לראשונה בהיסטוריה: זוג לווייתנים זכרים תועד מקיים יחסי מין

כבר כשהלווייתנים ממין גדול-סנפיר ביצעו את שלהם, הצלמים הבינו כי יש בידיהם משהו בלתי רגיל: "מפגש של פעם בחיים" • לפי החוקרים, המאורע ארך כ-30 דקות: "זה משהו חשוב מאוד לקהילה המדעית"

לווייתנית ממין גדול-סנפיר והגור שלה (ארכיון). צילום: איי.פי.

בפעם הראשונה בהיסטוריה, צלם הצליח לתעד זוג לווייתנים ממין גדול-סנפיר מקיימים יחסי מין – כשאותו תיעוד יוצא דופן התגלה כמדהים באמת לאחר שהתגלה כי הזוג שצולם הוא בכלל זוג לווייתנים זכרים.

לייל  קראניצ'פלד, שצילם את התמונה לצדה של ברנדי רומנו בסמוך לי מאווי שבהוואי בינואר 2022, סיפר כי השניים הבינו במהרה כי הם הצליחו לתעד משהו יוצא דופן. "ידענו שיהיה מדובר במשהו חשוב מאוד לקהילה המדעית", אמר. "זה היה מפגש של פעם בחיים".

תיעוד יוצא דופן:

על פי מחקר שפורסם בשבוע שעבר בכת העת המדעי Mammal Science, החוקרים אמרו כי המפגש המיני התרחש בין לווייתן זכר שהיה נראה לא בריא או פצוע, ובין זכר חזק ובריא. הזכר הנחדר היה נראה כחוש ומכוסה בכיני לווייתנים (מעין סרטנים קטנטנים שפוגעים בחיות נוספות כמו דולפינים ופוקניים) אשר מתרבים על לווייתנים שכושר הניידות שלהם נפגע.

החוקרים העלו השערה כי הלווייתן החלש ניגש אל סירתם של חבר של הצלמים כדי להסתתר מהלווייתן החזק יותר, הקיף אותה וניסה להתחמק ממנו – עד שהאחרון תפס אותו בכוח והחל לחדור אליו. לדברי קראניצ'פלד, הוא וחבריו לא התקרבו אל הלווייתנים באמצעות סירה או שירדו ממנה ושחו אל השניים כשאלה התקרבו אליהם, שתי פעולות לא חוקיות.

לא משהו שרואים בכל יום:

עוד אמרו החוקרים כי המפגש ארך כ-30 דקות, ושהוא התרחש בעומק של כ-4.5 מטרים מתחת לפני הים. כמו כן, הם ציינו כי הם אינם יודעים אם מקרים דומים מתרחשים בקרב שני לווייתנים זכרים בריאים יכול להתרחש.

ראוי לציין כי התנהגות חד-מינית היא דבר נפוץ למדי בממלכת החיות שאף תועד בלא מעט מקרים בקרב מינים אחרים. לפי המחקר, מקרים דומים נצפו גם בקרב כלבי ים אפורים, דולפין האמזונס וניבתנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר