בעידן שבו הגבולות בין ילדות לבגרות מיטשטשים, צעצועים כבר מזמן לא שייכים רק לילדים. תנועת ה-Kidult - שילוב של Kid (ילד) ו־Adult (מבוגר) מתארת את המבוגרים שמאמצים תחביבים, צעצועים ותרבות שבעבר נחשבו לבלעדיים לילדים. זו לא גחמה ילדותית אלא מגמה עולמית שמגלמת בחירה מודעת להכניס שמחה, נוסטלגיה ויצירתיות לחיים הבוגרים ולעיתים גם אמירה חתרנית נגד נורמות של רצינות ולחץ.
כדי להבין את עוצמת התופעה, כדאי להכיר את חברת המחקר "Circana", גוף מחקר בינלאומי שמוביל את תחום ניתוח מגמות הצרכנות בעולם. בדוחות שפרסמה החברה נמצא כי קהל ה-Kidult מהווה כיום חלק מרכזי משוק הצעצועים, והתחזית היא שעד 2034 שליש ממכירות הצעצועים באירופה יהיו למבוגרים. בארה"ב, כמעט מחצית מההורים מודים שהם בעצמם אוספים או משחקים בצעצועים - לא רק עבור הילדים אלא גם לעצמם.
לבובו: בובה שהפכה לאייקון תרבותי וכלכלי
בלב הסערה ניצבת לבובו - בובה פרוותית, מוזרה וחמודה בעיצובו של קסינג לונג - אמן הונג קונגי בלגי המתגורר בהולנד והושפע ממיתולוגיה נורדית ופולקלור אסייתי. לונג יצר ב־2015 את סדרת הספרים והאיורים "The Monsters", ממנה התפתחה לבובו כדמות מרכזית. ב־2019, שיתוף פעולה בלעדי עם Pop Mart הפך את הדמויות מהספרים לאוסף בובות אספנות וויראליות שנמכרות בעיקר בקופסאות הפתעה והפכו לאובייקט נחשק בקרב מבוגרים וילדים ברחבי העולם.
אבל לבובו היא לא הדמות היחידה. היא מובילה "שבט" של יצורים דמיוניים, כל אחד עם עיצוב, אופי וסיפור משלו, כמו מוקוקו הרגועה, טייקוקו החכמה, זימומו הביישנית, פאטו השובב, ספוקי המסתורי ופיפו מלא שמחת החיים. כל אחת מהדמויות מופיעה בעשרות וריאציות, צבעים ותלבושות, מה שהופך את האיסוף לאתגר מתמשך ולתחביב אמיתי עבור מבוגרים. לא במקרה, ב-2024 בלבד, קו המוצרים של לבובו הניב הכנסות של יותר מ־870 מיליון דולר עם זינוק של מאות אחוזים במכירות.
מהמדף לאינסטגרם: איך לבובו הפכה לסמל סטטוס
הטירוף סביב לבובו התפוצץ כשליסה מלהקת הבנות הדרום קוריאנית "בלאקפינק" נצפתה עם מחזיק מפתחות של הבובה, מה שהפך אותה במהרה לטרנד בינלאומי. בעקבותיה סלביות רבות דוגמת ריהאנה, אמה רוברטס, דואה ליפה וליזו, לצד מובילי אופנה ומשפיעניות רבות הציגו את האוספים שלהם ברשתות החברתיות ודיברו על הטירוף סביב הבובה - וזה הרבה מעבר ללייקים או טרנדים ויראליים.
הפסיכולוגיה של נוסטלגיה ומשחק
המשיכה של מבוגרים ללבובו ולצעצועים דומים אינה מקרית. מחקרים בפסיכולוגיה מראים שנוסטלגיה והכמיהה לתקופות פשוטות ובטוחות יותר משמשת כמנגנון הגנה נפשי ומפחיתה חרדה. לבובו לא מזכירה צעצוע מסוים מהעבר אלא מעוררת תחושת ילדות כללית, חופש, נוסטלגיה ופלא.
מעבר לכך, משחק אצל מבוגרים הוא כלי מוכח להפגת מתחים, שיפור תפקוד מוחי ועידוד יצירתיות. עצם האיסוף, הסידור או הלחיצה על הבובה מספקים הפוגה מודעת מהלחץ היומיומי ומחזירים אותנו לרגעים של נחת. הפיזיות של הבובה - המגע, המשקל, האפשרות להחזיק אותה - כל אלה מספקים חוויה חושית שמסכים לא יכולים להחליף. עבור דור שמבלה שעות מול מסכים, צעצוע מוחשי הוא עוגן רגשי ומקום מפלט מהעולם הדיגיטלי.
"מכוער-חמוד" - האסתטיקה שמנצחת
הקסם של לבובו טמון בשילוב בין חמידות לאסתטיקה משונה: גוף פרוותי קטן, עיניים גדולות, אוזניים מחודדות וחיוך מלא שיניים חדות. הבובה מתכתבת עם אסתטיקת ה-"Ugly Cute" - מונח המתאר מראה שמצליח להיות גם מתוק וגם מעט קריפי ומעורר תגובה רגשית חזקה.
הפסיכולוגיה קבעה מושג בשם "Cute Aggression" - הדחף לחבק או ללחוץ משהו חמוד עד כאב. לבובו לא לבד בזירה הזו: היא חלק ממסורת ארוכה של בובות שמאתגרות את גבולות היפה והנורמטיבי ומאפשרות למבוגרים לאמץ מוזרות, ייחודיות והומור עצמי.
בין הדמויות הבולטות בז'אנר הזה אפשר למצוא את קיופיי (Kewpie) - בובה עגלגלה עם עיניים גדולות שנוצרה כבר ב-1909 והפכה לאייקון תרבותי; טרולים (Troll Dolls) - בובות עם שיער צבעוני פרוע ופנים שובבות שהפכו ללהיט עולמי משנות ה-60, בליית' (Blythe) - בובה עם ראש גדול ועיניים משנות צבע שנולדה ב-1972 וזכתה לקאמבק בשנות ה-2000 ובראץ (Bratz) - בובות אופנתיות ובעלות אופי חצוף שהושקו ב-2001 והפכו לסמל של תרבות נעורים ואופנה.
כל אחת מהבובות הללו היא מותג רשמי, נמכרת ברחבי העולם ומוזכרת תדיר בפרסומים, תערוכות ומוזיאונים - כולן חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של תרבות הצעצועים והאספנות למבוגרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו