כיצד טיול עם כלבים מסייע לחיילים הסובלים מפוסט טראומה?

חברו הטוב ביותר של האדם ידוע לא רק כבן לוויה נאמן, אלא גם כמקור חזק לנחמה ותמיכה • מחקרים הראו שבקרב חיילים הסובלים מפוסט טראומה שטיילו עם כלבים חל שיפור מובהק ברמות הלחץ הפיזיולוגי והפסיכולוגי

כלב לברדור בטיול. צילום: Getty Images

במציאות הנוראה שכולנו חווים מאז 7 בספטמבר, ישנם מי שיישאו איתם צלקות לאורך שנים, לאחר שחוו וראו מראות שקשה להכיל כתוצאה מהאירועים העקובים מדם. מחקרים מראים כי טיפול בסיוע כלבים עשוי לסייע לאנשים הסובלים מפוסט טראומה בכך שהם תורמים לבריאותם הנפשית ועוזרים להם להשתחרר במידה מסוימת מהמועקות והחרדות, כך שהם יוכלו לשוב לרמת תפקוד טובה.

עופר ביטון, מנהל החוג לכלבנות טיפולית בקמפוס ברושים, מסביר כיצד יכול הטיפול בכלבים לסייע לפוסט טראומתיים, וכיצד הדאגה למי שנזקק לך עשויה להיות גם הדרך הטובה ביותר לדאוג לעצמך. "כלבים ידועים לא רק כבני לוויה נאמנים, אלא גם כמקורות חזקים לנחמה ותמיכה עבור אנשים המתמודדים עם פוסט טראומה. עבור אלה, נוכחות של חבר על ארבע יכולה להציע ריפוי רגשי, דרך להחלמה ואפילו להיות משנת חיים", אמר. "היתרונות הטיפוליים של אינטראקציה עם כלבים, מנוכחותם המרגיעה ועד ליכולתם לספק תחושת ביטחון, הופכים אותם לבעלי ברית יקרי ערך במסע לעבר ריפוי וחוסן פנימי".

מחקר שבוצע בארה"ב בשיתוף עם בית החולים לחיות מחמד Waltham הראה כי לטיולים עם כלבים בכלביות יש השפעה חיובית על תסמיני פוסט טראומה והלחץ של חיילים משוחררים. החוקרים, המגיעים ממספר אוניברסיטאות בארה"ב, בדקו 33 חיילים משוחררים, רובם סובלים מפוסט טראומה, שצעדו עם הכלבים במשך ארבעה שבועות. התוצאות הראו שהטיולים עם הכלבים גרמו לשיפור מובהק ברמות הלחץ הפיזיולוגי והפסיכולוגי של החיילים.

לטיפול בכלבים יש השפעה חיובית, צילום: רויאל קנין - יחסי ציבור


החוקרים בדקו את מדדי הלחץ הפיזיולוגיים של המשתתפים, כולל שינויים בדופק, קורטיזול ברוק ואלפא עמילאז, וכן את הלחץ הפסיכולוגי שדיווחו המשתתפים במהלך ההליכה ואחריה. התוצאות הראו כי אותם חיילים שיפרו את רמות המדדים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים שלהם כאחד, כאשר השיפור היה בולט עוד יותר בקרב חיילים עם רמות גבוהות יותר של תסמיני פוסט טראומה, אשר יושבים על ארבעה צירים: הראשון – הימנעות ("אני אמנע מעצמי לעשות דברים מסוימים כי זה מזכיר לי את האירוע"), השני – חודרנות ("זיכרונות הטראומה מלווים אותי בעל כורחי 24 שעות ביממה"), השלישי – עוררות יתר ("אני דרוך מאוד ורגיש לכל רעש או מטרד") והרביעי – מחשבות שליליות ("אני לא אותו האדם שהייתי לפני האירוע").

"טיפוח הכלב הוא טיפוח פנימי"

ד"ר אילן וולקוב, פסיכיאטר מומחה ומנהל רפואי במרכז הפסיכיאטרי MindMe, מתאר כי פוסט טראומה היא תגובה שכיחה אחרי אירוע טראומטי – אירוע קשה המאיים על חייו או על גופו של אדם, כמו מלחמה, מתקפת טרור, תקיפה אלימה (פיזית ו/או מינית), תאונות דרכים ועוד. כל אחת מהטראומות האלה עלולה לגרום להשפעות נפשיות שונות ולפוסט טראומה בדרגות שונות של חומרה ומשך.

מעצם היותה של ישראל מדינה במלחמה מיום הקמתה, הפרעת דחק פוסט טראומטית היא הפרעה שנפוצה בה מאוד. סקרים רחבי היקף מראים כי מחצית ואף יותר מהאוכלוסייה יחוו במהלך חייהם אירוע טראומטי קשה (תקיפה, תאונת דרכים, מתקפת טרור וכו'), ובהמשך – 4% מהם יסבלו מתסמינים פוסט טראומטיים. חלק מהם עברו אבחון וזכו להכרה רשמית מטעם המדינה, שמשמעותה אפשרות לטיפול וזכויות אחרות, בעוד אלה שלא אובחנו רשמית מתמודדים עם פוסט טראומה ללא סיועה של המדינה ברמות שונות של הצלחה או כישלון. בישראל חיים יותר מ-5,000 איש שמשרד הביטחון הכיר בהם כנכי צה"ל בשל פוסט טראומה עקב הלם קרב או תגובת קרב. מחקרים נוספים מדגימים כי בקרב חטופים או אנשים שעברו עינויים, שיעור הפוסט טראומה נוסק לעד 80%.

הרבה יותר מבן לוויה נאמן (אילוסטרציה), צילום: מאיר גור


לדברי ביטון, באגף המשפחות במשרד הביטחון קיים פרויקט שתפקידו להתאים כלבים למטופלים פוסט טראומטיים. הוא מתאר מקרה של גבר בשנות ה-50 לגילו שסובל מפוסט טראומה מורכבת משירותו הצבאי שכל רעש חזק או מראה של דם היה מכניס אותו למצוקה גבוהה, שכחלק ממנה הוא היה מסתגר בביתו לפרקי זמן ארוכים, אפילו עד שנה. "ההסתגרות וחוסר היכולת ליצור קשרים חדשים, בריחה מהתמודדות, היא תסמין של פוסט טראומה", הוא אומר. "ברגע שהוא קיבל כלבה, המשימה הראשונה הייתה להוציא אותו מביתו פעמיים-שלוש ביום כדי ליצור אצלו מציאות אחרת לגמרי, שהביאה בתורה להתפתחות משמעותית. הטיול עם הכלבה הוביל למחויבות לצאת מהבית ולקיים שיחות עם אנשים על מצבו. לכלבה יש רתמה של כלבת שירות, מה שעורר אצל אנשים שאלות ויצר אינטראקציה. מאדם שלא דיבר עם אף אחד מלבד עם משפחתו, הוא החל לדבר זרים, לספר על האירוע שעבר ומדוע הוא נזקק לכלב שירות".

"יש לציין כי כלבנים טיפוליים עובדים יחד עם פסיכולוג או פסיכיאטר, שתפקידו לטפל במטופל ולתת לו משימות שקשורות גם בכלבים", הוסיף ביטון. "טיפוח הכלב הוא טיפוח פנימי, שכן השילוב של ההנחיות או הבקשות של הפסיכולוג או הפסיכיאטר בונות את הטיפול הספציפי המתאים לכל מי שזקוק לכך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר