מחקר: תחבורה שיתופית מוזילה את מחירי הנדל"ן

המחקר בחן כ-40 אלף עסקאות נדל"ן בניו יורק, בה מתקיימת תחבורה שיתופית, במשך 4 שנים • המסקנה: תחב"ש גורמת לפיזור ואיזון מחירים באזורי ביקוש

מחקר: תחבורה שיתופית מורידה את מחירי הנדל"ן , צילום: יהושע יוסף

תחבורה שיתופית משפיעה על מחירי הדיור - וכעת יש גם הוכחה מדעית לכך: מחקר בינלאומי חדש של ד״ר עמית סרוסי, יועץ אסטרטגי וחוקר בתחום הנדל"ן ותחבורה, חושף כיצד משפיעה תחבורה שיתופית על מחירי הנדל"ן. 

המחקר בחן מחירי נדל"ן ושימוש בתחבורה שיתופית (אובר, ליפט) ברחבי העיר ניו יורק בין השנים 2015-2019. כמו כן, נבדקו משתנים רבים נוספים המאפיינים את עסקאות הנדל"ן בשנים הללו. 

מאגר הנתונים למחקר כלל למעלה מ 40,000 עסקאות נדל"ן, וזאת על מנת לקבל תוצאות אמינות שניתן להסתמך עליהן. חשוב לציין שבספרות האקדמית זהו מחקר חלוצי הבוחן את ההשפעה הזו, ולכן אמינות המחקר במקרה זה היתה חשובה במיוחד. 

תוצאות המחקר 

המחקר מצא ששירותי תחבורה שיתופית כמו "אובר" גורמים לפיזור ואיזון מחירים באזורי ביקוש המושפעים מנגישות תחבורתית, זאת ביחס  לאזורים מרוחקים יותר מאזור הביקוש. התוצאות הוכיחו שהשחקנים החדשים, "אובר" ודומיו, משנים את כללי המשחק במשוואה המקובלת בין תחבורה מסורתית ונדל"ן. 

המשמעות של המחקר - וזה הדבר החשוב והרלוונטי ביותר לענף הנדל"ן בישראל: כניסת שירותי תחבורה שיתופית לישראל יכולה לתת מענה מהיר לאיזון מחירי הנדל"ן ולהוביל להאטה בקצב עליית המחירים באזורי ביקוש. זאת על ידי שיפור נגישות תחבורתית באופן מיידי וללא מגבלות גיאוגרפיות. הסיבה: נגישות גבוהה בין הבית למקום התעסוקה וחיסכון בהוצאות הרכב.  

בתוך כך, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי מתכננים סלילת נתיבים חדשים בכביש 6 עבור "תחבורה ציבורית ושיתופית" - בין מחלף קסם לעין תות, והקמת מחלף חדש - "מחלף בית נחמיה".

כמה זמן יקח עד שתמוסד בישראל תחבורה ציבורית שיתופית ראויה ומפותחת? ימים יגידו. 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכירi