מפחיד: זה מה שאתם צריכים לעשות אם תיתקלו בחזירי בר

בשל צמצום שטחי המחיה של חיית הבר, זו פלשה כבר מזמן לתוך ערים כמו חיפה וסביבתה, בהן היא מוצאת שפע של מזון • האם חזירי הבר התרגלו לבני האדם, מה צריך לעשות אם נתקלים בהם – וכיצד אפשר לגרום להם לצאת מהערים? המומחה עונה על הכל

חזירי בר ברחובות חיפה. צילום: הרצי שפירא

בעיית חזירי הבר שנכנסים לשטחים העירוניים ברחבי הארץ, ובעיקר בחיפה ובערים הסמוכות לה, הפכה לתופעה לא קטנה בשנים האחרונות. כשזה קורה, החזירים הופכים פחים ומסתובבים ברחובות הערים בלהקות, מה שגורם ללא מעט פחד עבור התושבים שנתקלים בהם, מחשש שיותקפו על ידי החיה.

כדי להבין מדוע חזירי הבר החלו בכלל להיכנס לאזור העירוני בחיפה, עד כמה התופעה הזו מסוכנת ומה ניתן לעשות בכל הנוגע אליה, שוחחנו עם ד"ר ירון דקל, מנהל מדעי במכון שמיר למחקר ומרצה באוניברסיטת חיפה, שענה לנו על כל השאלות.

צפו: חזיר בר תוקף מאבטח בכניסה לבית המשפט בחיפה, בשנה שעברה // שימוש לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

לדבריו, האשם הגדול בחדירת חזירי הבר לערים הוא האדם עצמו. "יש תהליך של עיור, שבמסגרתו שטחי המחיה הגדולים של חזירי הבר נעלמים, מה שגורם להיעלמות האוכל הטבעי שלהם, ולכן הם נאלצים לחפש אחר אוכל בתוך הערים שלנו", אמר. "במקביל, החזירים נהנים מהשפע הגדול של האוכל שקיים בערים, דבר המהווה מקור משיכה טבעי להם ולחיות בר נוספות בארץ".

עוד ציין ד"ר דקל כי גם התהליך העובר על חזירי הבר בחיפה הוא מסקרן, וזאת בשל העובדה שמדובר בחיית בר שמלכתחילה לא אמורה להתרגל לבני האדם בסביבתה. "לחיות בר יש הורמונים של לחץ שאמורים לגרום להן שלא להיכנס לשטחים עירוניים ולא להיות בקרבת בני אדם. בדרך כלל, כשבני אדם מתקרבים ללהקת חזירי בר, החזיר הראשון שמזהה בן אדם מזהיר את השאר – ואז כולם בורחים. בחיפה נוצר תהליך מעניין שמצריך מחקר שיבדוק מדוע את ההתרגלות של החזירים לבני האדם", אמר. "ייתכן ומדובר בתהליך ביות שבו במקום שהורמוני הלחץ ישפיעו על החזירים ויגרמו לה להיות מבוהלת, דווקא ההורמונים שמרגיעים אותה מתחזקים וגורמים לה לא לחשוש להיות לצד אנשים. למעשה, זה תהליך של ביות שעברו חיות שהסתגלו לחיות לצד בני האדם".

חזירי בר מחפשים מזון ברחובות חיפה, צילום: הרצי שפירא

תוותרו על הסלפי

אבל עד כמה חזירי הבר בכלל מסוכנים לבני האדם? ד"ר דקל אומר כי עצם העובדה שהחזירים נכנסים לתוך הערים, מעיד על כך שהם הפכו אדישים לבני אדם ושהם יכולים לחיות לצדם בסימביוזה. "הם כבר פחות רואים באדם איום, ולכן הסיכויים שיפגעו בהם קטנים יותר", ציין, והוסיף כי במקרה של היתקלות בחיה – בכל זאת כדאי להתרחק ממנה. "אם תפגשו אמא וגורים, אל תנסו להצטלם איתם או לצלם אותם. אימהות בטבע מאוד רגישות ומגוננות על גוריהן, ולכן אם הן ירגישו סכנה, הן יתקפו. אלה חיות שמשקלן יכול להגיע לעד 300 קילוגרמים, אף אחד לא רוצה להיתקל בהן".

אם קרה שנתקלתם בחזיר בר בסמטה, הדבר הכי חשוב שתוכלו לעשות הוא לזוז מדרכו. "כשלבעל חיים יש רק דרך אחת לצאת ממנה, אז יפעל אצלו האינסטינקט של לברוח או לתקוף, ודי ברור מה החזיר יבחר לעשות כשאין לו לאן לברוח", הוסיף ד"ר דקל. "פשוט נתקו איתו מגע ואל תתקרבו אליהם".

ומה ניתן לעשות על מנת לגרום לחזירי הבר לצאת מחיפה ומהערים הסמוכות לה? לדברי ד"ר דקל, התשובה לכך פשוטה מאוד – סניטציה. "חיות הבר נכנסות לערים כי יש בהן אוכל. לפעמים, בני האדם זורקים עד 40% מהאוכל שהם קונים, ועבור החיות זה מקור של מזון קל", אמר. "לכן, אם הפחים יהיו סגורים כך שלא יהיה אפשר לפתוח אותם, אם חדרי הפחים יהיו סגורים ובמקביל אנשים לא יזרקו אוכל ברחוב, אז המוטיבציה של חזירי הבר להיכנס לערים תקטן". לדבריו, הדבר עבד בעיירות בצפון אמריקה שסביבן יש דובי גריזלי, לאחר שיצרו מנגנון שמנע מהדובים לפתוח פחי זבל.

כבר לא רואים בבני האדם איום. חזיר בר משוטט בחיפה, צילום: מישל מכול
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר