תיעוד נדיר: ציפור עם "משקפיים" נצפתה בישראל

קיווית אדומת-משקפיים תועדה בסמוך לאגמון החולה, בפעם השישית בלבד בכל ההיסטוריה המתועדת בארץ • אזור התפוצה של הציפור הוא בהודו, ולכן נדיר מאוד לראותה בישראל • ומדוע היא קיבלה את שמה?

הקיווית אדומת המשקפיים, בסמוך לאגמון החולה. צילום: נתנאל ירקוני

ציפור קיווית אדומת-משקפיים נצפתה בתעלה המזרחית שליד אגמון החולה על ידי עומר כץ, עובד מרכז האקלום לחיות בר שטייל במקום עם בת זוגו ירדן. זו בסך הכל הפעם השישית בכל ההיסטוריה המתועדת שהציפור מגיעה לישראל.

ציפור קיווית אדומת-משקפיים נפוצה בעיקר בדרום -מזרח אסיה. כעת, בזכות ביקורה, בישראל נמצאות כל ארבעת מיני הקיווית הנצפות בישראל, שחלקן נמצאות בסכנת הכחדה עולמית.

מראה נדיר בארץ. קיווית אדומת-משקפיים, צילום: נתנאל ירקוני


ירון צרקה, הצפר הראשי של קק"ל, סיפר: "למרות המצב המתוח בקו העימות, עובדי מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה ממשיכים להפעיל אותו ולקלוט בעלי חיים, שחלקם נפגעים מהמלחמה. הקיווית אדומת המשקפיים היא דרישת שלום ותקווה לשובם לשגרה של החיים בצפון".

הקיווית אדומת המשקפיים היא ציפור אסיאתית שנפוצה באסיה, כשאזור התפוצה שלה הוא בהודו – כך שהיא אינה מגיעה לישראל בגלל המרחק, ולכן היא נחשבת נדירה מאוד בארץ. הזכרים והנקבות של המין הזה נראים אותו הדבר, ומה שמאפיין אותה זה שיש לה עור שמקיף את העין, מה שיוצר צורה של מעין משקפיים אדומים, כשבעצם זהו עור חשוף מנוצות אדומות.

למעשה, כרגע יש בישראל ארבעה מיני קיוויות: קיווית אדומת-משקפיים, קיווית להקנית (מין בסכנת הכחדה עולמית, שלהקה קטנה שלו נמצאת בנגב המערבי), קיווית לבנת זנב (ציפור נדירה שרואים בישראל רק בעונות הנדידה, ושהשנה נראתה גם בעמק חפר), וקיווית מצויצת עם ציצית על הראש, ציפור שדווקא נפוצה בישראל בחורף.

כל הדרך מהודו. קיווית אדומת-משקפיים, צילום: תומר צימנד - מרכז האקלום לחיות בר באגמון החולה
הקיווית אדומת המשקפיים, צילום: נתנאל ירקוני
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר