טובה יותר מאוזמפיק? התרופה החדשה שפועלת פי 5 טוב יותר

מחקר קליני חדש שבוצע על זריקה בשם VK2735, הפועלת באופן דומה לתרופה הפופולרית, פועלת מהר יותר ממנה • מהן השפעות השימוש בה ומתי היא תגיע לחנויות? כל הפרטים

אישה מזריקה לעצמה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

כולם מדברים על כמה אוזמפיק וזריקות דומות לה, כמו וויגובי וסקסנדה, מסייעות בירידה במשקל – ולא נתפלא אם בקרוב תרופה חדשה תעקוף אותן בסיבוב.

לפי תוצאות של מחקר קליני חדש, תרופה שזכתה לשם הזמני VK2735 התגלתה ככזו שגרמה לירידה גדולה במשקל, פי חמישה יותר מאשר אוזמפיק ו-וויגובי. ההתלהבות מהתרופה כל כך גדולה, שלאחר פרסום התוצאות בשבוע שעבר, מניות החברה, Viking Therapeutics שמה, זינקו ב-80%.

אוזמפיק, צילום: רויטרס

משתתפי המחקר הקליני הזריקו לעצמם מנה גבוהה של התרופה פעם אחת בשבוע למשך 13 שבועות, וכולם איבדו בממוצע לא פחות מ-14.5 קילוגרמים בזמן הזה, או 14.7% ממשקל גופם. כדי שמשתמשי אוזמפיק ו-וויגובי יקבלו תוצאות דומות, הם נאלצו להזריק לעצמם את התרופה פעם אחת בשבוע – על פני לא פחות מ-68 שבועות.

בשלב השני של המחקר השתתפו 174 מבוגרים בעלי משקל עודף או כאלו הסובלים מהשמנת יתר אשר להם לפחות מחלה אחת, כמו סוכרת בשלב 2. 140 מאלה הזריקו את התרופה פעם אחת בשבוע למשך 13 שבועות, בעוד 34 הנותרים לקחו פלצבו.

אלו שהשתמשו בפלצבו הורידו בממוצע 1.7% בלבד ממשקל גופם, בעוד האחרים, שהזריקו 10 מיליגרם של VK2735 פעם בשבוע על פני 13 שבועות, דיווחו כי הורידו בממוצע 12.9% ממשקל גופם. אלו שהזריקו כמות גבוהה יותר של התרופה, 15 מיליגרם, דיווחו כי הורידו 14.7% ממשקל גופם.

אישה עולה על משקל (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

התרופה עובדת בצורה דומה לאוזמפיק ולוויגובי, בכך שהיא מחקה את פעילות ההורמון GLP-1 בגוף, שמשפיע על הפחתת תחושת הרעב ועל עליית תחושת השובע, וגם מביא להאטת קצב התרוקנות הקיבה.

כדי שניתן יהיה להשתמש בתרופה באופן מסחרי, היא צריכה לעבור מחקר קליני נוסף וגדול יותר, ואם הכל יעבור כשורה - היא תוכל לקבל אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקני, שיאפשר לה להפיצו. עם זאת, חשוב לציין כי כמה מהמשתתפים במחקר הראשון דיווחו על תופעות לוואי כגון הקאות ובחילות, אם כי לא ברמות שעלולות למנוע מהתרופה להימכר בחנויות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר