מחקר חדש גילה: כך ציפורים יכולות להגן על מטעים חקלאיים

חוקרים ביצעו ניסוי ברמת הגולן, שבמסגרתו האכילו ציפורים טורפות בתולעים - וגילו עד כמה שמירה על שירותי המערכת האקולוגית יכולה לגרום להפחתת השימוש בחומרי הדברה • החוקרים: "בצורה הזו, החקלאים יוכלו לשמור על תפוקה ארוכת טווח של היבולים שלהם"

ציפורי בולבול וירגזי מצוי אוכלות תולעים בניסוי מדעי חדש // צילום: מוטי צ'רטר

החשיבות של הציפורים כבקרי מזיקים בטבע ידוע כבר מזמן, אך מחקר חדש שופך אור על החשיבות של שימור שירותי המערכת האקולוגית, במיוחד של אויבים טבעיים למזיקים, ולהדברה יעילה של מזיקים תוך הפחתת השימוש בחומרי הדברה.

המחקר, שפורסם לאחרונה על ידי ד"ר מוקי נגרי וד"ר מוטי צ'רטר ממכון המחקר שמיר ומאוניברסיטת חיפה ושנערך במטע תפוחים במושב יונתן שברמת הגולן, התמקד בהשוואת שיעורי הטריפה של גלמי חרקים במטע, המטופל בחומרי הדברה קונבנציונליים בקוטלי חרקים, לבין חרשת אקליפטוס סמוכה שאינה מטופלת בחומרי הדברה. החוקרים השתמשו כפיתיונות בגלמי תולעי קמח, המייצגים גלמי עש התפוח – מזיק מטע ידוע לשמצה.

תוצאות המחקר, שמומן על ידי משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, מדגיש את ההשפעה המזיקה של חומרי הדברה קונבנציונליים על טורפים מועילים, ומדגיש את תפקידן של ציפורים ונמלים בשמירה על מערכת אקולוגית חקלאית בריאה ובר-קיימא.

פתרון בר-קיימא. ירגזי מצוי אוכל תולעת קמח, צילום: אמיר עזר


צוות החוקרים העריך את טריפת הגלמים במשך שישה ניסויים בני שבועיים, ב-42 תחנות ניטור הממוקמות במרחקים משתנים מגבול המטע (0 מטרים, 50 מטרים ו-100 מטרים). חלק מהתחנות כוסו ברשתות כדי למנוע טריפת ציפורים ולאפשר טריפה על ידי פרוקי רגליים קטנים. בסך הכל נותחו נתונים מ-504 תחנות המכילות 5,040 גלמים. על מנת לזהות את הטורפים הספציפיים, הותקנו מצלמות וידאו ב-45 תחנות, שהקליטו סרטוני וידאו במהלך היום וסרטוני אינפרא-אדום בלילה.

התוצאות היו מפתיעות: בהיעדר רשת, ציפורים טרפו יותר גלמים במטע מאשר בחרושה – טריפה על ידי ציפורים נצפתה ב-94.1% מתחנות המטעים וב-81.8% מתחנות האקליפטוס. לעומת זאת, בנוכחות רשתות, שמונעות טריפת ציפורים, יותר גלמים נטרפו בחורשה מאשר במטע – טריפה על ידי נמלים נצפתה ב-70% מהתחנות המרושתות במטע וב-100% מתחנות האקליפטוס.

"צעדים חיוניים"

המחקר חשף מגמה מעניינת נוספת מעניינת. בעומק המטע, טריפת הציפורים גדלה באופן משמעותי, מה שמעיד על כך שהן יכולות למלא תפקיד מכריע בבקרת מזיקים בתוך המטע. טריפה על ידי חרקים, לעומת זאת, פחתה בתוך המטע ועלתה באזור הבר הסמוך, מה שהדגיש את ההשפעות השליליות של שימוש אינטנסיבי בקוטלי חרקים.

ישפיע לטובה גם על יבולי החקלאים. ירגזי מצוי אוכל תולעת קמח, צילום: אמיר עזר


לדברי ד"ר נגרי, הממצאים מספקים עדות משכנעת לחשיבות של ציפורים לבקרת מזיקים במטע. "המחקר מדגיש את החשיבות בשימור אוכלוסיותיה הציפורים, ומדגיש את הצורך לחשוב מחדש על שיטות הדברה קונבנציונליות הפוגעות ללא הבחנה הן במזיקים והן בטורפים מועילים. אנחנו חושבים שהטריפה המופחתת על ידי נמלים בתוך המטע קשורה ישירות לשימוש אינטנסיבי בקוטלי חרקים", אמר.

ד"ר צ'רטר הוסיף: "שימור שירותי מערכת אקולוגית יכול להציע פתרון בר-קיימא להדברת מזיקים בחקלאות. על ידי טיפוח של איזון בריא בין מזיקים לטורפים שלהם, חקלאים יכולים להפחית את ההסתמכות על כימיקלים מזיקים, למזער את ההשפעה הסביבתית ולשמור על התפוקה ארוכת הטווח של היבולים שלהם. יוזמות לקידום אסטרטגיות הדברה משולבת והעלאת המודעות בקרב המגדלים לגבי היתרונות של שמירה על אויבים טבעיים, הם צעדים חיוניים להשגת דו-קיום הרמוני בין חקלאות לטבע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר