צילום: איילת נויפלד // ד"ר רינה דגני. גודל היישוב אינו מדד להצלחה

תעודת הצטיינות

מכון גיאוקרטוגרפיה בדק אלו ערים מצטיינות בחינוך בזכאות לבגרות, השקעת הרשות ופרמטרים נוספים. במקום הראשון: קריית אונו

איכות החינוך היא אחד הפרמטרים החשובים בבחירת מקום מגורים למשפחות עם ילדים. רמת החינוך היא תולדה של המצב החברתי-כלכלי, ההשקעה של הרשות העירונית ואיכות ההוראה.

מכון גיאוקרטוגרפיה, בראשות מתכננת הערים ד״ר רינה דגני, דירג עבור נדל״ן היום ערים מצטיינות בחינוך על פי מספר פרמטרים מקובלים, המצביעים על רמת החינוך: שיעור הזכאים לתעודת בגרות, שיעור הסטודנטים מקרב בני 20-25, שיעור התלמידים בעלי תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות מתמטיקה, שיעור התלמידים בעלי תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות אנגלית, ההשקעה הכספית העירונית לתלמיד בממוצע שנתי, אחוז ההוצאה בתקציב הרשות המקומית, מספר תלמידים ממוצע בכיתה, הרמה החברתית-כלכלית של היישוב.

ואלו התוצאות - מקום 1: קריית אונו, מקום 2: רמת השרון, מקום 3: רעננה, מקום 4: מודיעין-מכבים-רעות, מקום 5: פתח תקווה, מקום 6: נתניה, מקום 7: חולון, מקום 8: נס ציונה, מקום 9: גבעת שמואל, מקום 10: מעלה אדומים, מקום 11: הרצליה, חיפה, רמת גן, תל אביב.

רוב היישובים המובילים ממוקמים במרכז הארץ (בין נס ציונה לנתניה), אליהם מצטרפות מעלה אדומים וחיפה. את הרשימה סוגרות במשותף ארבע ערים – הרצליה, חיפה, רמת גן ותל אביב.

הנתונים מלמדים כי רמת החינוך ביישובים במרכז הארץ גבוהה יותר מאשר בפריפריה. גודל היישוב אינו מדד להצלחה בחינוך. בין היישובים המובילים נמצאו יישובים גדולים וגם קטנים, כמו קריית אונו, מעלה אדומים, גבעת שמואל ונס ציונה.

קריית אונו. מקום 1 // צילום: רונן מרקוס, פיקיויקי
קריית אונו. מקום 1 // צילום: רונן מרקוס, פיקיויקי

5 מתוך 9 הישובים המובילים הם ברמה כלכלית-חברתית גבוהה מאוד, עשירונים 8 ו-9. האחרים משתייכים לעשירונים בינוניים, 6 או 7, כמו: פתח תקווה, חולון, נתניה ומעלה אדומים.

קצת על הערים

קריית אונו, המדורגת במקום הראשון, היא עיר קהילתית וקטנה יחסית, המונה כ-40 אלף תושבים בלבד. היישוב ברמה חברתית-כלכלית גבוהה, עם שיעור גבוה של זכאים לתעודת בגרות ושיעור גבוה של סטודנטים. רמת החינוך מאופיינת ברמת השקעה גבוהה של העירייה והעומד בראשה ישראל גל בתלמידים, יותר מ-26,000 שקל בממוצע. כ-40% מתקציב הרשות מוקצה לחינוך, שיעור גבוה מאוד בעיר שאמצעיה יחסית דלים. תקציב העירייה עומד על פחות מ-1/3 ביחס לעיריות עשירות, עקב היעדר אזורי תעסוקה ומשרדים.

רמת השרון, רעננה, מודיעין-מכבים-רעות ונס ציונה הן 4 ערים ברמה כלכלית-חברתית גבוהה. רעננה ומודיעין-מכבים-רעות מאכלסות כ-100 אלף תושבים, רמת השרון ונס ציונה קטנות יותר. ארבעת היישובים נמצאים במרכז הארץ וכוללים אחוז נמוך של אוכלוסייה קשת יום.

כרבע מיליון תושבים מתגוררים בפתח תקווה, והעיר מדורגת בעשירון חברתי-כלכלי 7 מתוך 10. היא מתמודדת יפה עם הרכב אוכלוסייה מגוון, הכולל אוכלוסייה דתית חרדית גדולה, שאינה לומדת במוסדות החינוך הממלכתיים.

גבעת שמואל היא עיר קטנה במרכז הארץ עם אוכלוסייה דתית נכבדת, סביב ה-30 אלף תושבים. היא הצליחה להתברג לעשירייה הראשונה בעיקר בזכות שיעור הסטודנטים הגבוה, בהשוואה לכל הערים האחרות, שיעור הניגשים לבגרות ושיעור הניגשים לבגרות עם 5 יחידות במתמטיקה.

רמת השרון. מקום 2 // צילום: יהודית גרעין-כל, פיקיויקי
רמת השרון. מקום 2 // צילום: יהודית גרעין-כל, פיקיויקי

נתניה הצליחה בתוך כעשור להעלות את רמת החינוך ואת שיעור הזכאים לתעודת בגרות מכ-10% לקרוב ל-80%. העיר טיפלה בשכונה חלשה כמו דורה, לדוגמה, על ידי שינוי התיפקוד של שני בתי ספר בשכונה. בית ספר אחד פוזר ותלמידיו הועברו למוסדות חינוך אחרים בעיר, בית ספר שני הפך מבית ספר נחשל לבית ספר לאמנויות, המושך אליו תלמידים משכונות אחרות.

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן? הירשמו עכשיו לניוזלטר של נדל"ן היום

מדברים נדל"ן עם עופר פטרסבורג. האזינו לפודקאסט החדש >>

מעלה אדומים היא עיר מרוחקת, סמוכה לירושלים. כ-40 אלף תושבים מתגוררים בה. הרמה החברתית-כלכלית בינונית. היא נהנית משיעור גבוה יחסית של ניגשים לבגרות, מספר התלמידים לכיתה נמוך יחסית, כ-26 בממוצע.

מהפכת החינוך בהרצליה החלה לפני כ-4 שנים, בהטמעה של מודל פורץ דרך, שמציב את העיר כאחת המובילות בחינוך בישראל. המודל הבינלאומי עוסק בטרנספורמציה דיגיטלית לחיבור בין קהילות - תלמידים, הורים, מורים, מנהלים, מומחים מהאקדמיה ומתעשיות המחקר. בפן הפדגוגי המודל העירוני מקדם תהליכי הוראה והטמעה של מיומנויות המאה ה-21. 

: רעננה. מקום 3 // צילום:  רובי ליבוביץ, ויקיפדיה
: רעננה. מקום 3 // צילום: רובי ליבוביץ, ויקיפדיה

חולון היא עיר גדולה יחסית, עם כ-200 אלף תושבים, שתדמיתה עלתה מאוד בעשור האחרון, בזכות השקעה בפיתוח מוזיאונים וקונספט של עיר הילדים. חיפה, רמת גן ותל אביב הן כמעט מדינה בתוך מדינה עם עוצמות גדולות המופנות בעיקר לחינוך.

זהו הפרק הראשון בסדרת כתבות בנושאי חינוך. נמשיך לסקר ואת הנושא החינוך בהיבטים שונים, מתוך הבנה שמדובר בגורם מהותי בבחירת מקום המגורים ובאיכות החיים של התושבים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו