הלב נשבר: עשרות לווייתנים עלו לחוף הים – ויומתו

לאחר שכמחצית מלהקה של כ-100 לווייתנים מתה אחרי שעלתה לחוף בדרום-מערב אוסטרליה, הרשויות במדינה הכריזו שניסיונות חילוץ הלווייתנים ששרדו כשלו – ושיהיה עליהם להרדימם כדי למנוע מהם סבל נוסף • "אחת ההחלטות הקשות ביותר שנאלצנו לקבל"

ניסיונות חילוץ הלווייתנים שעלו לחוף במערב אוסטרליה // צילום: רויטרס

לאחר ש-51 לווייתנים מלהקה של לווייתני נתב גדול-סנפיר מתו אחרי שעלו שלשום (שלישי) על חוף בדרום-מערב אוסטרליה, רשויות הטבע במדינה הודיעו כי הם יאלצו להרדים את 47 חברי הלהקה שנותרו בחיים, לאחר שניסיונות החילוץ שלהם כשלו.

מיד לאחר ש-98 הלווייתנים נצפו לראשונה בחוף צ'יינס, החלו הרשויות המקומיות ומתנדבים לנסות להציל את הלהקה, שלא ידועה מדוע עלתה על החוף – אך בבוקר למחרת אישרו הרשויות כי 51 מהם מתו. סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הציגו מראות שוברי לב, שבהם הלווייתנים נראים שוכבים על גבם או על צד גופם, כשהם מפרפרים בסנפיריהם במים הרדודים של החוף. סרטון אחר הראה את הלווייתנים כשהם מצטופפים ביחד, ללא תנועה.

ניסיונות חילוץ הלווייתנים, צילום: איי.אף.פי.


יותר מ-250 חמישי מתנדבים ואנשי וטרינריה ומומחי חיות ים איחדו כוחות בניסיון להציל את הלווייתנים שנותרו בחיים. לדברי הרשויות, אלה נתקעו בחוף – מה שגרם למומחים להחליט "בצער גדול" להרדים אותם על מנת להימנע מלהאריך את הסבל שלהם.

"זו החלטה מאוד-מאוד קשה, אחת הקשות ביותר שנאלצתי לקבל ב-34 שנות הקריירה שלי", סיפר פיטר הארטלי, שניהל את האירוע מטעם רשויות הטבע באזור. "ולמרות זאת, זו הייתה החלטה מתחשבת ומחושבת היטב. אנחנו יודעים שהחפת לווייתנים (שבמסגרתה יונקים ימיים עולים אל החופים, ע"א) היא תופעה טבעית. ניסינו את המיטב להצילם, היינו במים הקרים כל היום כדי לתת להם את ההזדמנות הטובה ביותר".

טרגדיה בים. גופות הלווייתנים, צילום: איי.פי.


לוויתן נתב גדול-סנפיר יכול להגיע לאורך של עד 7.6 מטרים, הוא בעל צבע שחור ומצח גדול, שנמצא בעיקר במי חצי הכדור הדרומי ובצפון האוקיינוס האטלנטי.

חוקרת חיי הבר ונסה פירוטה סיפרה לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לא ידוע מה גרם ללווייתנים לעלות על החוף, אך ציינה כי ההצטופפות של הלהקה לפני שעשתה זאת היא התנהגות נדירה מאוד במקרים כאלו. "ייתכן שכך הם ניסו בעצם להתחמק מטורף", אמרה. "אלה לווייתנים חברותיים ודינמיים מאוד שיש להם קשרים חזקים מאוד אחד עם השני", הוסיפה, וציינה גם כי במקרים שבהם מוביל הלהקה לא מצליח להתמצא, הדבר עלול להשפיע על הלהקה כולה.

הלווייתנים מצטופפים לפני שעלו לחוף, צילום: אי.פי.איי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר