הוועדה המחוזית ירושלים דנה השבוע בהפקדת התוכנית להקמת מגדל אייקוני ובית מלון במתחם אפשטיין, על ציר הרכבת הקלה בירושלים.
מדובר במגדל בן 40 קומות שתוכנן ע"י משרד האדריכלים הבינלאומי "אדריאן סמית וגורדון גיל", שאמון גם על תכנון ה"בורג' חליפה" המפורסם בדובאי.
התוכנית, ביוזמת חברת בי.טי.ווסט, מתפרסת על שטח כולל של כשבעה דונם, והיא ממוקמת בקצה הצפוני של שכונת קריית יובל, בצמוד לתחנת הרכבת הקלה בהר הרצל וחניון חנה וסע.
יצוין כי מדובר במתחם בעל מיקום ייחודי בקו הרכס העובר בשדרות הרצל, המהווה מעין נקודת-קצה עירונית הצופה אל נוף מרהיב של הרי ירושלים והמוסדות הלאומיים בהר הרצל ויד ושם.
התוכנית כוללת הקמה של 240 יחידות דיור במגדל בן 40 קומות, כאשר 48 מכלל יחידות הדיור יוקצו עבור דירות קטנות. כמו כן היא כוללת הקמת בית מלון בשטח של כ-9,000 מ"ר, ומבנה ציבור לתרבות בשטח של כ-5,000 מ"ר.
במהלך הדיון הוצגו לוועדה שתי חלופות לבינוי בהתאם למדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, שמטרתה העצמת הבינוי ועירוב שימושים לאורך צירים אלו. חלופה אחת כללה שני מבנים בגובה 20-30 קומות, וחלופה נוספת המציעה מבנה אחד בגובה 40 קומות על בסיס צר, זאת כדי ליצור "מרפסת עירונית" רחבת ידיים המשקיפה אל הנוף ונקודת ציון ייחודית, וכן צמצום של חסימת המבטים לנוף.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "לחלופת הבניין הבודד יתרונות משמעותיים מבחינת המרחב הציבורי, וכן יתרונות סביבתיים של הפחתת הצללה ורוחות. פתיחה של כיכר נהדרת בגודל של כשלושה דונם שמאפשרת מפגש מרגש של קצה העיר עם היערות הרציפים שממשיכים ממנה והלאה. שימוש מיטבי בנוף הניבט מהעיר, חלופת מגדל תמיר יחיד מספקת לעיר חוויה של טבע ואוויר הרים תוך שמירה על היערות היקרים לכולנו".
התוכנית מצטרפת לשורת תכניות המממשות את מדיניות הוועדה לבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, שמטרתה ציפוף העיר לאורך צירים אלו, מתן העדפה לשימוש בתחבורה ציבורית ושילוב עירוב שימושים המסייע להפוך את הרקמה העירונית לפעילה מגוונת ומעניינת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו