הוקוס פוקוס: הנסיעה בין תל אביב לבאר שבע תתקצר

ל-38 דקות בלבד, המפרץ המזוהם במדינה יהפוך ידידותי לסביבה, עם שכונות חדשות, פארקים מטופחים ואזורי הייטק, ואפילו נחל המריבה, “האסי”, יגיע עד לביתם של תושבי בית שאן • פנטזיה או מזרח תיכון חדש? בתוך פחות מעשור, כל זה עשוי להפוך לחלק מהמציאות היומיומית שלנו

הנסיעה בין תל אביב לבאר שבע תתקצר . צילום: freepik_

איך יוצרים קסם בזמן מלחמה? לוקחים שרביט דמיוני, עוצמים עיניים, אומרים הוקוס פוקוס וחולמים על מציאות חדשה. והחלום הזה, כך נראה, מתחיל להתגשם: עד סוף העשור המשוגע הזה, מדינת ישראל עשויה להיראות שונה לגמרי ממה שאנחנו מכירים היום.

זה מתחיל ב"מרחבים" בצפון ובדרום, או בשם הישן והמגביל יותר: "פריפריה". באילו עוד מקומות נוצרה הזדמנות אמיתית לקחת את כל המגרעות ולחולל מהפכה שתשנה את פני האזור מהיסוד? רק נזכיר שחיילי המילואים זכאים כיום, בהתאם לעמידה בקריטריונים, להנחות משמעותיות ברכישת קרקע לבנייה נמוכה: וילות, קוטג'ים, בתים דו-משפחתיים וארבע-משפחתיים באזורים בעלי עדיפות לאומית.

בכתבה הבאה, שנכתבה בשיתוף מינהל התכנון, ניקח אתכם למסע אל העתיד – לעבר המקומות החדשים שיקומו מן האפר וילבשו צורה חדשה לחלוטין, כמעט כמו עוף החול. מוכנים להכיר את "המרחבים החדשים" של מדינת ישראל?

 קרית שמונה  פי שלושה

אלפי דירות נפגעו במהלך המלחמה בקריית שמונה, התושבים פונו והעיר חוותה פגיעות רבות. כעת, הגיע הזמן לשיקום: שתי תוכניות חדשות צפויות לשלש את מספר תושבי קריית שמונה, כך שהאוכלוסייה תגיע ל-70,000 תושבים, לעומת 25,000 לפני המלחמה וכ-6,000 המתגוררים בעיר כיום.

הפרויקט כולל בניית כ-6,800 יחידות דיור חדשות, כ-900,000 מ"ר לשטחי תעסוקה ולתעשיית הפודטק המתפתחת בעיר, שטחי מסחר, מבני ציבור, שטחים פתוחים ועוד.

התוכנית הראשונה מציעה שכונה חדשה בחלק הדרום-מזרחי של קריית שמונה, דרומית לכביש 9779 ומזרחית לאזור התעשייה המקומי. אזור זה, שאינו נמצא בתחום שיפוט העיר, צפוי להתווסף אליה כחלק מהרחבתה מזרחה, בשטח של כ-1,702 דונם. הרובע החדש יכלול 2,514 יחידות דיור, לצד אזור תעסוקה בהיקף של כ-500,000 מ"ר וכ-20,000 מ"ר למסחר. הדובדבן שבקצפת - תחנת רכבת שאושרה על ידי הממשלה, שתשמש כקישור מהעיר לצפת, כרמיאל ומשם לתל אביב.

התוכנית השנייה, גם היא של רמ"י, מציעה שכונה חדשה עם 4,000 יחידות דיור ממזרח לגבעת שחומית, מדרום למנחת המטוסים ומצפון לדרך 9779. בתוכנית זו מוצע הקמת רובע עירוני מעורב שימושים, אשר במרכזו פארק עירוני ובו זורם נחל, הקולט את מי נחל עיון ונחל שניר.

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, ציין: "קיבלנו את אישור הותמ"ל להקמת שלוש שכונות חדשות למגורים – אחת מהן כבר עברה את שלב ההתנגדויות והתקדמה לתכנון מפורט עם תקציב וסיכומים. למרות שמדובר באירוע כלכלי וניהולי מורכב, אני רואה במלחמה הזדמנות אדירה לצמיחה. שיפוץ העיר, הקמת שכונות חדשות, התחדשות עירונית, האוניברסיטה שהוכרזה, הרכבת שנבנית והמרכז הרפואי החדש – כל אלו הם מנופי צמיחה אדירים לעיר ולתושביה".

 נהריה  10,000 דירות ומרינה

נהריה, עיר שהוקמה אמנם לפני קום המדינה, נבנתה באופן מתוכנן ומסודר, מה שמקנה לה יתרונות משמעותיים. העיר נוסדה בפברואר 1935, ונבנתה סביב רשת רחובות (“גריד”) המעודדת הליכתיות ועירוב שימושים, עם מסחר, מסעדות ובתי קפה לאורך הרחובות והשדרה הראשית, שמגיעה עד לים; ואכן, לא פלא – בשנים האחרונות נצפות בעיר חברות נדל”ן, קרנות ויזמים פרטיים, המשקיעים רבות בתהליכי עיבוי, פרויקטי חיזוק מבנים ופינוי-בינוי, אשר עתידים לשנות את פני העיר.

ורד סולומון ממן, האדריכלית הראשית במשרד הבינוי והשיכון, ציינה: “מיד עם תחילת עבודתנו בעיר, גילינו את הפוטנציאל הגדול שלה. על כן, החלטנו להרחיב את הסכם הגג המוצלח עם העיר ולהשקיע מיליוני שקלים בתכנון ופיתוח תכניות ותשתיות, שיתמכו בחידוש ובהרחבת העיר. המטרה היא להשביח את המרחב העירוני הקיים ולשלבו בסגנון החיים שהאנשים מחפשים בצפון הארץ, כך שלא תהיה תחושה של תוספות חדשות לצד עיר ותיקה. ההסכם המעודכן כולל הקמת מרינה חדשה, בתי מלון ובתי דירות בהיקף של כ-10,000 יחידות דיור ברחבי העיר”.

נהריה studio sabra, צילום: (הדמיה): סטודיו תאו ולבנט אדריכלים

דוגמה מובהקת לתהליכי התכנון הללו היא חידוש מרחב “הגעתון” בעיר. מצד אחד, זהו נכס ייחודי עבור העיר, נחל שעובר במרכז העיר, בדומה לערים מרהיבות רבות ברחבי העולם. מצד שני, הנחל עלה על גדותיו בינואר 2020, וגרם לאסון כבד, כשגבה את חייו של תושב העיר שניסה להציל משפחה שנסחפה בשיטפון.

כחלק מחידוש המרחב, הוכרזה תחרות לעיצוב ותכנון אורבני חדש לשדרות הגעתון. ההצעה הזוכה במקום הראשון נמסרה על ידי האדריכלים Studio Sabra, בראשותם של ד”ר אדר’ גבריאל שווקה ואדר’ רותם שניצר שווקה; סטודיו תאו: אדר’ נוף רוני גורן ואדר’ ניקולס פצ’רסקי; ולבנט אדריכלים: אדר’ רועי טל ודוד רמירז אינפנטה, המתמחה בניהול מים.

בנוסף, עתיד להיבנות פרויקט חדש על קרקע ששימשה בעבר לתעשייה, באותו שטח שבו עמד מפעל “זוגלובק” לשעבר. התוכנית, שנקראת “לב העיר נהריה”, כוללת פרויקט משולב עם כ-1,800 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מלונאות, דיור מוגן, וכמובן שטחי ציבור לרווחת הדיירים. פרויקט זה יהווה את שער הכניסה החדש לעיר.

Nir_david צילום : ויקיפדיה,

 בית שאן  האסי יזרום לעיר

דוגמה לצורך ארצי: תוכנית חדשה להקמת שכונת מגורים בבית שאן כוללת הכנסה של נחל האסי לעיר, עם תכנון של כ-2,870 דירות ב-4-6 קומות. מדובר בפרויקט משמעותי שיתקיים בשטח המוניציפלי החדש שהועבר בהסכמה בין הרשויות המקומיות של עמק המעיינות ובית שאן. במסגרת התוכנית, המים המגיעים מהאסי והקיבוצים, אשר כיום זורמים בתעלות חקלאיות, ישוחררו לנחל הקיבוצים הישן (שאינו בשימוש כיום). המורד של נחל זה, תעלת שפרינצק, יזרום אל תוך העיר בית שאן.

התוכנית כוללת גם שטחים נוספים: כ-19,000 מ”ר עבור מסחר ותעסוקה, כ-40,000 מ”ר עבור מבני ציבור, וכ-230 דונם עבור שטחים פתוחים. השכונה מתוכננת במערב העיר הקיימת, לאורך הגבול עם מועצה אזורית עמק המעיינות. כיום יש בשטח שכונה מטעי דקלים, ובחלקה הצפוני קיימת תעלה גלויה (תעלת שפרינצק).

עבודת התכנון נעשתה על ידי אדריכלית לילך הראל ואדריכלית קסניה יורקובסקי ממשרד רית’ינק אדריכלים. סולומון ממן, אשר שימשה כמהנדסת העיר בית שאן לשעבר, הוסיפה: “אני גאה היום, מתוקף תפקידי במשרד הבינוי והשיכון, להמשיך את המלאכה של קידום ותכנון העיר. השכונה החדשה, הממשיכה את העיר מערבה, תהווה כניסה חדשה לעיר וחזית חדשה שפונה אל נחל שנחשב לחצר האחורית של העיר. אני מאמינה שכמו בערים רבות אחרות, הטיפול בנחל ובדפנות שלו במסגרת הפיתוח החדש, ייתרמו רבות לעיר.”

 נוף הגליל  מייק-אובר בארבע שנים

למה לגור בנוף גליל? הנוף הוא רק בונוס: בעמקי הגליל התחתון, בלב נוף קסום של שדות ירוקים והר תבור המפעים, שוכנת נוף הגליל, עיר שהפכה בשנים האחרונות לסמל של התחדשות ובנייה בצפון הארץ. העיר, שבשנים האחרונות חוותה שינוי משמעותי, מציעה לתושביה שילוב נדיר של חיים אורבניים ומודרניים לצד קרבה לטבע הקסום, תוך שמירה על האיכויות הטבעיות שסובבות אותה.

נוף הגליל, צילום: דוברות נוף הגליל

אז איך הפכה נוף הגליל לעיר הצפונית היחידה שהיקף ההשקעות בה נאמד במיליארדי שקלים, דווקא בימים שבהם אנו מתמודדים עם מלחמה מתמשכת ומציאות חסרת ודאות כלכלית? כדי לענות על השאלה, נצטרך לחזור שבע שנים אחרונה, לתקופה שבה נבנו היסודות להתפתחות ולשינוי האדיר שפירותיו נראים כיום בכל פינה בנוף. מוכנים? קחו אוויר: דיור בר השגה ומערכת חינוך מצטיינת, תעסוקת הייטק בשפע, ביטחון אישי גבוה, תרבות וספורט, תחבורה ציבורית מתקדמת, סביבת חיים בחיק הטבע, לצד פארקים, ריאות ירוקות וגינות מטופחות, מרכזי מסחר ובילוי מודרניים, ומעל הכל – איכות חיים ואוויר נקי בכל ימות השנה.

לצד כל זה, השינוי המשמעותי ביותר שמציגה נוף הגליל: שיא ישראלי של פינוי-בינוי בפרויקט אחד – ארבע שנים בלבד מהפנייה הראשונית לדיירים ועד לאישור התוכנית, יוצא לדרך פרויקט התחדשות עירונית ענק, הכולל הריסה של 120 דירות בעיר, כשבמקומן ייבנו 778 דירות חדשות בשבעה מגדלים.

בנוסף, מדובר בתוכנית פינוי-בינוי הראשונה במחוז צפון שנעשית ביזמות פרטית, ללא השלמה כלכלית מטעם המדינה, דבר שמעיד על הכוח הכלכלי והחברתי של העיר. ראש העיר נוף הגליל, רונן פלוט, מסביר את המדיניות של העירייה בנושא: “אנו פועלים בכל הכוח והמשאבים שיש לנו על מנת להניע התחדשות עירונית, ובמקביל לא מתפשרים בשום אופן על איכות הבנייה והשירותים הנצרכים לתושבים”.

 מפרץ חיפה ים של אפשרויות

102 אלף דירות: מפרץ חיפה עומד לקראת שינוי משמעותי, כאשר התוכניות כוללות מחיקה של המצב הקיים על פני 30 אלף דונם. בשלב הראשון, יקודמו תוכניות למתחמים שאינם מושפעים מפעילות המפעלים, במטרה להנציח את המטרופולין. התוכנית הראשונה שתקודם היא מתחם חוות המיכלים של תש"א. המטרה כאן היא הרחקת חומרים מסוכנים ממרכזי האוכלוסייה והקניית מרחב אורבני איכותי, שיתחבר לשכונות הקיימות ויהיה נגיש לחוף הים, תוך חיבור של קריית חיים לכיוון נשר וחיפה.

גבעת זמר חיפה, צילום: (הדמיה): משרד מיקי אוטמזגין

המרחב מחולק לארבעה מתחמי תכנון, בהם אושרה פריסת ייעוד הקרקע העקרונית בין שטחי מגורים, תעסוקה ותעשייה, במטרה להבטיח סביבת חיים איכותית ונקייה ממטרדים. זה יאפשר הפחתת שימוש ברכב הפרטי ויבטיח נגישות של תושבי האזור לשטחים הפתוחים, תוך הטמעת גישות חדשניות בתוכניות המפורטות בנושאי חנייה, חסכון באנרגיה, הליכתיות, חום עירוני ועוד.

יתוכננו במרחב כ-102,000 יחידות דיור בתמהיל מגוון, כולל צרכי הציבור הנלווים להן; בנוסף, כ-11,000,000 מ"ר יוקצו לתעסוקה ומסחר (בנוסף לכ-2,700,000 מ"ר בקריית אתא), כ-5,000,000 מ"ר לתעשייה, כ-650 דונם לפארק לוגיסטי וכ-3,500 חדרי מלון. מעבר לכך, יוקם פארק מטרופוליני בהיקף של כ-6,000 דונם שישרת את תושבי חיפה והקריות, ויכלול שימושי פנאי ונופש כגון מרכז ספורט, פארקי מים ועוד. כיום קיימים במרחב זה כ-145,000 מקומות תעסוקה, כאשר הפוטנציאל בתוכנית צפוי להגיע לכ-760,000 מקומות תעסוקה במגוון רחב, הכולל תעשייה מתקדמת, מסחר ושירותים.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אשר יזם את המהלך לשינוי פני המפרץ, ציין: "אחרי שהפכנו את פינוי המפעלים לעובדה מוגמרת, כאשר אישרנו חלופה תכנונית למפרץ, ישנה חשיבות רבה לקידום התוכניות המפורטות החלופיות, שיהפכו את האזור למוקד תפקודי אזורי המניע את הכלכלה ומצמיח את המטרופולין כולו". עורכי התוכניות: דרמן ורבקל, יער אדריכלים, עדן בר וארי כהן.

 אשדוד  פינוי מפעל יוסיף 70 אלף דירות

ההחלטה להעתיק את מפעל אלת"א הוותיק באשדוד למיקום חדש היא צעד משמעותי להתפתחות העיר ולהגברת האיכויות החיים של תושביה. העתקת המפעל תאפשר את פיתוח שטח הקרקע שבו הוא ממוקם כיום, המשתרע על כ-9,500 דונם, לטובת בניית כ-70,000 יחידות דיור, שצפויות להוסיף כ-300,000 תושבים חדשים לאשדוד.

התוכנית תוביל גם לפיתוח אזורי תעשייה, תעסוקה ומסחר בעיר, על השטח המפונה, מה שיתרום ליצירת מקומות עבודה חדשים ולחיזוק הכלכלה המקומית. כמו כן, התוכנית כוללת תכנון שטחים למבני ציבור ולמערכת כבישים מפותחת, דבר שיביא לשיפור ניכר בתשתיות העירוניות.

מיקום המפעל הנוכחי במזרח אשדוד מגביל את האפשרות לקדם תוכניות מגורים ותעסוקה ברדיוס של 2 קילומטרים ממנו. לכן, העתקת המפעל לאתר חדש באשדוד, תוך שמירה על הפעילות הקיימת והעתידית שלו, מהווה פתרון אופטימלי.

בהובלת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הוחלט כי המדינה תקצה למפעל שטח חלופי בגודל של כ-250 דונם במיקום מוסכם באשדוד, כאשר עלות ההעתקה נאמדת בכ-3.94 מיליארד שקל. הבחירה במיקום החדש נעשתה לאחר בחינת מספר חלופות, כדי להבטיח שהתוכנית תתאים לצרכים של המפעל ולמגבלות הבנייה שסביבו. בנוסף, המגבלות הללו יופנו לכיוון דרום, שם מיועדת להיבנות שמורת טבע.

התכנית להעתקת המפעל קודמה לראשונה ב-2018 וכעת נראות תוצאות ראשונות. על פי התכנון, הפינוי יושלם בתוך ארבע שנים ממועד אישור התוכנית, כאשר רמ”י תישא בעלויות ההעתקה, כולל הריסת המבנים, טיהור הקרקע ושיקום מי התהום.

 אופקים  בדרך ל-120 תושבים

מה שקורה באופקים מאז השבעה באוקטובר הוא פשוט לא ייאמן. בצל האסון הכבד, ובניגוד לכל הציפיות – היא הפכה לאחת מהערים המבוקשות בדרום, עם עלייה של 150% בביקוש לדירות ברבעון האחרון.

אלתא-ליבת קמפוס, צילום: (הדמיה): הדמיות רשות מקרקעי ישראל

התוכנית להרחבת האוכלוסייה בעיר לא נעצרת כאן, וכעת אושר רובע מגורים חדש שיכלול 5,800 יחידות דיור, אשר צפויות לשלש את אוכלוסיית אופקים ולהביא אותה לכ-120,000 תושבים; הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) אישרה לאחרונה להפקדה את התוכנית הגדולה, שהובילה רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עיריית אופקים, להמשך פיתוח שכונת 'אפיקי נחל' בעיר.

פרויקט מגידו בשכונת אפיקי נחל, אופקים של חברת אאורה., צילום: (הדמיה): Snapshot&Cohen

התוכנית מתפרסת על שטח של כ-1,640 דונם וכוללת הקמת כ-5,800 יחידות דיור, מתוכן כ-5,050 יחידות בבנייה רוויה בתמהיל מגוון של בניינים בני 4-16 קומות, וכ-750 צמודי קרקע. מדובר בתוספת ל-6,884 יחידות דיור שנבנו במסגרת התוכנית הצפונית של השכונה, ובסך הכל השכונה צפויה לכלול כ-12,000 יחידות דיור. בנוסף, תתאפשר הקמת דיוריות.

ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, ציין: "לפני כשנה סיימנו בהצלחה רבה ובזמן קצר מהמתוכנן את כל השיווקים של הסכם הגג הראשון, שנועד להקמת 12,500 יחידות דיור. כל מכרז שפורסם זכה להצלחה רבה, וכעת הסכם גג נוסף לעיר יאפשר לשווק תוספת של עוד כ-12.5 אלף יחידות דיור, בשתי שכונות עיקריות".

 קריית גת  בירת הדרום החדשה

מעל 27,000 יחידות דיור, אזור תעשייה מהמתקדמים בישראל והתחדשות עירונית בלב העיר: קריית גת מתייצבת בקדמת הבמה עם חזון אורבני חדש שצפוי להפוך אותה לאחת הערים הגדולות והמשפיעות בדרום – ואולי אף בישראל כולה. שני מוקדים אסטרטגיים מובילים את המהפכה: שכונת כרמי גת שהוקמה מאפס ומושכת אליה אוכלוסייה צעירה מכל רחבי הארץ, והתחדשות עירונית מסיבית בלב העיר הוותיקה.

בצפון העיר מקודמים שני פרויקטים רחבי היקף – "כרמי גת צפון" עם מעל 6,500 יחידות דיור, והסכם גג נוסף בשכונת כרמי גת מזרח עם כ-21,000 דירות נוספות בתכנון. במקביל, אחד ממיזמי ההתחדשות העירונית הגדולים בישראל – "פרויקט יסקי" – כבר נמצא בשלבי פיתוח ועתיד לכלול כ-1,500 דירות חדשות, לצד שדרוג שטחים ציבוריים בלב העיר.

גם בתחום התעסוקה קריית גת מציגה קפיצת מדרגה: פארק התעשייה הצפוני, המשתרע על כ-6,000 דונם וצפוי להתרחב בעוד כ-2,000 דונם, מושך חברות בינלאומיות וטכנולוגיות מתקדמות. בכך, הופך הפארק לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר של הדרום.

ראש העיר, כפיר סויסה, מסכם: "אני מוביל מהלך של צמיחה אחראית, שמחברת בין בנייה חדשה לחידוש הלב העירוני. אנחנו לא רק בונים – אנחנו יוצרים איכות חיים. קריית גת צומחת, ולכולם יש בה מקום".

 שדרות  רובע חדש למגורים, תעשייה ורכבת

2,250 יחידות דיור וכ-430 אלף מ"ר תעסוקה: בצפון שדרות הולך ומתגבש רובע חדש, שיאחד מגורים, תעשייה מתקדמת ואיכות חיים – תוך שמירה על ערכי טבע ואתרים ארכיאולוגיים שישולבו כחלק מהמרחב הציבורי.

התוכנית, ביוזמת משרד הבינוי והשיכון ועיריית שדרות, משתרעת על שטח של כ-2,120 דונם בין כביש 34 לכביש 333 החדש. היא מחברת את המתחם החדש לרקמת הבינוי הוותיקה ולצירי התחבורה הראשיים של האזור, וכוללת שני מתחמים מרכזיים:

מתחם A יכלול כ-2,250 יחידות דיור בתמהיל מגוון, מבנים מרקמיים, עירוב שימושים, מוסדות חינוך וציבור, פארקים ירוקים, מתחם ספורט ונופש, שדרה מרכזית עם חזיתות מסחריות, שבילי אופניים ורשת תחבורה ציבורית מתקדמת. בנוסף, צפויה לקום תחנת רכבת חדשה מערבית לכביש 34 שתשפר משמעותית את הנגישות לאזור; מתחם B יוקם סמוך לכביש 232 וצומת איבים, ויכלול כ-430,000 מ"ר לתעשייה, אחסנה ותעסוקה, עם אופציה לחיבור עתידי לרכבת משא. המתחם צפוי להוות מוקד כלכלי משמעותי לעיר ולאזור כולו. התוכנית גם מקשרת בין השכונות המתפתחות פלח 10 ו-11 לבין היציאה הצפונית החדשה לשדרות, שתתחבר ישירות לכביש 333.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "שדרות ממשיכה לצעוד קדימה. התוכנית החדשה מוכיחה את המחויבות שלנו להרחיב את העיר, לחזק את הכלכלה המקומית ולשפר את איכות חיי התושבים. השילוב בין מגורים, תחנת רכבת ושטחי תעסוקה ייצור מנוע צמיחה אמיתי לשדרות ולעוטף כולו". התכנון נערך על ידי משרד מליס אדריכלות ובינוי ערים.

 באר שבע   38 דקות בלבד לתל אביב

תוך 38 דקות בלבד מתל אביב – הרובע החדש בבאר שבע צפוי להפוך לאחד האזורים האורבניים המבטיחים בישראל. הרכבת המהירה, שתעבור לאורך מקטע של כ-90 ק"מ (ממחלף שורק ועד תחנת באר שבע האוניברסיטה), תחבר ישירות את הנגב אל מרכז הארץ.

בלב המרכז האזרחי בבירת הנגב מקודמות שתי תוכניות משמעותיות להקמת מתחמי עירוב שימושים תחת פרויקט "היהלום", בדומה לפרויקטים דומים בתל אביב ובירושלים. על הפרק: שישה מגדלים בני 20 עד 36 קומות, עם שילוב מגורים, מסחר, תעסוקה, מוסדות ציבור וחינוך, ומלון בוטיק חדש.

התוכנית הראשונה, ברחוב זלמן שז"ר, כוללת 334 יחידות דיור, מלון לשימור בן 80 חדרים, שטחי מסחר ותעסוקה בשטח של כ-2,000 מ"ר, ושטחים מבונים לצורכי ציבור – הכול על שטח של כ-7 דונם. התוכנית השנייה, ברחוב חיים יחיל, משתרעת על פני 8.5 דונם וכוללת 450 יחידות דיור, חזית מסחרית, פארק ירוק ומוסדות חינוך חדשים.

בנייה ופיתוח בשכונת הפארק בבאר שבע בסמוך לפארק הנחל צילום : באדיבות החברה הכלכלית באר שבע, צילום: .

באר שבע ממשיכה להצעיד את עצמה לעבר עתיד אורבני חדשני, תוך חיזוק מרכז העיר והרחבת תחומי המגורים, התעסוקה והמסחר – עם מחשבה אסטרטגית ארוכת טווח. רוביק דנילוביץ', ראש העיר, מציין: "פיתוח המרכז האזרחי הוא אבן דרך משמעותית בדרכה של באר שבע להפוך למטרופולין מוביל. אנו יוצרים מרחב עירוני חדשני ומשולב, עם השקעה נרחבת בתשתיות תחבורה ציבורית מתקדמות". שלומי נומה, מ"מ וסגן ראש העיר ומחזיק תיק ההנדסה, מוסיף: "באר שבע מובילה תפיסה חדשנית של עירוב שימושים, שמחברת מגורים, מסחר ותעסוקה – ומביאה איכות חיים אורבנית חדשה לעיר".

הדמיית שכונת פסגת רמות, צילום: עיריית באר שבע

 דימונה   אלפי מגרשי “בנה ביתך”

שכונת מגורים חדשה בשם “דוד לוי” מתוכננת לקום במזרח דימונה. התוכנית, שהוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל וקודמה בתמיכת ראש העיר דימונה, בני ביטון, משתרעת על שטח של כ-8,790 דונם ומציעה מגוון רחב של שימושים, עם דגש על שילוב מגורים, מסחר, תעשייה ותעסוקה.

בין המאפיינים המרכזיים של התוכנית ניתן למצוא:הקמת כ-7,920 יחידות דיור במבני מגורים בני 4 עד 10 קומות, ובבנייה צמודת קרקע עם מגרשים בגדלים שונים. מתוכן, 2,765 יחידות דיור יוקצו לדירות קטנות. בנוסף, התוכנית כוללת כ-300 יחידות דיור לדיור מוגן וכ-300 חדרי מלון. סמוך לכניסה הדרומית לעיר, התוכנית מקצה מתחם של כ-600 דונם לתעסוקה ולתעשייה, כולל תחנת רכבת עתידית שתתחבר למערכת התחבורה הארצית. כמו כן, יוקצו שטחים המיועדים למבני ציבור על-יישוביים, כגון אצטדיון, ארנה עירונית, ומוסדות אקדמיים, מעונות סטודנטים ומרכזים רפואיים. התוכנית נערכה על ידי משרד האדריכלים עמוס ברנדייס.

“הקמת השכונה היא רגע היסטורי עבור דימונה”, מציין ראש העיר בני ביטון, “השכונה מגלמת שילוב בין התפתחות עירונית לשמירה על המרקם הייחודי של העיר, ומציעה מענה אמיתי לזוגות צעירים, כולל הקצאה חסרת תקדים של אלפי מגרשי ‘בנה ביתך’ – צורך שתושבי דימונה מעלים שוב ושוב. העיר דימונה שמחה להוביל את פיתוח הנגב”.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר