פסיכולוגים מזהירים: טרנד הלבובו מסוכן לבריאות הנפשית

בובת הלבובו הפכה לטרנד הבולט ביותר בתקופה האחרונה, עם קהל מעריצים אובססיבי, תורי ענק ופאשניסטות שתולות את הבובות על תיקי היד שלהן • למרות ה"הייפ" העולמי, פסיכולוגים מצננים את ההתלהבות

לבובו. צילום: EPA

אם הייתם צריכים הוכחה עד כמה תרבות הצריכה של 2025 איבדה פרופורציות, מספיק שתעיפו מבט אחד על בובת הלבובו. מה שהתחיל כבובת אספנות נישתית של האמן קאסינג לונג, יליד הונג קונג המתגורר בהולנד, הפך בשנה האחרונה לאובססיה עולמית שמגלגלת מאות מיליונים, מייצרת תורי ענק ונחשבת ניסוי פסיכולוגי מרתק ולעיתים מסוכן לדור שלם שמחפש שייכות, שליטה ונחמה.

קשה להסביר מהו בדיוק הדבר הזה שהגיח כמעט משום מקום ומשך אליו בכוח כמעט מיסטי קהל מעריצים אדוק - החל מבומרים ועד ילדות דור האלפא, מגיימרים מופנמים ועד בלוגריות לייפסטייל, מאייקוני אופנה כמו ריהאנה ועד בנות דור ה-Z שמסתובבות עם לבובו כתליון על תיקי המעצבים שלהן.

בובת "לבובו" המחוברת לתיק של הרמס, צילום: GettyImages

לבובו, בובה פרוותית בעלת אוזניים מחודדות, עיניים גדולות וחיוך שלא ברור אם הוא שטני או מלאכי, הפכה לסנסציה ויראלית שמחברת בין עולמות: צעצוע, אקססורי אופנתי וגם מועדון חברתי סגור.

במשך שנים הייתה הבובה מוצר נישתי של Pop Mart הסינית, אך בזכות שיווק אגרסיבי, מהדורות מוגבלות והשקות פתע, הפכה לבובו לסמל תרבותי ולמושא תשוקה קולקטיבי. רק ב-2024 לבדה הכניסה הבובה כ-400 מיליון דולר - 22 אחוזים מהכנסות החברה, כשבובות נדירות נחטפו מהמדפים תוך דקות. 

הטרנד הכי חם של השנה עלול להיות מסוכן. לבובו, צילום: EPA

הפסיכולוגים מזהירים: מדובר בתופעה מסוכנת

מאחורי הטרנד הפופולרי, מסתתר אפקט פסיכולוגי עמוק. לפי עמדותיהם של ד"ר טרייסי קינג, פסיכולוגית קלינית, וד"ר דניאל גלייזר, מומחה לפסיכולוגיה צרכנית, כפי שפורסמו בכתבה שחקרה את הנושא באתר Tyla ומבוססות על מחקרים עדכניים, צעצועים כמו לבובו הפכו למנגנון ויסות רגשי עבור דור שמרגיש שהעולם נשמט לו מהידיים.

הם מדגישים כי המעבר ממטרות גדולות ל"מיקרו-יוקרה", כמו בובת לבובו, הוא לא מקרי - זו דרך לרכוש שמחה מיידית, להרגיש חלק ממשהו ולווסת חרדה. מחקרים עדכניים מחזקים את המסקנה הזו ומצביעים על כך שאספנות כפייתית של צעצועים עלולה להוביל לעלייה בחרדה, בדידות ו-FOMO (הפחד מלפספס דברים).

בובות לבובו בחנות פופ מארט, צילום: EPA

הקהילה סביב לבובו היא כבר מזמן לא עוד קבוצה של אספנים - מדובר בכת של ממש: קהילות סגורות, טקסי רכישה, שפה פנימית ומעריצים שמוכנים להמתין לילות בתור. ברשתות החברתיות אפשר למצוא תגובות כמו: "הבובה הזו שולטת לי בחיים", "אני לא נרגע עד שאני משיג את הדגם הנדיר" או "התחלתי בשביל הכיף ועכשיו אני לא מצליח להפסיק". לצד ההתלהבות יש גם קולות אזהרה: "זה כבר לא תחביב, זו אובססיה מסוכנת", "החברים מתרחקים - נשארתי רק עם הקהילה של לבובו".

הפופולריות המטאורית של לבובו הולידה גם שלל תיאוריות קונספירציה: יש המאמינים שמדובר בשד אמיתי, קמע אפל או בובה שמביאה מזל רע - תיאוריות שמתחזקות במיוחד בתקופות של חוסר ודאות ומספקות תחושת שליטה והסבר לעולם מבלבל.

אחרים טוענים שמדובר במניפולציה צרכנית מתוחכמת של Pop Mart, שמייצרת מחסור מלאכותי כדי לדחוף את הקהל לקנות עוד בובות. העיסוק בהלבשת הלבובו, רכישת בגדים זעירים ואקססוריז, הפך לטקס צרכני ולדרך לבניית זהות אישית דרך הבובה. עבור רבים, זו לא רק רגרסיה ילדותית אלא ניסיון להיטמע בקהילה, להרגיש חלק מטרנד עולמי ולהתחבר לאייקונים הגדולים של התרבות.

עבור רבים, זו הדרך להרגיש חלק מטרנד עולמי, צילום: AFP

מבחינה תרבותית, תופעות דומות כבר נראו בעבר: טירוף הטמגוצ'י בשנות ה-90, היסטריית בובות הביני בייביז, או ה"פאנקו פופ" של העשור הקודם, אבל לבובו מייצגת שלב מתקדם בהרבה - שילוב של כלכלה דיגיטלית, קהילות וירטואליות, שיווק אגרסיבי וחרדה חברתית שמועצמת על ידי רשתות. בעוד שפעם צעצועים היו כלי משחק או נוסטלגיה, היום הם הפכו לאמצעי הישרדות פסיכולוגי ולפעמים גם למלכודת.

ניתן לומר שהטרנד של לבובו הוא לא סתם גחמה חולפת, הוא תמרור אדום שמציף עד כמה קל להפוך צורך בנחמה לאובססיה יקרה. צעצוע קטן הצליח לחשוף את החרדות, הלחצים והבדידות של דור שלם ולהפוך אותם למודל עסקי משומן במיוחד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר