חשוב שתכירו: המקומות המפתיעים שנחשים אוהבים להסתתר בהם

אנו רגילים לראות נחשים במקומות פתוחים, אך יש כמה מקומות לא צפויים שהם נוהגים להעביר בהם את זמנם • וגם: המומחה עונה – איך כדאי להימנע מהסיכוי שניתקל בנחש, מה עושים אם פוגשים אחד כזה ומה אנו צריכים לעשות באופן מיידי אם הוא הכיש אותנו?

נחש עכסן. צילום: Getty Images

הקיץ אמנם עוד לא כאן, אבל החום שאנו חווים בהחלט מרגיש כמו העונה החמה של השנה – ואנחנו אפילו לא ביולי-אוגוסט. מי שכן כבר הגיעו לכאן הם הנחשים השונים, שמגלים פעילות רבה, שעלולה לגרום להכשות רבות של אנשים.

כדי להבין מתי בדיוק הזוחלים האלו מגיעים אל מקום מגורינו, היכן הם נוהגים להסתתר, מה צריך לעשות כאשר רואים נחש ומה אתם מוכרחים לעשות אם הוא הכיש אתכם, שוחחנו עם ד"ר ירון דקל, מנהל מדעי במכון שמיר למחקר ומרצה באוניברסיטת חיפה, שסיפר כי מדובר בחיה מוגנת בעלת חשיבות אקולוגית בצד מכרסמים ושאר מזיקים, ולכן אם מזהים את הזוחל הזה – צריך להזמין מיד לוכד נחשים, שיידע כיצד לטפל בו ובהמשך ישחרר אותו לטבע. עם זאת, הוא הבהיר כי במקרה של מפגש המהווה סכנה מיידית עם נחש ארסי, כמובן שמותר להרוג אותו על מנת להינצל.

האם יש דרך לזהות נחש ארסי כמו הצפע כדי שלא ניבהל מכל נחש?
"בניגוד לכל מיני מדריכים שמלמדים איך לזהות צפע על ידי המעוינים שלו וכיצד לזהות שמדובר בנחש מסוג זעמן שהוא לא מסוכן, לדעתי, בכל פגישה עם נחש יש לנתק מגע ולקרוא ללוכד נחשים. רוב האנשים ייבהלו במקרה כזה ולא יתחילו לעסוק בהבחנות כאלו, ולכן אני חושב שאין בכלל טעם לנסות לזהות באיזה סוג מדובר, ולצאת מנקודת הנחה שכל נחש הוא נחש צפע (אלא אם מדובר בנחש שחור לגמרי). אני אומר את זה כי רובנו המוחלט מצוי בלחץ במקרה כזה, ואין סיכוי שנזהה איזה סוג נחש מולנו".

נחש, צילום: Getty Images

שימו עין

ד"ר דקל מספר כי הסיבה שאנו רואים יותר ויותר נחשים היא כי בני האדם פלשו אל שטחי המחיה שלהם. "אנחנו בונים וחודרים יותר ויותר אל אזורי בר, ולכן יש בעלי חיים שנשארים במקום המגורים הקבוע שלהם מבלי להתחשב בבני האדם", אמר. איפה כן נוכל לפגוש בנחשים? לדברי ד"ר דקל, התשובה מפתיעה: בבריכות שחייה. "נחשים אוהבים מים, ולכן הם עשויים להימצא בשלוליות ואפילו בבריכות שחייה, ולכן תמיד כדאי לבדוק שאין בהן איזו 'הפתעה'. הנחשים יכולים להיכנס למערכות צינורות של בניינים, וכבר היו בעבר מקרים שבהם נחשים יצאו מהאסלות".

הוא הוסיף: "מגדלי תרנגולות, ביצים ואפרוחים בטוח כבר נתקלו בכמה וכמה מפגשים עם נחשים, שכן יש להם חוש ריח חזק מאוד, באמצעותו הוא מריח כשיש בסביבתו טרף פוטנציאלי – וזה דבר שנכון לכל בעלי החיים הקטנים שאנו מגדלים בחצר, כמו ארנבים וחיות מחמד אחרות, ולכן צריך לבדוק היטב, וכמובן שבזהירות רבה, שאין נחש באזור הגידול שלהם".

נחש כרכן הקרינים אוכל מכרסם, צילום: Getty Images

מסתבר שהנחשים אוהבים להסתתר גם במחסנים, שכן לשם מגיעים עכברים ומכרסמים, המהווים ארוחות פוטנציאליות של הזוחל הזה. "לכן, חשוב מאוד לשמור על הסדר במחסן – למשל, להחזיק את כל העציצים והדליים עם הפתח למעלה, מכיוון שאם הוא מופנה לקרקע, הנחש יכול להסתתר בחלל הקריר שמתחת לעציץ או לדלי. כמו כן, במחסן מבולגן צריך להיזהר מאוד מנחשים, שיכולים לנוח ולהיות באזורים רבים בתוכו".

סביר להניח שלא תרצו שהנחשים יגיעו אליכם, ושיטה מאוד פשוטה לכך היא לגדל חתול בית שיסתובב בחצר ביתנו. "לחתולים יתרונות רבים. ראשית, הם אוכלים שלל מכרסמים ונברנים, ושנית הם מזהים נחשים ומתריעים מפניהם בקולות ברורים. אם מדובר בנחש קטן, החתול עשוי להרוג אותו, ואם מדובר בנקבה שהטילה ביצים, ייתכן שהחתול יפגע באותם ביצים או בנחשים הקטנים שבקעו מהם", הסביר ד"ר דקל. "אם מדובר בנחש גדול, אז החתול יתריע מפניו בצורה קולנית וברורה, שתמשוך את תשומת הלב שלנו".

אדם עומד לצד נחש צפע, צילום: Getty Images

ומה צריך לעשות אם נתקלים בנחש בגינה ציבורית או ברחוב? לדברי ד"ר דקל, קודם כל – צריך להתריע על כך בפני שאר הנוכחים במקום, גם אם הנחש בורח במהירות, ואז לדווח על כך למוקד העירוני.

שלא ינחש אתכם נחש

אם הכיש אתכם נחש, עליכם לפנות למרכז רפואי באופן מיידי – גם אם אתם סבורים שמדובר בנחש לא ארסי. "החובשים שיטפלו בכם באמבולנס מתודרכים במה שעליהם לעשות במקרה כזה. הם יפעלו לפי נוהל מסודר ויביאו את המוכש לבית חולים קרוב", הוסיף ד"ר דקל. "צריך לציין כי בכל בתי החולים בארץ יש נוגדנים לארס הנחש, שמחדיר לגוף המון חיידקים וחומרים לא בריאים שעלולים לגרום לזיהום קשה. מעבר לכך, אם אפשר לצלם את הנחש, כדאי לעשות זאת כדי לעזור לרופאים לקבוע אם מדובר בנחש ארסי או לא – אבל אל תסכנו את עצמכם בשביל זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר