רמזים ראשונים לאביב: צפו במאות החסידות שנחתו באגמון החולה

גם כ-50 שקנאים וחמש חסידות שחורות נצפו באגמון, כשהם עושים את דרכם אל אזורי הקינון שלהם באירופה • וגם: צפו בקרב המרתק בין שני זכרי פרנקולין

חסידות מעופפות מעל שמי אגמון החולה // צילום: עינבר שלומית רובין - קק"ל

רמזים ראשונים לאביב: כ-200 חסידות ראשונות הגיעו בימים האחרונים לאגמון החולה – והמשיכו בנדידה הארוכה שלהן צפונה.

בנוסף אל מאות החסידות, באגמון נדדו גם חמש חסידות שחורות ו-50 שקנאים, העוף הגדול ביותר שנודד בישראל (שמוטת הכנפיים שלו יכולה להגיע לעד 3 מטרים) – אם כי בשל העובדה שהשקנאים נמצאים בסכנת הכחדה קריטית, מספרם יורד משנה לשנה.

חסידה שחורה מתעופפת מעל אגמון החולה, צילום: עינבר שלומית רובין - קק"ל

כ-600 אלף חסידות נודדות דרך ישראל באביב, מאפריקה אל אזורי הקינון שלהן באירופה. לרוב, הזכרים נודדים ראשונים כדי להגיע במהרה אל הקן על מנת לשפץ ולהכין אותו, לקראת בואה של בת הזוג.

גם העגורים כבר החלו באימוני הנדידה שלהם, כשהם בודקים את מזג האוויר, מתעופפים ולאחר מכן חוזרים לעמק כדי לחפש מזון ולהתחזק לקראת המסע הארוך שלפניהם. אחד המראות המקסימים ביותר בימים אלה הוא ריקודי החיזור של העגורים, שהם זוג לתקופה מאוד ארוכה שנשארים ביחד במהלך הנדידה והחורף. כדי לשמור על הזוגיות המופלאה, הם לא מפסיקים לחזר ולרקוד.

עגורים "רוקדים" באגמון החולה, צילום: עינבר שלומית רובין - קק"ל

הקרב הגדול

עם בוא האביב, הטבע מתעורר לחיים חדשים. הפרנקולין הינו עוף חששן וביישן במרבית ימות השנה, אך האביב וההורמונים מפיחים בו אומץ – ובתקופה זו ניתן לראות אותם נאבקים על טריטוריות קינון. לאחר הקרב, המנצח בוחר עמדה גבוהה ומכריז על ניצחונו, גם בפני הזכרים האחרים ובמיוחד בפני הנקבות, כדי שאחת מהן תבחר בו ותצטרף אליו לקינון.

עינבר שלומית רובין, מנהלת השטח באגמון החולה, סיפרה: "האגמון הוא בית גידול לח בעל חשיבות לאומית ובינלאומית, אשר מהווה תחנת עצירה קריטית למיליוני הציפורים הנודדות. האגמון עשיר במים ובמזון, ומאפשר לציפורים הנודדות לנוח ולאגור מספיק אנרגיה כדי לצלוח את מסע הנדידה הארוך. לחלק מהציפורים, האגמון מהווה אזור קינון מועדף, והן נשארות בו לגדל את הדור הבא".

קרב בין פרנקולינים באגמון החולה // צילום: עינבר שלומית רובין - קק"ל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר