, כפי שקורה בשעון קיץ, עוזרת לייצר בגוף יותר ויטמין D ואף מעודדת לבצע יותר פעילות גופנית, אך יש לתופעה הזו גם צדדים שליליים שונים, למשל פגיעה בשעון הביולוגי שלנו, שאינו מושפע משעונים חיצוניים, מה שפוגע בהתרגלות של הגוף שלנו לשינוי – למשל, בעייפות, בהפרעות שינה, בהעלאת הסיכון ללקות בהתקפי לב ועוד.

ומה עם ישראל? הסיבה להחלפת השעון הכרחית בארץ שלנו במיוחד, שכן לולא המעבר לשעון קיץ – השמש הייתה מעירה אותנו בסביבות השעה 4:30 בבוקר במהלך חודש יוני, כך שכל שכולנו היינו מאבדים זמן לא מבוטל של אור יום. מנגד, אם שעון הקיץ היה מאומץ גם בחורף – השמש הייתה מתחילה לזרוח בסביבות 7:30 בחודש ינואר, כך שישראלים רבים היו מתעוררים כשבחוץ עדיין חשוך.

תתעוררו בחושך או באור? (אילוסטרציה), צילום: yanalya / Freepik

שאלות ותשובות על השינויים בעקבות המעבר לשעון קיץ

עד מתי אפשר להניח תפילין בשעון קיץ?

ניתן להניח תפילין כל עוד עדיין לא החל צאת הכוכבים, בין אם מדובר בשעון קיץ או חורף. כאשר מדובר בשעון קיץ זמן השקיעה הוא בין השעות 18:30-19:50 ( תלוי בזמני השקיעה של אותו יום).

מתי נכנסת שבת בשעון קיץ?

זמן כניסת השבת בשעון קיץ משתנה כמובן בהתאם למיקום.אךך בעקבות ההחלפה לשעון קיץ זמני השבת יכנסו בשעה יותר מאוחרת בעקבות השינוי בזמני השקיעה.

בשעון חורף זמני כניסת השבת היו סביב השעות 16:10-17:20 (לאורך כל תקופת השעון), במעבר לשעון קיץ זמני כניסת השבת יהיו סביב השעות 18:00 - 19:20.

זמני כניסת השבת ב - 29.3 (יום מעבר השעון):

חיפה: 18:31
תל אביב: 18:37
ירושלים: 18:21
באר שבע: 18:31

מתי תפילה ערבית בשעון קיץ?

זמן תפילת ערבית בשעון קיץ משתנה בהתאם למיקום ולמנהג המקומי.

בדרך כלל, ניתן להתפלל ערבית:

  • בערב שבת וחג:
    • לפי השולחן ערוך: 40 דקות לאחר השקיעה.
    • לפי מנהג הגר"א: 72 דקות לאחר השקיעה.
  • בלילות רגילים:
    • לפי השולחן ערוך: צאת הכוכבים.
    • לפי מנהג הגר"א: 72 דקות לאחר השקיעה.

מומלץ לבדוק את זמני תפילת ערבית המדויקים בבית הכנסת שבו אתם מתפללים.

זמני טבילה במקווה בשעון קיץ?

זמני טבילה במקווה בשעון קיץ משתנים בהתאם למיקום המקווה ולמנהג המקומי.

אך בדרך כלל זמני המקוואות בשעון קיץ הם:

- בימי חול כ- 40 דק לפני השקיעה.

- בליל שבת החל מ - 10 דקות לפני השקיעה.

- במוצאי שבת וחג כ- 40 דקות לאחר צאת השבת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר