סקסנדה, אוזמפיק - רגע לפני שתקחו זריקה לירידה במשקל: כל מה שחייבים לדעת

זריקות ההרזיה נכנסו לחיינו לפני כמעט ארבע שנים ונראה שיש להן תוצאות טובות, אנשים באמת מצליחים לרדת במשקל בזכותן • האם זה באמת מחזיק מעמד ומה עם תופעות הלוואי? • הנה כמה דברים שצריך לקחת בחשבון לפני שמתחייבים לזריקה שמבטיחה קסם

זריקות לירידה במשקל - כל מה שצריך לדעת //שירלי קורן

מתלבטים אם לקחת את הזריקות לירידה במשקל, מרגישים תקועים וחושבים שזה אולי הפתרון הנכון, או אולי אתם כבר לוקחים את הזריקה ומפחדים להפסיק כדי לא לעלות חזרה במשקל?

בארבע השנים האחרונות כמות האנשים שמנסים לעשות דיאטה ולרדת במשקל עלתה פי 2 ועומדת על כמעט 50% מהאוכלוסייה הבוגרת. אחד מכל שני אנשים מנסה או רוצה לרדת במשקל. יחד עם הרצון גם צצים כל הזמן טרנדים, כדורים, תוכניות ותרופות שונות שאמורות לעזור לנו להשיג את המטרות שלנו.

מאז שזריקות ההרזיה נכנסו לחיינו נראה שיש להן תוצאות טובות, אנשים באמת מצליחים לרדת במשקל בזכותן. אבל האם התוצאות באמת מחזיקות מעמד?

זריקת ההרזיה שניתנת היום למטרת ירידה במשקל נקראת סקסנדה. (ישנה גם תרופה נוספת שנקראת אוזמפיק שניתנת לטיפול בחולי סכרת ולא לירידה במשקל, נכון לעכשיו). התרופה מחקה את פעילות הורמון glp1 בגוף שמשפיע על הפחתת תחושת הרעב, עליית תחושת השובע וגם האטת קצב התרוקנות הקיבה. כדי לקבל אישור לשימוש בתרופה צריך להיות ב-BMI (מדד המתאר יחס בין גובה למשקל) של 27 עם גורם סיכון אחד או יותר להשמנת יתר. ‪בנוסף, נדרש מכתב מדיאטנית שאת נמצאת במעקב תזונתי וייעוץ טרם תחילת השימוש בתרופה, כדי לוודא שיש לך מעקב צמוד ועבודה על הרגלי אכילה נכונים‬‬.

תגיעו מוכנים לתופעות לוואי 

הבעיה העיקרית של התרופה שהיא מביאה בעקבותיה לא מעט תופעות לוואי.‬ אנשים רבים יפסקו להשתמש בתרופה בשל נשירת שיער, דיכאון, עייפות, בחילות וכאבי בטן שממילא מונעים מהם לאכול, ולכן יחוו ירידה במשקל. 

מי אמר שחייבים להיות רעבים כדי לאכול עוגה? 

אם אתם חווים אכילה שהיא לא רק פיזיולוגית מתוך רעב, אלא גם בגלל סיבות רגשיות שונות כמו עצב, כעס, תסכול, עייפות, שעמום או עצבים - העובדה שתהיו שבעים מההזרקה לא תעצור בכם להמשיך ולאכול עוד ועוד - בעיקר כשייעלמו תופעות הלוואי.
‬‬‬

1 מכל 2 אנשים מנסה לרדת במשקל. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

החלטתם לקחת את הזריקה אבל רוצים להגדיל את הסיכויים להצליח?

1. סדרו את התזונה שלכם - במקום להסתכל על זה כמו זריקת קסם, תחשבו שהיא יכולה להיות זרז לירידה, אבל בלי בסיס נכון ובלי אכילה מסודרת הירידה גם תהיה פחות איכותית וגם יגדל הסיכוי לעלות הכל בחזרה. נסו להכניס שגרת אכילה טובה ומסודרת, לאכול 3 פעמים ביום ועוד שלושה נשנושים בין הארוחות, גם אם מדובר בארוחות קטנות יותר ממה שהייתם אוכלים לפני.

2. הקפידו על חלבונים וירקות - אכילת חלבונים מספקת תעזור לירידה איכותית ולשמירה על מסת השריר בשילוב עם אימונים. אכילת ירקות תעזור לתת לגוף ויטמינים ומינרלים חשובים, סיבים תזונתיים, וגם לשמור על פעילות תקינה של חיידקי המעי. שלבו אותם בכל ארוחה.

3. התאמנו! פעילות גופנית היא אחד מהעקרונות החשובים שיעזרו בירידה איכותית וישמרו על מסת השריר והתוצאות. אל תחכו לרגע שתרדו במשקל כדי להתחיל להתאמן.

4. אל תעשו את זה לבד - הקיפו את עצמכם בצוות מקצועי שיעזור להתאים את הדרך ולמקסם את איכות התוצאות. שמרו על מעקב רופא קבוע כדי לראות שהמינונים מתאימים, ולמדו איך לשנות אותם בהתאם לתופעות הלוואי ולתוצאות. קבעו פגישה חודשית עם דיאטנית כדי לעבוד על אכילה מסודרת והתאמת התפריט לאורח החיים.

שמירה על העקרונות האלה תעזור לירידה במשקל גם ללא הזריקה, אבל יחד עם זאת ישנם אנשים שהזריקה יכולה לתת להם את ה"בוסט" הראשוני לתהליך. חשוב לזכור שלא לכולם זה מתאים, לא על כולם זה עובד ויש לקחת בחשבון את תופעות הלוואי ואת העקרונות החשובים כדי שזה יצליח.

שירלי קורן, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר, מייסדת אפליקציית הכושר FitMama.
להורדת האפליקציה לחצו כאן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר