כואב - וגם יקר

הביטוח מספק לנהגים שירותי גרירה לאחר תאונה • אבל אם נאלצתם להתפנות לבי"ח, המשטרה דואגת לגרירה משלה - ומחייבת אתכם בתשלום • קצין בכיר: "צריך לבחון את הנוהל"

צילום: רפאל בן ארי //

כל מי שעבר תאונת דרכים יודע שהצרות נמשכות גם מחוץ לכביש: תשלומי הביטוח, תיקון הרכב וההתרוצצות הביורוקרטית כדי לדווח לכל הגורמים הרלוונטיים על מה שאירע. אבל מתברר שיש עוד מישהו שמבקש לגזור קופון על חשבון המעורבים בתאונות. מדובר במקרים שבהם הנהג פו-נה לבית חולים ואינו יכול לדאוג לפינוי כלי הרכב שלו בעצמו. כאשר הרכב שהיה מעורב בתאונה אינו כשיר לנסיעה, בעל הרכב מזמין בדרך כלל גרר בעצמו. למרבית חברות הביטוח יש הסכם עם חברות גרירה, והרכב נלקח היישר למוסך, בלי שהנהג נדרש לשלם. הבעיה מתחילה כאשר הנהג מתפנה לבי"ח ואינו יכול לדאוג לרכבו. אז, המשטרה היא שדואגת לגרור אותו למגרשה-, בהסכמים שקיימים בינה לבין קבלני גרירה. ומי משלם? הנהג, כמובן, שמחויב על גרירת הרכב לחניון המשטרתי ועל גרירתו למוסך הרצוי.

השאלה העולה מהסוגיה היא האם המשטרה ממהרת לגרור כמה שיותר מכוניות אל המגרשים הללו כדי להבטיח תעסוקה לקבלני הגרר שעימם היא עובדת. כך, למשל, קרה בשבוע שעבר בשעות הבוקר בתאונה שגרתית בכביש החוף. אחד הנוסעים, תושב חדרה, פונה במצב קל וביקש מאחיו לטפל ברכב שנפגע קלות. האח פנה לבוחן המשטרתי בשטח וביקש לגרור את הרכב למוסך על חשבונו כדי להכשירו כמה שיותר מהר לעבודה. הבוחן השיב בשלילה וציין כי קיים נוהל משטרתי המחייב לגרור את הרכב אם הנהג אינו נוכח במקום.

במשטרה מודים שהאזרח נושא בנטל כפול. "הנוהל הזה עובד כבר שנים, יכול להיות שצריך לבחון אותו שוב", אומר קצין בכיר המעורה בנושא.

רפ"ק אילן ידגר, קצין בוחנים ארצי באגף התנועה, מסביר כי על פי הנוהל, ברגע שמתרחשת תאונה ונשאר רכב בזירה, "אנו צריכים לשמור על הנפש והרכוש ולכן גוררים את הרכב באמצעות גרר שעובד איתנו בהסדר. הגרירות נעשות לטובת שמירת הרכוש ולצורכי חקירה, אם הבוחן מוצא זאת לנכון".

עלות גרירה של 50 ק"מ עומדת בממוצע על כ-360 שקלים. יש מקרים שבהם מרחקי הגרירה כפולים ואף יותר, מה שמעלה את המחיר. אולם גם סכום זה משתנה בהתאם למכרז שנחתם עם הקבלן, והמשטרה קשורה בעשרות קבלנים. בנוסף, נדרשים לעיתים האזרחים לשלם על אחסון רכבם. אזרח שנפגע בתאונה ולא יכול לטפל בהעברת הרכב למוסך, משלם עבור כל יום נוסף מעבר ל-48 שעות לאחר שקיבל אישור מהמשטרה לשחרר את המכונית.

מהמשטרה נמסר כי הם אכן גוררים את הרכב - אם הוא נדרש כמוצג חקירתי עקב מעורבותו בתאונת דרכים, או, לחלופין, אם בעליו אינו יכול לגרור אותו מסיבה כלשהי. "שירות גרירה ואחסנה של רכב המעורב בתאונה הוא לא שירות שהמדינה מממנת", אומרים במשטרה. והאזרח? הוא, בינתיים, ממשיך לשלם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר