צפו בתיעוד המדהים: קרקל מנסה לטרוף יעל שנתפסה בגדר

בני זוג שטיילו בצפון הערבה, ראו לפתע אל מול עיניהם את המראה יוצא הדופן • שי פלדמן, שצילם את האירוע, סיפר: "הוא ניסה להכניע אותה בכל כוחו במשך דקות ארוכות, אך כנראה התייאש והרפה ממנה" • ברשות הטבע והגנים מעריכים: היעל תצליח לשרוד את הפציעה

תיעוד: קרקל תוקף יעל שנתפסה בגדר // צילום: שי פלדמן

כשבני הזוג שי וחבצלת פלדמן יצאו אתמול (שבת) לטיול בצפון הערבה, גם הם לא ציפו שהם יראו ממש אל מול עיניהם קרקל מנסה לטרוף יעל שנתפסה בגדר.

שי סיפר כי כשהשניים טיילו, חבצלת שמעה לפתע רעשים מוזרים. כשהרים את עיניו, הוא ראה יעל נאבקת בגדר תיל שנתפסה בגופה. "מיהרתי במעלה ההר על מנת לסייע לה להשתחרר, וכשהגעתי למרחק של מטרים ספורים ממנה, קלטתי פתאום את הקרקל מנסה לטרוף את היעל! זה היה מחזה מדהים".

"מחזה מדהים". הקרקל מנסה לטרוף את היעל, צילום: שי פלדמן

"עצרתי במקומי והתחלתי לצלם. אחרי דקות ארוכות שבהן הקרקל ניסה בכל כוחו להכריע את היעל, הוא כנראה התייאש והרפה ממנה", הוסיף פלדמן. "צילמתי עוד קצת את הקרקל, ואחרי שהוא נעלם לגמרי מהשטח המשכתי לכיוון היעל כדי לסייע בשחרור שלה, אבל אז היא זינקה בכוחות עצמה והמשיכה לדרכה".

עוד סיפר פלדמן: "זה היה אירוע מדהים ביותר. במשך כל הטיול לא ירדה ההתרגשות שלי מהחוויה. דיווחתי על המקרה לפקח רשות הטבע והגנים באזור במטרה שיבדקו מה מצבה של היעל".

הקרקל והיעל, צילום: שי פלדמן

אריה רוזנברג, פקח רשות הטבע והגנים, סיפר כי היעל המדוברת תויגה בשנת 2019 על ידי ד"ר יונתן תיכון וד"ר רוני קינג, וטרינר הרשות בדימוס, במסגרת מחקר יעלים של הרשות ואוניברסיטת בן גוריון. "זוהי יעלה מבוגרת יחסית שאני מכיר כבר 5 שנים. זהו אזור המחיה שלה", אמר. "הקרקל נשך את היעל בסנטר, ולכן מדובר בפציעה שנחשבת קלה אותה היא תצליח לשרוד. המחזה הנדיר למראה אדם, של קרקל שתוקף יעל, הוא חלק מהטבע והמערכת האקולוגית. במקרה הזה, היעל נתפסה בגדר שמהווה סכנה לחיות הבר בשטחים הפתוחים".

ברשות הטבע והגנים הוסיפו כי תחום תפוצת הקרקל הוא בכל ישראל, וניתן למצוא אותו גם באפריקה, אסיה, באזור הים הכספי, בצפון הודו ובארצות ערב. מאז שנעלמו הנמרים מהארץ, הקרקל הינו החתול הגדול ביותר בישראל. זו גם חיה ביישנית שנדיר מאוד לראותה בטבע.

פציעה קלה. הקרקל והיעל, צילום: שי פלדמן

אין הערכה מדויקת של מספר הפרטים בטבע בישראל, אך כן ידוע כי החיה הזו נמצאת בסכנת הכחדה בארץ בגלל פגיעה באזורי המחיה והרס בית הגידול הטבעי. כיום ניתן לראות קרקלים בעיקר בשמורות הטבע הגדולות בנגב, אם כי גם שם הם נדירים יחסית.

הקרקל טורף עופות ויונקים כגון ארנבות. במשך שעות היום, הקרקלים מסתתרים בכוכים באדמה, בצמחייה סבוכה ובנקיקי סלעים. הנקבות ההרות יימצאו על פי רוב במערות של דורבנים, המרווחים ומוגנים מפני טורפים אחרים. הקרקל שוכן קרקע, אך מצטיין בטיפוס על עצים, אשר שומר על הטריטוריה שלו על ידי הטלת שתן. הוא מתקשר בקולות יללה חתוליים, נהימות ולחישות, שמשמיע גם קולות המזכירים שיעול. הוא חי על פי רוב ביחידות, אולם נצפו פריטים מגילים שונים המתקבצים יחד למטרות שונות.

היעל לאחר ששרדה את התקיפה, צילום: יהונתן תיכון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר